Suzuki Recursion (2013) – Het had zo mooi kunnen zijn

Bij Suzuki moeten ze doodziek zijn van alle mensen die maar om de Recursion blijven zeuren. Laat ze in Hamamatsu niet met het beschuldigende vingertje richting die zeurpieten wijzen, maar naar zichzelf. Suzuki, laat die kleine turbo nou gewoon eens komen!

Het zijn zware tijden voor verstokte Suzuki-fans. Waar andere fabrikanten de afgelopen jaren een stortvloed aan begeerlijke, technisch hoogst interessante, pk-brakende en wonderschone motoren over ons heen storten, bleef het verdacht stil bij Suzuki. Dit jaar zagen we alleen een nieuwe Katana en GSX-R1000. Waar zijn de tijden gebleven dat we likkebaardend uitkeken naar nieuwe Soezen? Zoals in 2013, toen de Recursion voor het eerst zijn opwachting maakte.

Verbazingwekkend leuk
We zijn ondertussen bijna zeven jaar verder en nog altijd heeft de Recursion de status van conceptmodel. Terwijl het ding er in 2013 op de Tokyo Motor Show al zo verschrikkelijk productierijp uitzag. Dat niet alleen, de motor maakte ook extreem nieuwsgierig. Hoe geweldig moet een lichte motorfiets met een moderne turbo rijden? Een 589cc staande twin met een enkele turbo met intercooler in een levendig rijwielgedeelte moet goed zijn voor verbazingwekkend leuke rijervaringen.

Schor van het schreeuwen
Dankzij de turbo levert het bescheiden blok moeiteloos het koppel van een liter-zware motorfiets. Bovendien moet het koppel breed uitgesmeerd zijn over een groot toerenbereik. Een moderne turbo transformeert een motor ook niet meer in een notoire zuipschuit, maar juist in een gematigde innemer. Als je dat soort dingen leest wil je maar een ding van de daken schreeuwen: laat dat ding komen! Helaas zijn we schor van het schreeuwen. Dat deden we in 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019.

Zou het dan toch?
Geen idee of alle schreeuwers en zogenaamde zeurpieten gehoord worden, maar er verscheen dit jaar plotseling weer nieuws op het Recursion-vlak. Uit het niets doken patenttekeningen (die vind je hier) op van een Recursion met een dubbel wiegframe. Het DOHC-blok is niet langer dragend onderdeel van het rijwielgedeelte. De cilinderinhoud groeide in de loop der lange jaren van 589 naar 700 cc. Zou het dan toch? Suzuki heeft een lange traditie van betaalbare, eenvoudige, maar geweldig leuke machines. Hopelijk voegt de Recursion zich ooit bij deze lange rij motoren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL