Stikstof, strikte geluidseisen, klagende buren en ga maar door. Nee, het wordt er niet gemakkelijker op om te crossen. In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, maar in België is het bijvoorbeeld al een ramp. Dit terwijl je crossen enkel kunt leren door het te doen, te doen en vooral te blijven doen. Kijk maar naar hoeveel wereldtoppers als Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff trainen in aanloop naar de Motocross of Nations. Letterlijk dagelijks op dit moment.
Met de introductie van de KTM SX-E 5 moet dat trainen voor de jeugd een stuk gemakkelijk worden, want dit is een elektrisch aangedreven crosser. Een echte verrassing is de komst hiervan niet, want vorig jaar werd deze SX-E 5 al aangekondigd.
KTM heeft naar eigen zeggen hard gewerkt om alle kennis die in de afgelopen tien jaar over elektrische voertuigen is opgedaan, te stoppen in de KTM SX-E 5. Deze elektrische minibike heeft daardoor een vermogensafgifte die vergelijkbaar is met de KTM 50SX, maar met minimaal onderhoud en dus amper geluid. De motor heeft bovendien zes vermogensinstellingen, waardoor een beginner rustig kan beginnen en het tempo vervolgens langzaam kan opbouwen. De machine heeft daarnaast een aanpasbare rijhoogte, helemaal in combinatie met de extra verlagingsset, en is gericht op rijders van drie tot tien jaar oud.
De elektrische motor wordt aangedreven door een moderne lithium-ionaccu met een stevige behuizing, uiteraard om zo het geheel veilig genoeg te maken. De KTM SX-E 5 is net als zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor uitgerust met een luchtgeveerde WP XACT 35-vork en WP XACT-schokdemper. Ook zien we op de elektrische variant schijfremmen, gegoten voetsteunen en een taps aflopend aluminium stuur. Niet zo vreemd want de KTM SX-E 5 heeft hetzelfde ontwikkelproces doorlopen als de grotere SX-modellen die door het Red Bull KTM Factory Racing Team worden gebruikt.
“We zijn heel enthousiast dat de KTM SX-E 5 nu bij de dealers komt te staan. We hebben de motor getest met allerlei verschillende rijders. Een complete beginner kan met deze motor door het rijgemak bijna direct het circuit op en een croseer op nationaal niveau kan zelfs de rondetijden van een model met verbrandingsmotor evenaren, wat heel bijzonder is. Door de aanpasbaarheid van de motor kan een rijder deze jarenlang gebruiken, maar toch steeds sneller worden. Ook is de rijder met deze motor onafhankelijker, omdat er naast het smeren van de ketting slechts minimaal onderhoud nodig is. Het elektronicateam heeft bovendien hard gewerkt om dit model zo veilig mogelijk te maken. De KTM SX-E 5 is echt een fantastisch nieuw model in het KTM-productaanbod, dat competitieve prestaties combineert met grote aanpasbaarheid voor de rijder”, aldus de niet geheel onafhankelijke Joachim Sauer. Hij is namelijk KTM Senior Product Manager Offroad.
De nieuwe KTM SX-E 5 is deze herfst beschikbaar bij KTM-dealers. De verkoopprijs volgt nog.