donderdag 28 maart 2024

Vergeten Prototype: Kawasaki Z1000 40th Anniversary Concept

Toegegeven; een echt prototype is het niet, terwijl de Kawasaki Z1000 40th Anniversary Concept in 2013 toch model stond voor een toekomstige motorfiets. Bewust of onbewust, deze ontwerpstudie is eng herkenbaar.

In 2012 vierde Kawasaki de veertigste verjaardag van de Z1. Om dat kracht bij te zetten besloot Kawasaki Italië uit te pakken. Motorontwerper Angel Lussiana kreeg de taak een ode aan de Z1 te brengen met als basis de 2013 Kawasaki Z1000.

Het resultaat van die opdracht is anno nu heel herkenbaar; dat is toch gewoon Kawasaki Z900RS? Bewust of onbewust had Lussiana toen wellicht iets goeds te pakken. De viercilinderbasis is indrukwekkend en ook de klassieke looks laten zich niet onaardig over een moderne naked draperen. De Italiaan had dat wel bewezen.

Opgetrokken uit RVS, prikken zes compacte ovalen pijpjes onder het kontje uit om zuurstof aan te zuigen. Praktisch? Waarschijnlijk niet. Heel ruig? Sowieso!

Kawasaki Z1000 en Z1000 40th Anniversary

De ombouw had nogal wat voeten in de aarde, want weinig tot niets van het bodywork bleef behouden. Wat heet, zo’n beetje het complete rijwielgedeelte werd hoogglans gepolijst – tot de voorvork aan toe. De uitlaat is een RVS-systeem met megafoon-dempers, zoals het een machine met retro-vibe betaamt. Het zadel is qua looks identiek aan het origineel op de Z1 en de tank is vervolgens een volledig handgemaakt polyester exemplaar. Goed gelukt is de tank zeker, want de lijnen en kleuren doen lijken alsof hij zo van de Z1 op de Z1000 paste.

Kawasaki Z1000 40th Anniversary uitlaatdetails

Grootste uitdaging zat hem schijnbaar toch in het wegwerken van de radiateur. De Z1 was immers luchtgekoeld en ondanks dat een Z1000 toch echt een jasje van vloeistof om de cilinders heeft, mocht dat niet te veel opvallen. Goed gelukt; dat zeker. Nog beter gelukt zijn de luchtinlaten. Opgetrokken uit RVS, prikken zes compacte ovalen pijpjes onder het kontje uit om zuurstof aan te zuigen. Praktisch? Waarschijnlijk niet. Heel ruig? Sowieso!

Al met al was de Kawasaki Z1000 40th Anniversary Concept een leuk verjaarscadeautje die – bewust of onbewust – voor inspiratie gezorgd heeft. In 2018 kwam Kawasaki immers met de Z900RS. Die RS leunt qua concept en iets of wat qua uiterlijk absoluut op wat deze zo ruig maakt.

Kawasaki Z1000 40th Anniversary Inlaat en koeling

In de rubriek Vergeten Prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Foto’s: Return of the Cafe Racers

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen