13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Britse V8-straatmotorfiets onderweg

Wat krijg je als een meervoudig landsnelheidsrecordhouder een 3000cc V8-motorblok ontwerpt en er een chassis voor ontwikkelt? Een waanzinnige machine genaamd de EV8, met – zit je goed? – 420 pk.

De gekke geleerde achter dit project is Zef Eisenberg, die met bijna vijftig Britse titels en wereldtitels terugkeerde naar het Britse eiland Guernsey om samen met zijn MADMAX Race Team de EISENBERG V8 te bouwen. Zijn doel was altijd de conventie te vermijden; geen Amerikaanse V8, maar een met een vlak getapte krukas. Toeren draaien, dat moest het.

Zo’n krukas met de vlakke kruktappen maken het blok totaal anders dan de kenmerkende Amerikaanse V8-motorblokken. De kruislings getapte krukas van die V8’s zorgen voor de niet te missen V8-roffel. Maar terwijl dat geluid leuk is, is die configuratie geënt op koppel. De EISENBERG V8 moest paardenkrachten produceren.

Dus koos men voor een krukas met de kruktappen vlak verdeeld over de as. Dat biedt niet alleen een veel smallere krukas, maar staat het ook meer toeren toe. Tel erbij op dat Eisenbergs compactere krukas ook helpt het blok zelf compacter te houden.

Hoe bepalend een motorblok ook is voor een motorfiets; het is nog altijd slechts een deel.

Eisenberg V8

Nog een ander belangrijk doel was dat het een ‘straat’-motorfiets moest worden. Die aanhalingstekens plaatste het Eisenberg er zelf bij, trouwens. Met E85 – 85 procent ethanol dus – wist men zelfs 500 pk te produceren, maar een straatmachine rijden op ethanol is geen doen. Zodoende werd er opnieuw verfijnd en werd alles zo aangepakt dat er een nog altijd bizarre 420 pk uit de achtcilinder gehaald kon worden.

Alleen zijn dit soort immens krachtige blokken vaker bedoeld voor powercruisers dan nakedbikes. Om het geheel te laten sturen werd de geometrie scherp gehouden, de wielbasis bleef beperkt tot 1.650mm en het gewicht kwam uit op een rijklare 280 kilo.

Hoe bepalend een motorblok ook is voor een motorfiets; het is nog altijd slechts een deel. Inmiddels hebben Eisenberg en de zijne de motorfiets als een geheel ook bijna af – zoals de foto’s laten zien. Naar verwachting tonen Eisenberg en MADMAX de EV8 in zijn definitieve vorm op de Motorcycle Live-show in Londen vanaf 16 november.

Tot die tijd wil je natuurlijk voor horen hoe dat klinkt – en gaat – toch?

Foto’s en video: Eisenberg Racing / MADMAX Race Team

Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen