Top 9 – Dikke motorblokken

Sinds de aankondiging van de Triumph Rocket III met 2500 cc aan longinhoud houden we er op de redactie niet over op: dikke motorblokken. Welke dikke motorblokken uit het recente verleden zijn nog altijd de moeite waard? Wij stelden uit onze losse pols een Top 9 samen en beseffen ons daarmee dat het qua dikke blokken op de nieuw- en occasionmarkt helemaal niet dun bezaaid is! Staat jouw favoriet er niet tussen? Laat het ons weten in de comments en wie weet raken we overtuigd!

Kawasaki VN2000

2056 cc
V-twin
166 Nm
94 pk
380 kg rijklaar

De groene Japanners schermen zo af en toe met de naam ‘Kawasaki Heavy Industries’ en deze 2056 cc tellende Vulcan 2000 zet dat statement kracht bij. Dat ‘heavy’ merkte je wanneer je grootste productie V-twin van zijn tijd even wilde straatje-keren: met 380 rijklare kilo’s een behoorlijke klus. Maar ach, als je eenmaal rolt, is het dikke koppel van 166 Nm, dat al bij 3000 toeren per minuut wordt bereikt, die zweetdruppels wel waard. Veel zijn er niet van verkocht in Nederland, maar als je zo’n € 8000 op je spaarrekening hebt staan, kun je alsnog eigenaar worden van een mooie occasion.

Harley-Davidson FXDR114 – 2019 model!

1868 cc
V-twin
160 Nm
303 kg rijklaar

De FXDR is Harleys Milwaukee-Eight 114-protégé met de meest brute uitstraling van de114-telgen. Met de luchthapper op rechts, de in het oog springende V-twin, het dichte achterwiel en schreeuwende uitlaatbochten windt de FXDR er geen doekjes om: dit is een powercruiser in de meest pure zin van het woord. Een verslavende bruut, die niets anders wil dan er keihard vandoor spuiten. Nou, daar draait de 240-achterslof zijn hand in ieder geval niet voor om! Kopen? Voor € 29.000 neem je hem mee bij de HD-dealer.

Victory Magnum

1731 cc
V-twin
144 Nm
384 kg droog

Van alle Victory’s die we hadden kunnen kiezen, vertegenwoordigt deze Magnum als geen ander de kunst van het tonen van het motorblok. Een dik motorblok, welteverstaan. Bij Victory betekende dat 1731 cc en een berg aan koppel. We praten in de verleden tijd en dat heeft een reden: Victory is niet meer. Jammer, want het Amerikaanse tegenwicht van Harley-Davidson was in de wereld van dikke blokken bepaald geen miskleun. Op de occasionmarkt staan de Victory’s, alle met dit 1731cc-blok, mondjesmaat te koop.

Yamaha XV1900

1854 cc
V-twin
155,1 Nm
90,3 pk
347 kg droog

De XV1900 is vorig jaar met stille trom vertrokken uit het modellenaanbod van Yamaha nadat de dikke cruiser al sinds 2017 niet meer van de productieband rolt. In totaal is de Midnight Star tien jaar vrijwel ongewijzigd in productie geweest, al wist Yamaha er qua aankleding wel vele verschillende uitvoeringen van te maken, met de ‘Casual Full Dress’ als mooist aangeklede van het stel. De XV staat bekend als een cruiser die ondanks zijn grote voorkomen mooi in balans is en je niet gauw overdondert. Top dus.

Suzuki M1800R

1783 cc
V-twin
160 Nm
125 pk
347 kg rijklaar

Met argusogen werd de M van Suzuki bij de presentatie bekeken: wat moest de wereld met die Harley-kloon, vol plastic en enigszins kitscherige details? Nou, na één proefrit wist iedereen al genoeg. Wat een apparaat! En de specificaties die Suzuki vrijgaf, deden iedereen achteroverslaan. Alleen al de krukas met drijfstangen woog 22 kilo! De boring is een bizarre 112 millimeter en daarmee had deze Intruder de grootste in massaproductie geproduceerde zuigers in een motorfiets. Maar, hoe bizar ook, een M1800R rijdt prima. Qua stuurgedrag is de Suzuki keurig in balans en qua randzaken staat hij goed bekend. Kopen? Ze gingen in 2015 van de markt, maar staan nu voor € 8000 tweedehands te koop.

Boss Hoss LS3

6000 cc
V8
574 Nm
425 pk
483 kg droog

De Amerikaan Monte Warne besloot ooit om ‘iets heel anders’ te willen rijden naar de Daytona Bike Week en hij gebruikte een Chevrolet-5,7-liter-V8 als basis voor zijn nieuw te bouwen cruiser. Koning zelfbouw? Absoluut, maar niet nadat hij er meer van ging bouwen, met zelfs een 8,2-liter-V8 als overtreffende trap. Toen vanaf 1996 Harry Dückers besloot ze in Nederland te importeren, werd dit bizarre stukje ‘Murica’ doodleuk leverbaar in Nederland. Instapprijs? Zo’n € 60.000. De zeldzame tweedehandse staan nu nog altijd te koop voor dik € 30.000 en dan hebben we het nog over de ‘kleine’ 5,7-liter-V8.

Yamaha V-Max

1679 cc
V4
167 Nm
200 pk
310 kg rijklaar

Een vreemde eend in de bijt, deze V-Max. Absoluut geen typische cruiser, maar noem het een powercruiser en je komt er nog nét mee weg. Met een meer dan agressieve V4 aan boord zette Yamaha in 2009 een opvolger van de ‘oude’ V-Max 1200 in de markt en met deze 1700 dachten we een aardverschuiving in motorland op gang te zien komen. Maar helaas, de V-Max is al niet meer verkrijgbaar. Zonde? Absoluut. Even goedkoop een tweedehands V-Max 1700 scoren, gaat je niet lukken, want als occasions zijn ze nog altijd een flinke duit waard.

Indian Chieftain – 2019 model!

1811 cc
V-twin
150 Nm
373 kg met volle tank

In 2013 presenteerde Indian het Thunderstroke 111-blok, een V-twin met 1811 cc aan longinhoud die zijn maximale koppel al levert bij 2100 toeren per minuut. Het aanbod aan modellen met dit blok is groot en we pikken de Chieftain er als lichtend voorbeeld uit, met zijn verkoopprijs van € 32.990. Hoewel de heropleving van Indian natuurlijk tamelijk recent is, horen we niets dan lof over de dikke Thunderstroke 111, die geheel van deze tijd is, met als laatste nieuwtje de uitschakeling van de achterste cilinder wanneer je stil staat, om hittevorming onder het zadel te voorkomen. Voor het stoplicht heb je dus ‘slechts’ 905,5 cc voorhanden, nog altijd flink wat!

Honda GL1800 Gold Wing – 2019 model!

1833 cc
Zescilinder boxer
170 Nm 
379 kg rijklaar

Een toermotor? Ja, maar dan wel een hele sterke toermotor! Met een zescilinder boxer-motor een uniek exemplaar dat in tegenstelling tot de vele tweecilinders op deze pagina loopt als een naaimachine. In de positieve zin van het woord! Met 170 Newtonmeter aan koppel is de Honda beresterk en daarmee zelfs sterker dan pak ‘m beet de V-Max van Yamaha. Rijden op een Gold Wing blijft een bijzondere ervaring. Je ontspant, je toert en je relaxed. Maar anderzijds ligt ook altijd dat moddervette koppel te loeren, te loeren om jou uit je ontspannen modus te trekken. En daarmee is de Gold Wing een toermotor die het slechtste in jou naar boven haalt!

 

Harley, Harley en nog eens Harley

We wilden dit lijstje niet uit alleen Harley’s laten bestaan, dus vandaar deze voetnoot. Wil je een dik motorblok in een 2019-model? Tja, dan loop je toch het best eens de showroom van een Harley-dealer binnen. Het nieuwe Milwaukee-Eight-blok is in zijn drie uitvoeringen minstens 1745 cc groot en daarmee heeft Harley-Davidson 25 (!) modellen die minstens 1745 cc aan cilinderinhoud hebben. Bizar, als je nagaat dat de meeste fabrikanten het van de daken schreeuwen als ze één blok hebben dat groter is dan 1200 cc. Tja, Harley blijft Harley en heeft een naam hoog te houden als het op dikke blokken aankomt.

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Antoine Vervoort 04/07/2019 at 14:59

    Honsa VTX1800 dan?

    Antwoord
  • Cruysen 04/07/2019 at 18:04

    Ik heb zelf een Yamaha MT01, die mis ik toch in de lijst…

    Antwoord
  • Jan Bekkers 05/07/2019 at 06:31

    Dikke motoren.
    Ik mis de triumph rocket3 in dit rijtje. Weer leverbaar (beperkt) met 2500 cc blok.

    Antwoord
  • Rob van Bockel 05/07/2019 at 11:30

    De 1237cc V4 van de Honda VFR 1200 F.
    Zóveel kracht met een heerlijk geluid.

    Antwoord
  • Henri 06/07/2019 at 19:54

    Vmax all the way best of all worlds!!!
    Harley is bijna het lachertje in deze lijst wordt alleen maar hoog gehouden door de image zogenaamde badboy’s en ouwe mannen met issues 🤣

    Antwoord