dinsdag 19 maart 2024

Suzuki Katana: een paar apart

Weet je dat de jaren ’80 van de vorige eeuw voor Suzuki heel belangrijk waren? En dan vooral de eerste vijf. In 1981 introduceerde Suzuki de GSX-1100S Katana. Dat was echt een mijlpaal. Voor het eerst werden sport en design gepakt in het ontwerp van een motorfiets. Hadden we te danken aan de Duitse designstudio Target Design. Die raakte een snaar waardoor motorrijders er niet over uitgesproken raakten. Suzuki had de gewenste opvolger voor de succesvolle GS-serie te pakken.

Terzelfdertijd zat de autoafdeling van Suzuki ook niet stil. Die had met de Alto een instant hit geproduceerd, een kleine auto die het heel goed deed als tweede auto. Omdat deze auto mateloos populair was onder ouderen, had het karretje ook een wat stoffig imago. De Suzuki Swift van 1983 veranderde het imago van Suzuki-auto’s radicaal. De kenmerkend hoekige vormgeving wist jongeren te verleiden. Die pimpten de Swift naar hartenlust op met brede sloffen, snelle striping en gekietelde blokken.

De Suzuki Swift bleef, de Katana verdween maar werd nooit vergeten. Dit jaar introduceert Suzuki de moderne GSX-S1000S Katana. Weer raken motorrijders opgewonden van de rake lijnen dat de eerste Katana nog meer bijzonder maakt. De Suzuki GSX-S1000S Katana wakkert de liefde voor Suzuki-motorfietsen nog meer aan. Bijzonder is dat gescheiden werelden – auto en motor – versmelten. Suzuki is trots op de Katana en zet dat kracht bij met de exclusieve Swift Sport Katana.

Veertig jaar later

Dit jaar, vier decennia na de introductie van de Suzuki GSX-1100S Katana, staan auto en motor indrukwekkend naast elkaar. Een tweewieler en een vierwieler die qua vermogen nauwelijks voor elkaar onderdoen. Beide zijn exclusief én een icoon voor de passie en trots van de eigenaar. Suzuki bouwt slechts 30 exemplaren van de Swift Sport Katana. Ze krijgen stuk voor stuk een uniek nummer en bijzondere accessoires.

De Suzuki GSX-S1000S Katana is net zo bijzonder. Met z’n dynamische rijeigenschappen, 150pk en 215 kilo staat deze motor na bijna 40 jaar als een huis. De uitdagende vormgeving zorgt ervoor dat je nooit ongezien je tochten rijdt over smalle binnenwegen. Ongemerkt bekommert de elektronica zich om je persoonlijke veiligheid. En dat is de winst die is opgebouwd tussen de eerste en de huidige Katana. Zonder in te boeten aan het gevoel van puur motorrijden. Binnenkort testen we beide producten uitvoerig tijdens de Katana vs Katana Challenge.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen