vrijdag 29 maart 2024

GasGas-enduro’s verder als Rieju

Rieju heeft de rechten overgenomen van het enduro-platform van GasGas. GasGas werd onlangs overgenomen door KTM en zal verder gaan als een rood gekleurd zustermerk van de oranje machines uit Mattighofen. Rieju bouwt nu de enduro’s door die GasGas ontwierp kort voor de overname.

GasGas en Rieju zijn in Nederland niet de meest geziene motormerken. Rieju – uitgesproken als rie-jee-choe, dat je het weet – verkoopt wel aardig wat schakelbromfietsen, maar wat motoren betreft kent het niet zo’n grote mainstream-fanbase. GasGas hoeft het bij ons ook niet van de brommers te hebben, maar blinkt vooral uit in de trial-wereld.

Onder het vaandel van KTM rolt GasGas komende tijd voorlopig modellen uit gebaseerd op huidige KTMs. Eerder ontwikkelde GasGas-modellen van voor de overname worden dan ook niet verder ontwikkeld. Husqvarna heeft binnen de KTM/Pierer Group eenzelfde structuur aangenomen. Modellen die onder de Husqvarna-naam ontwikkeld en verkocht werden toen BMW nog de scepter zwaaide, werden toen ook niet overgenomen. Denk hierbij aan de Husqvarna Nuda 900 en de 650 Terra- en 650 Strada-modellen.

Aangezien KTM geen interesse heeft, ziet Rieju nu haar kans schoon.

Toch is er interesse in het werk van GasGas. Enkele jaren geleden lanceerde het Catalaanse motormerk nog een nieuw tweetakt enduro-platform. Aangezien KTM daar geen interesse in heeft, omdat de nadruk op haar eigen TPI-tweetakten met injectie ligt, ziet Rieju nu haar kans schoon.

Rieju heeft de rechten van het oude bedrijf overgenomen en gaat modellen als de 300cc Rieju EC, XC en GP produceren en verder ontwikkelen onder haar eigen naam.

Of Rieju de intentie heeft straatlegale tweetakten te ontwikkelen – met het oog op de nieuwe Euro 5-wetgeving – is nog onbekend. Desondanks is het een goede ontwikkeling in het off-roadsegment. De overname van GasGas door de KTM-groep zorgt er namelijk voor dat de offroad-markt met zowel KTM, als Husqvarna en recenter dus GasGas onder een paraplu in rap tempo aan diversiteit inboet.

Afbeelding: Fabrikanten / MotorNL

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen