Yamaha komt met FJR1300AE Ultimate Edition

Sinds 2001 veranderde Yamaha nooit bijster veel aan de FJR1300. Never change a winning team, zal men Iwata gedacht hebben. Met het aanstaande Euro5-regime geeft Yamaha’s grootste toerder de – ultieme – toegift.

In een stijlvolle doch indrukwekkende zwarte kleurstelling met gouden accenten, trekt de FJR1300AS Ultimate Edition van leer. Over leer gesproken – imitatieleer, kan ook – is het zadel omtrokken met een nieuw dek en afgewerkt met een goudkleurig stiksel, in lijn met de rest van de Ultimate Edition-kleurstelling.

Technisch bleef overigens alles bij het oude, maar of dat echt heel erg is? Ja, en nee. De FJR1300 kwam in 2001 op de Nederlandse markt en werd sindsdien enkele malen qua uiterlijk aangescherpt en opgepoetst. Van vijf versnellingen ging de bak onlangs dan toch naar zes verzetten en alle noodzakelijke elektronica werden over de jaren toegevoegd aan zijn conto.

Al met al kan deze toegift van de Yamaha FJR1300AS niet per se op bakken lof rekenen omwille van de innovatie, de doorontwikkeling of de absolute vooruitgang. Desondanks krijgt men bij Soldaat van Oranje na bijna 3000 voorstellingen ook nog altijd de handen op elkaar.

Als goed nog altijd goed is, kan dat nog altijd op een buiging rekenen. Zo ook deze 2020 Yamaha FJR1300AS Ultimate Edition.

Foto’s: Yamaha

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?