Benelli’s Brit

Met de introductie van de Benelli Imperiale 400 doet het Italiaans-Chinese merk een stap terug in de tijd. De tijd dat een beetje motor nog een Brit was met een staande een- of tweecilinder.

Het mag duidelijk zijn waar de inspiratie voor deze Imperiale vandaan kom. Toch is er ook een beetje ‘heritage’ mee gemoeid. In de jaren 50 bouwde Benelli-Motobi namelijk al vergelijkbare machines. De term die we voor deze motorfiets gebruiken is dan ook niet zozeer retro maar eerder oldschool.

Motor en frame

De eencilinder heeft vier kleppen in zijn cilinder en een bovenliggende nokkenas. De cilinderinhoud is 373,5 cc, de boring en slag 72,7 x 90 mm. Een lange slag dus om de 29 Nm koppel bij 4.500 tpm te kunnen produceren. Het maximumvermogen is 21 pk bij 5.500 toeren. De carburatie wordt verzorgd door elektronische injectie.

Het frame is – zoals het hoort op een dergelijke motorfiets – een dubbel wiegframe van staal. De voorvork is een conventionele 41mm-telescoopvork. Aan de achterkant zien stereoschokdempers waarvan de veervoorspanning instelbaar is.

Op de Imperiale heb je vijf versnellingen tot je beschikking. Het rode gebied begint al bij 6000 toeren. Daarom ligt in lijn der verwachting dat je extra goed je schakelmomenten in de gaten moet houden om de gang erin te houden.

Remmen en uitrusting

Wat betreft de remmen is de eencilinder voorzien van een enkele 300mm-schijf aan het voorwiel met een tweezuigerremklauw. Het achterwiel wordt geremd met een 240mm-schijf en eenzuigerklauw. Beide wielen zijn natuurlijk uitgerust met ABS, zoals verplicht is in de Europese Unie.

In totaal heb je twaalf liter benzine aan boord waarvan twee liter reserve is. De zithoogte is 780 mm, het rijklaargewicht 205 kilogram.

Veel uitrusting heb je aan boord niet, om het ouderwetse gevoel nog maar eens te onderstrepen. Op het dashboard heb je twee klokken. Een toerenteller en een kilometerteller. In de kilometerteller zit echter wel een klein LCD-instrumentenpaneel waarop je de tripteller en ander nuttige informatie afleest.

De Imperiale 400 is verkrijgbaar in matzwart, bordeauxrood en zilvergrijs. Alle drie de uitvoeringen zijn gezegend met coole kniestukken op de tank.

Benelli Imperiale 400 2020

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL