Vergeet-mij-nietje: Suzuki GSX400X Impulse

Alsof een rood frame nog niet bijzonder genoeg is, loopt het frame van de Suzuki GSX400X Impulse door tot aan de koplamp. Heel bijzonder. Wellicht wat te bijzonder. De kleine Suzuki werd een weinig geziene cultfiets.

Suzuki was in 1976 met de GS750 gekomen en had de smaak wel te pakken. Zodoende kwam eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de ene na de andere vier-in-lijn met een Suzuki-logo op de blokdeksels uit. Een zo’n vierpitter was de onorthodoxe GSX400X Impulse; een variatie op de GSX400F.

Een frame zoals dat van de Impulse had niemand eerder gezien – en daarna ook niet meer, trouwens. Het ontwerp kwam van het Duitse Target Design dat ook Suzuki’s Katana gepend had – Target Design hield van tegen de gevestigde orde en normen rebelleren.

Tegen de gevestigde orde en normen rebelleren

Officieel is de GSX400X Impulse nooit in Nederland gevoerd. Toen hij in Japan uitkwam, werd toch besloten 500 stuks naar Europa te halen. Pak hem beet dertig belandde op Nederlands kenteken.

Een van die Hollandse Suzuki GSX400X Impulse’n ging een paar jaar geleden nog bij Bonhams onder de hamer. Deze cultmachine bleek echt niet veel meer dan dat; geliefd bij enkelen, verguisd door de meesten. Dat bleek wel uit hoe veel de Impulse opleverde. De motor wist bij de veilig slechts 391 euro op te brengen – zelfs al was de Impulse op het oog in meer dan goede staat.

Suzuki GSX400X Impulse

Ondanks zijn zeldzame voorkomen en de bijzondere looks dreigt de Suzuki GSX400X Impulse dus echt vergeten te worden. Een uitgelezen vergeet-mij-niet’je dus.

Foto’s: Bonhams

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?