Yamaha opnieuw bezig met turbo-blokken

Voor autobouwers zijn turbo’s al een tijdje een manier om aan emissienormen te voldoen. Het lijkt dat turbo’s ook opnieuw hun intrede doen in motorfietsen. Yamaha zou een turbo ontwikkelen voor hun toekomstige modellen. Het voldoen aan strenger wordende emissie-eisen zou de belangrijkste reden zijn.  

Drie jaar geleden heeft Yamaha een patent voor een turbo aangevraagd. Dat patent in combinatie met de steeds strenger wordende emissienormen lijkt te wijzen op een mogelijke turbotoekomst van Yamaha-modellen. Euro 5 zou Yamaha hebben geprikkeld opnieuw met turbo’s aan de slag te gaan.

Voor alle duidelijkheid, dit hoeft niet per se als een slechte zaak te zijn. Met een turbo kan een blok tussen de 30 en 40 procent meer vermogen leveren. Een MT-10 zou dan 200 pk kunnen leveren in plaats van 155 pk. Maar er zijn ook nadelen. Sommige ‘turbo-blokken’ kennen een aanzienlijke vertraging in de vermogensafgifte. Omdat de turbo eerst op toeren moet komen, komt het vermogen vaak later in het toerengebied in. Turbo’s worden aangedreven door een door uitlaatgassen aangedreven turbine, dus je moet vaak ook veel toeren maken voordat de turbopret echt begint.

Yamaha heeft al eerder modellen met een turbo gebouwd. In de jaren 80 had het bedrijf de XJ650 Turbo (zie boven). Het model is maar een paar jaar gemaakt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL