Politie Nederland wordt groen

Nee, niet letterlijk. De politie is een pilot gestart met emissieloze voertuigen, waaronder motorfietsen maar ook auto’s en speed pedelecs. Die voertuigen worden gerouleerd tussen basisteams in de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam. Met de pilot wil de politie erachter komen of ze eventueel ook kunnen overstappen en wat bij zo’n overstap de valkuilen zijn.

Geruisloos

Elk basisteam krijgt vier maanden om de voertuigen uit te proberen. Met drie teams wordt er dus een jaar getest. In verschillende omgevingen en tijdens verschillende seizoenen. Pim Miltenburg, hoofd operatie Oost Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie: ‘Ik ben benieuwd of mensen er in druk verkeer van schrikken als er ineens een politieauto langsrijdt, omdat ze niks aan horen komen. Maar ook wat er gebeurt als je een melding krijgt en je kunt geruisloos aan komen rijden.’

Stroomcapaciteit

Er moet uiteraard ook praktisch worden getest. Met de laadtijd en actieradius van de elektrische voertuigen, bijvoorbeeld. ‘Het regelen van de infrastructuur die nodig is om te testen was nog het meeste werk in de voorbereiding. Want elk voertuig moet worden opgeladen en daar zijn laadpalen voor nodig op de parkeerplaats. Dan moet je dus ook rekening houden met de stroomcapaciteit van het bureau. Mocht nou blijken dat het opladen erg lang duurt, dan hebben we uiteindelijk een groter wagenpark nodig om inzetbaar te blijven’, aldus Miltenburg.

Actieradius

De motor die getest wordt is een Zero DSR 14.4 Black Forest, waarbij het bedrijf ModiForce werd gevraagd om deze Zero om te bouwen tot een motor voor politie-inzet. Een klusje dat je niet zomaar doet, want een elektrische motorfiets heeft in vergelijking met een elektrische auto een kleinere accucapaciteit. Zowel de sirene als het zwaailicht, om zo maar even twee dingen te noemen, maken ook van die accucapaciteit gebruik en daar zit de uitdaging dan ook vooral. Het stroomverbruik van die systemen moet tot een minimum beperkt worden om de actieradius van de motorfiets zo groot mogelijk te houden.

Over een jaar weten we of dat gelukt is. We zijn benieuwd!

Zero DSR 14.4 Black Forest

De motor die getest wordt is een Zero DSR 14.4 Black Forest, waarbij het bedrijf ModiForce werd gevraagd om deze Zero om te bouwen tot een motor voor politie-inzet.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL