dinsdag 19 maart 2024

Laatste nieuws: Actiegroepen tegen geluidsoverlast verenigen zich onder NEFOM

Het is een hot-topic op dit moment; geluid veroorzaakt door motoren in bepaalde gebieden met afsluitingen als gevolg. Bewonersgroepen die geluidsoverlast door motorvoertuigen bestrijden hebben zich als volgende stap nu verenigd in de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM). Sinds de oprichting begin deze maand telt de NEFOM nu al 23 bewonersgroepen vanuit heel Nederland. De NEFOM wil dat overheden paal en perk gaan stellen aan geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door een deel van de motorvoertuigen. En dat laatste vinden wij als motor-organisatie wel zo eerlijk. De NEFOM richt zich op alle motorvoertuigen en niet alleen ‘ons’ motorrijders.

70dB(A) voor alle motorvoertuigen

Hoofddoel is het met ingang van uiterlijk 1 juni 2023 vaststellen en handhaven van een maximale geluidsnorm van 70dB(A) voor alle motorvoertuigen, zowel oude als nieuwe. Verder ondersteunt de NEFOM het streven om uiteindelijk alle motorvoertuigen, auto’s, motorfietsen, (water)scooters, speedboten en bromfietsen, elektrisch te laten zijn per 1 januari 2030.

Geluidsnormen lopen achter

De NEFOM stelt vast dat zich op vele plekken in ons land geluidsoverlast door motorvoertuigen voordoet. Vaak gaat het daarbij om kwetsbare locaties, zoals stads- en dorpskernen, landschappelijk waardevolle gebieden en stiltegebieden. Het stoort de NEFOM dat de geluidsnormen voor motorfietsen ver achterlopen bij personen – en vrachtauto’s. Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van personenauto’s 10 jaar is en voor motorfietsen het dubbele. Dit verklaart dat het gemiddelde geluidsvolume voor personenauto’s geschat wordt op 72-74 dB(A) en voor motorfietsen op 80 dB(A). Voor de zwaardere en oudere motoren kan dit oplopen tot maximaal 106 dB(A).

De NEFOM noemt het ironisch dat passerende motoren regelmatig meer geluidsoverlast veroorzaken dan bijvoorbeeld zwaar vrachtverkeer. Handhaving door de politie blijkt in de praktijk vaak een lastige opgave met als gevolg onder meer dat een deel van de motorrijders zich vrij voelt om zowel (extreme) geluidshinder als extra uitstoot van fijnstof te veroorzaken. Aangepaste (sport)uitlaten spelen daarin zeker regelmatig een rol.

Geluid als een straaljager

Uit TNO-onderzoek blijkt dat elke 3dB(A) een verdubbeling van het geluid oplevert. Voorbeeld: als een personenauto 70 decibel maakt, produceert een “rustige“ motorfiets met 84 dB(A) 32 x zoveel lawaai als die auto. Bij 95 dB(A) krijgt een motorfiets het geluid van een straaljager.

Motorrijders blijven welkom

De NEFOM verzet zich nadrukkelijk niet tegen motorrijders als zodanig. Als straks de70 dB(A) – norm ook voor motoren wordt ingevoerd en gehandhaafd, is er geen enkel bezwaar tegen motorrijders die zich houden aan de regels. Maar in een steeds voller Nederland is het tijd om onverantwoorde geluidsoverlast alsnog aan te pakken en te begrenzen. De komende tijd zal de NEFOM proberen de landelijke, provinciale en lokale overheden mee te nemen in het bereiken van haar doelstellingen.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

20 Reacties

  1. De protesterende mensen moeten hun auto eens na laten kijken. Hun uitlaat is ook niet in orde. Dus: de pot verwijt de ketel dat hij herrie maakt.

  2. 70Db is een lachertje dan mag er zo ongeveer geen auto meer op de weg komen. 70 Db is het geluid van een stofzuiger namelijk.

  3. Hoewel fervent motorrijder ben ik wel van mening dat ‘wij’ deze beweging aan onszelf te danken hebben. Ik snap de irritatie van dijkbewoners/buurtbewoners/bergbewoners enz. in ieder geval wel. Misschien moet ik niet ‘wij’ gebruiken maar moet ik me richten op a. al die ‘collega’s’ die hun motor zodanig toetakelen dat de buren inderdaad rechtop in bed zitten wanneer er ’s morgens wordt gestart, en b. al die ‘collega’s’ die het nodig vinden om met 10.000 tpm een woonwijk uit te rijden.
    Een betere wereld begint (dus) bij onszelf; dat betekent stoppen met al dat geknutsel en je rechterhand in bedwang houden (of op tijd opschakelen).

  4. Ik wil hierop dus reageren,maar geen lang verhaal van maken.
    De motoren hebben keuring odergaan en zijn goedgekeurd voor gebruik op de weg, heronder valt ook de geluidskeuring. Op de motor staat aangegeven hoeveel decibel die mag produceren en daar zit nog een marge op van een aantal Db naar boven. Houdt men zich hier niet aan, net zoals vele andere wetten, dan is justitie daar om te handhaven. Lang niet alle motorrijders overtreden die norm. Nu er blijkbaar niet voldoende gehandhaad wordt moeten we maar van de weg af! Belachelijk. Dus dan moeten de fietsers ook maar van de weg af want er rijden velen door rood. Net zo belachelijk. Ik begrijp vele bewoners goed, maar om net zoals nu bepaalde wegen af te sluiten en daarbovenop ook een 70 Db in te stellen gaat me veel te ver. Dan blijven er niet veel motoren over. Ik hoop van harte dat de mensen die het beleid maken hierover zeer goed nadenken en dit dus geen doorgang gaat vinden. Motorgroet, Bert

  5. Kunnen we in Nederland niet eens een actiegroep op gaan richten tegen alle groepen mensen die andere mensen iets willen verbieden? Zo langzamerhand mag er helemaal niets meer en verbiedt en controleert de ene helft van Nederland de andere helft. Nederland gaat nog eens kapot aan alle politieke correctheid! Maar als we dan toch bezig zijn: ik wil graag een actiegroep oprichten die meer motoren met een sportuitlaat langs mijn huis laat komen. Daar geniet ik namelijk ten volle van.

  6. Betekent die nieuwe 70dB-norm dan aanpassingen aan bestaande motorenpark?
    Of geldt die vanaf dan voor nieuwe motoren?
    Uiteraard is er voor elk type ooit een geluidsniveau gemeten waarop de typegoedkeuring is verleend. Als je door modificaties daarboven komt, is terugbrengen in originele staat of anderszins tot dat niveau wel nodig.
    Soms denk ik wel eens als er rond Nijmegen weer een dijkverbod bijkomt: zet maar een dB-meter langs de dijk en een shredder erachter: boven de geluidsnorm en je kan je motor als berg snippers meenemen.

    • Er zijn gewoon boetes hoor… Een motor is geen illegaal wapen… Sommige mensen kunnen echt niet meer normaal reageren…

  7. Mijn Harley is goedgekeurd voor de RDW voor 94dB. Grote jongen die dat even denkt te veranderen. Die 70dB is echt volslagen onzin, de bonenmaler van een koffieapparaat maakt al zoveel geluid. Ik zal maar niet beginnen over klussende buurmannen en schreeuwende kinderen in kinderrijke buurten….

  8. Alles in 2030 elektrisch ? Hopelijk maakt een milieugroepje dat niet uit maar je weet nooit in korea aan de noordzee. Mensen die zeggen dat alles elektrisch kan hebben kennelijk een keer een klap gehad van 230 V. Het is gewoon schier onmogelijk en erg merkwaardig dat iemand je verplicht om elektrisch te verwarmen of te verplaatsen. Hopelijk strand dit clubje snel maar er zal wel weer een subsidie clubje voor gevonden zijn.

  9. De vermeende “rotte appels” staande houden, controleren, eventueel flink bekeuren en de “verkeerde geplaatste materialen” in beslag nemen.
    Hier heb ik geen enkele moeite mee, maar niet iedereen over één kam scheren……
    Iemand die niets verkeerd of fout doet mag toch niet gestraft worden??
    Daarvoor wonen we hier toch in een vrij en democratisch Nederland en Europa😒

  10. Er zijn al sinds jaar en dag geluidsnormen voor motorfietsen maar zolang de politie geen prioriteit ziet in het handhaven ervan gebeurt er helemaal niets, al komen er tien actiegroepen.
    Voor veel herrieschoppers is hun uitlaat een compensatie voor hun te kleine …..(zelf invullen)
    Ik ben zeker geen motorfietshater en rijd al ruim een halve eeuw op motoren, uiteraard zonder dat iemand er hinder van ondervindt. Mijn zeven fietsen variëren in leeftijd van 1930 tot 2016.
    Als de politie die aso’s van de weg haalt en hen een WOK-status oplegt is het snel afgelopen met deze ergernis en kunnen de serieuze motorrijders blijven genieten van hun fantastische hobby.

    • Ik gun iedereen (en ook mezelf) een fijne motorrit. Waarbij niemand gestoord wordt en anderen ons motorrijders dus niet als asociaal ervaren. De werkelijkheid is dat er een kleine minderheid is die zodanig veel overlast veroorzaken op allerlei manieren (veel herrie maken, onveilig inhalen, in haarspeldbochten nog even plat in de bocht voorbij schieten, aanmatigend groepsgedrag) dat er actiegroepen opstaan, dat overheden zich er mee gaan bemoeien, dat wegbeheerders wegen gaan afsluiten, etc.. Kortom de confrontaties nemen toe. Bah, en nog eens bah, dit heeft niks meer met genieten en prettig uitoefenen van een hobby te maken. Laten we ook elkaar als motorrijders aanspreken op gedrag dat rondweg irritant en asociaal is! Ik doe dat, want ik wil absoluut niet in dezelfde hoek weggezet worden als de minderheid die het verstiert.

  11. met andere woorden een motor uit 2005 die begrenst is tot 92db met db killer mag dan nog maar 70db produceren. Hoe hadden ze dat bedacht? gelijk de hele uitlaat sealen en dat er nog maar een zoef geluid eruit produceert????

  12. Beste redatie van Motor NL, ik vind dat u als organisatie hier neutraal in moet staan. Want u weet net zo goed als geen ander dat wanneer een nieuwe motor met standaard een akra geleverd word vanuit de fabriek en aan de klant geleverd word, dat technisch gezien niet teruggebracht kan worden naar max 70dB. Ik vraag mij eigenlijk af waar die wijsheid van de Nefom vandaan komt om plots alle voertuigen terug te brengen naar max 70dB. Zwart wit gezien geven ze nu al aan dat zij de motorrijders liever weren want dat is namelijk voor hun een doorn in het oog buiten de geluidsnormen om.

  13. Prima ! het zal eens tijd worden dat ALLE geluidsASO’S worden aangepakt.
    Het gaat zeker niet alleen om motoren, maar ook brommers en auto’s .
    Er mag wel eens rekening gehouden worden met de andere medemens.
    Denk eens aan de mensen in ploegendienst, overdag slapen valt al niet mee, zieke mensen, ouderen en kinderen. Veteranen en andere collega’s met PTSS die zich bijna dood schrikken, herbelevingen en paniekaanvallen kunnen krijgen van de herrie.
    En ja, ik ben zelf een fervent motorrijder !

  14. Het gaat niet on de dB’s. Als er iedere 10 minuten een groep van 20 motoren met 70dB langs komt rijden geeft dat dezelfde irritatie. Dit zal niets op gaan lossen. Als motorrijder hou ik er zelf ook niet van als er weer een grote groep langs komt en als dat maar 1 groep per dag is overleef ik het wel.

  15. Ik vind het echt schokkend hoe omvangrijk de overlast is die motoren veroorzaken. Ik wandel graag in het rivierengebied in de Betuwe, en je hoort de motoren van kilometers ver al over de dijken aankomen. Ze rijden zonder enige problemen drie keer de maximum snelheid en lijken er van te genieten zoveel mogelijk overlast te veroorzaken. Dit moet zo snel mogelijk stoppen.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen