65-plusser moet nadenken over minder krachtiger motor

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid VIAS doet een opmerkelijke aanbeveling aan oudere motorrijders: ‘Kies een motorfiets die bij fysieke mogelijkheden past.’ Vrij vertaald: koop iets kleiners dat makkelijk te mennen is. Het instituut geeft het advies omdat sinds 2009 het aantal bejaarde slachtoffers met een motorfiets met 168% is toegenomen. Volgens het VIAS komt dat omdat 65-plussers na hun pensioen meer tijd hebben om kilometers te maken.

Ernstiger gevolgen
Per miljoen inwoners overlijden in België 53 mensen in het verkeer. Bij senioren zijn dat er 79. Het grotere risico is vooral te wijten aan hun verhoogde kwetsbaarheid. Bij oudere mensen breken de botten gemakkelijker en verwondingen genezen moeilijker. Een zelfde impact als bij een jonger persoon heeft ernstiger gevolgen. Sinds 2009 is het percentage dodelijke verkeersslachtoffers onder ouderen gestegen van 19% naar 28%. Het advies klinkt dus plausibel, maar het lijdt weinig twijfel dat niet iedere motorrijder op leeftijd er oren naar heeft.

Geen druppel drank
Het VIAS heeft motorrijders wel vaker ongevraagd voorzien van adviezen. Vorig jaar pleitte het er nog voor dat motorrijders geen druppel mochten drinken in het verkeer. Op zich plausibel nadat het aantal ongevallen met motorrijders onder invloed licht steeg. In 2017 had 6,6 procent van de motorrijders die bij een ongeval betrokken raakten te veel op. Bij automobilisten was dat 10,7%, bij bestelwagens 9,9% en bromfietsen 8,9%. Motorrijders doen het dus relatief goed en daarom pleitten belangenverenigingen voor een algemeen verbod op alcohol in het verkeer in plaats van alleen voor motorrijders.

Het complete rapport kun je hier lezen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • René Goolaerts 08/10/2019 at 10:25

    Naar mijn bescheiden mening is dit artikel geschreven door iemand die geen ervaring heeft met oudere motorrijders. Zelf ben ik lid van de OKRA + 55 motorclub van Limburg. Wij zijn met meer dan 120 leden.
    Zelden ga je een club vinden met zoveel ervaring, zoveel veiligheidsmaatregelen en respect voor elkaar.
    Het zijn net die uitzonderingen die veel jonger in jaren zijn die ons laten schrikken als ze met hoge snelheid ons voorbij rijden, of hun bocht te ruim nemen.
    Telkens zijn er weer mensen die het zogezegd weten, die de uitzonderingen veralgemenen. Zeer triest.
    Groetjes,
    Een fiere OKRATARD

    Antwoord
    • Wim 10/10/2019 at 17:53

      Helemaal mee eens René!

      Antwoord
    • Antoon Cranenbroek -Randje De Peel. 10/10/2019 at 18:45

      Ben het helemaal met Rene eens..rij al meer dan 16 jaar motor. Van 750cc Honda Shadow vt tot op heden 1500cc Suzuki intruder vt….Leeftijd 73Jaar en er is nimmer een schuiver of ongeval genoteerd..
      Ben niet bij een club,maar rijden gezellig met 7/8 man de tourtochten..

      Antwoord
    • robert de cock 11/10/2019 at 02:08

      ik ben 65en rij met een ducati 1098 er zijn veel motorrijders die op latere leeftijd op een motor stappen zij zijn niet enkel een gevaar voor zichzelf maar ook voor anderen ps rij al 47jaar moto erzijn twee soorten motorrijders zij die al gevallen zijn en die dat nog moeten vallen

      Antwoord
  • Wim 10/10/2019 at 17:52

    Dus moeten ze daar in Den Haag de pensioen leeftijd maar eens flink omlaag brengen. Wat een flauwekul zeg. Dus iemand met 25 jaar HD ervaring van 400kg, moet dan met zijn pensioen maar op een zundapp van 100kg gaan rijden. Ik voel dat zelf wel als ik de HD van 400 kg niet meer kan houden, daar hoeft iemand anders niet over te beslissen. En idd wat René hieronder zegt, haal die mafkezen die te hard rijden van de weg en laat een ervaren motorrijder met rust. Met vriendelijke motor groeten, Willem Electra

    Antwoord
  • thfrxx@gmail.com 10/10/2019 at 17:59

    Met 150cc kun je ook door een stuk blik overhoop worden gereden. Vermogen doet er helemaal niet toe. Dat is nooit als oorzaak in onderzoeken gebleken. Slechte conclusie en advies.

    Antwoord
  • Cees J. A. van Dongen 10/10/2019 at 20:28

    Als bejaarde motorrijder kan ik zeggen dat ik m.i. een echte toerrijder ben met af en toe uitschieters om even het gas open te draaien ! Ik rijd sinds 1967 motor in diverse inhoudsmaten en heb nu een Moto Guzzi 1200 sport. Mijn laatste schade door eigen schuld was in 2002 dus dat is ook even geleden. Omdat je als oudere gewend bent heel ver vooruit te kijken zie je problemen aankomen en dus voorkom je deze ! Drankgebruik vind ik absoluut not done, alleen al met je evenwicht. Mijn leeftijd is 74 jaar en ik hoop nog heel lang te rijden .
    Met vriendelijke groet,
    Cees J. A. van Dongen

    Antwoord
  • Piet van Wouwe 10/10/2019 at 20:53

    Ik ben het wel eens met de stelling: Kies een motor die bij je fysieke mogelijkheden past.
    Maar dat geldt altijd, en voor iedereen, ongeacht je leeftijd.
    Bij het ouder worden is het rijden zelf met een zware en krachtige motor meestal geen enkel probleem.
    Bij mijzelf, ik ben 73 jaar, en rij vanaf m’n 18e motor, was het rijden ook geen probleem.
    Wat wel moeilijker werd was met name het aan de hand achteruit manoeuvreren van de motor, dit werd steeds pijnlijker.
    Dit werd veroorzaakt door artrose in zo’n beetje alle scharnierpunten van het skelet. (En daar zitten nergens smeernippels op om ze door te smeren).
    Daarom is de 17e door mij gekochte motor er één die wat gewicht betreft veel minder zwaar is, en die is bij stilstand veel makkelijker (en zonder pijn !) te manoeuvreren.
    Dat die motor niet enkel qua gewicht, maar ook qua vermogen wat lichter is, is misschien jammer, maar niet echt erg.
    Het plezier van het motorrijden is beslist niet recht evenredig met het aantal pk dat de motor heeft, of de snelheid die je rijdt.

    Groeten,
    Piet

    Antwoord
    • Louis 11/10/2019 at 12:20

      Piet je hebt helemaal gelijk.
      Ik rij ook motor vanaf mijn 18e de laatste grote motor een Suzuki intruder 1500 werd me ook te zwaar om deze achteruit in m’n schuur te stallen.
      Heb nu sinds 2 jaar een Suzuki Burgman 650 en dat rijd heerlijk je kan er toch heerlijk mee uit de voeten alleen je wordt niet echt meer onder de motorrijders berekend ze zeggen haast niet meer gedag nou dan maar niet maar ik rij heerlijk.
      Ben trouwens bijna 65 jaar.

      Antwoord
      • Jan vd Bos 11/10/2019 at 17:02

        Ikben 78 heb mijn bww 1200lt om geruilt voor 1250 rt scheelt 140 kg maar heb nu geen achteruit

        Antwoord
        • luc.horbach@home.nl 12/10/2019 at 16:17

          Ik hoop dat ondanks alle gezeur over ouderen in het verkeer, het mij ook gegeven is om met 78 jaar nog van mijn R1200RT LC te genieten!! Gewoon genieten terwijl anderen dom lullen 🙂

          Antwoord
  • René Lub 11/10/2019 at 09:35

    Weer zo’n discriminerende conclusie zonder onderbouwing. Waar is de link met de zwaarte van de motorfiets tot de frequentere ongevallen en wat zou een lichtere motor daar voor invloed op hebben. Met een lichtere motor kun je vaak net zo hard rijden als met bijvoorbeeld een zwaardere chopper. Het rijgedrag is m.i. de bepalende factor in het aantal ongevallen en ja als er een ongeval is, zijn de ouderen vaak wat kwetsbaarder maar de conclusie die daaruit getrokken wordt is mij wat te snel door de bocht.

    Antwoord
  • H.A.Helmink 11/10/2019 at 18:41

    En de 65plusser automobilist dan maar verbannen naar een scootmobiel of zo ?

    Antwoord
  • Henk van Rijn 11/10/2019 at 19:14

    H van Rijn 10/10/20193

    Het belangrijkste is dat je geestelijke en psychische toestand goed is. Wij rijden ongeveer 10.000 kilometer per jaar. Het hoeft geen 140 meer te zijn. Maar we zien dingen om heen gebeuren door jongere motorrijders dat je denkt moet dat nu. Maar vandaag de dag wil iedereen zich met een ander bemoeien. En over de Belgische binnen wegen heb ik geen goed woord over! Als we naar Frankrijk gaan zoek ik via mijn Route App de kortste weg door België.
    Groetjes,
    Toerneus

    Antwoord
  • Hans_den_Ouden 11/10/2019 at 22:29

    Cijfers van SWOV: Dodelijke ongevallen mannen > 60 j 2009: 6, 2018: 6, vrouwen nul in beide jaren. Tussen 20 en 40 resp 41 en 23 mannen, vrouwen 4 resp 1. Vastgesteld kan worden, dat gezien het vergrijzen van motorrijdend Nederland, het aantal doden onder de ouderen niet toeneemt. Al is het onder de jongeren wat afgenomen, dus er is wel een procentuele toename, maar geen absolute. Daarbij zijn de getallen wel erg klein om er absolute conclusies aan te verbinden. Ik rij nog maar even door…

    Antwoord
  • Lex 12/10/2019 at 09:30

    En de oudere automobilist met zijn 400pk SUV mag gewoon iedereen omver blijven kegelen…

    Antwoord
  • 67 20/10/2019 at 15:20

    niet voor niets is de pensioenleeftijd verhoogd – 65+ is het nieuwe 50+. Kies altijd de motor die bij je past.
    Toen ik jong was koos ik een snelle Triumph Bonneville – levensgevaarlijk. Nu heb ik een klassieker met minder pk’s en rijdt maximaal 80 à 90 km per uur, voornamelijk op landelijke wegen. Relaxt en je ziet nog eens wat. Sinds mijn jeugd geen ongelukken en geen bekeuringen gehad met de motor. Alleen maar genieten.

    Antwoord
    • Larry 22/10/2019 at 09:35

      Prachtig al die egodocumenten van oudere rijders (ben er zelf ook 1 van 67 met 49 jaar ervaring;-)) Maar eigenlijk is het stukje van Hans den Ouden het enige zinvolle. De cijfers wijzen niet uit dat de problemen toenemen met de vergrijzing. Dat is inderdaad omdat mensen dit probleem zelf wel aanvoelen. Zo ben ik overgestapt van een XT1200 van 270 kilo naar een Tiger 800 van 210 kilo. En dat heeft vooral te maken met de schuur in en uit lopen. Hij is even snel maar handelbaarder. Overigens gebeuren de meeste ernstige ongevallen m.i. door automobilisten die fouten maken. Dus, bikers: ver vooruit kijken, defensief en anticiperend rijden!

      Antwoord
  • Bob Meindertsma 25/10/2019 at 10:26

    Na 24 jaar op een Harley Davidson Electra Glide Classic van dik 400 kg gereden te hebben ben ik overgestapt op een Moto Guzzi V7 van amper 200 kg. Ik had het gevoel de dat de Electra te zwaar voor me werd en heb bewust voor een lichte motor gekozen. Heb nu weer veel plezier met de motor. Afnemende fysieke kracht bij het stijgen van de leeftijd heeft mij persoonlijk tot deze keuze gebracht. Hier zijn geen regels voor nodig. Als ervaren motorrijder voel je zelf wel wat bij je past. Volgende week word ik 65 jaar

    Antwoord