donderdag 25 april 2024

Heeft Kawasaki Bimota gekocht?

Hot topic van de afgelopen dagen: heeft Kawasaki het roemruchte merk Bimota overgenomen? Als het waar is kan het leiden tot de herrijzenis van een van de meest iconische merken in de motorwereld.

Dinsdag ging de geruchtenmolen op volle toeren. Als het klopt zou het wel eens het grootste verhaal van het jaar kunnen zijn. Het gerucht bestaat eruit dat Kawasaki Heavy Industries (KHI) het merk Bimota heeft gekocht van de Zwitserse ondernemers Marco Chiancianesi en Daniele Longoni.

Volgens een bron zal er in ‘de komende dagen’ een persbericht over de overname uitgaan. Ook zou de Italiaanse klassieker motorclub Yesterbike.it iets – contract, letter of intent? – hebben gezien dat verwijst naar een overeenkomst tussen Kawasaki en Bimota. Ook zouden sommige dealerorganisaties die vroeger Bimota verkochten informeel door het management van Kawasaki zijn benaderd met het oog op het opnieuw opstarten van een samenwerking.

Giuseppe Morri, de man die Bimota ooit begon met wijlen Massimo Tamburini en Valerio Bianchi, vertelde aan Yesterbike.it: ‘Ik heb geen exacte informatie, maar de geruchtenmolen draait de afgelopen dagen inderdaad volop. Als de overname door Kawasaki echt waar is, ben ik zowel trots als blij. Het zou betekenen dat het merk Bimota sterker is dan alle pogingen van degenen die Bimota de afgelopen 20 jaar ernstig hebben beschadigd. Of ik geïnteresseerd ben om terug te keren? Absoluut niet. Ik ben 78 en mijn avontuur bij Bimota eindigde al in 1993.’

2017 Bimota Impeto

Het laatste model uit de Bimota-stal was de naked Impeto, met een supercharged Ducati Diavel-blok. De motor sprak niet tot de verbeelding van het koperspubliek en wist dan ook geen interesse uit te lokken. Grappig in dit verband is wel dat Kawasaki motorrijders warm maakt voor een naked met een supercharged blok. Of dat toeval is, zal moeten blijken. De samenwerking blijft een gerucht tot één van de merken met een officiële verklaring komt. Die kunnen we volgens het gerucht de komende dagen verwachten. En als ze niet reageren, is het gewoon de zoveelste canard.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen