donderdag 18 april 2024

Nederland heeft geen bergen? Onzin!

Nederland heeft geen bergen? Nou, echt wel. Al moet je er wel 333 km lang voor overdrijven. En nou niet meteen morgen in het zadel springen. Want dan wordt het een teleurstellende aangelegenheid. Zevenheuvelenweg, Nijmeegse Vierdaagse? Juist, vanaf zaterdag a.s. kun je aan de bak.

Jan Dirk Onrust

Trek aan die lederhosen, we gaan bergraggen! We beginnen midden in het land, bij de top van de Utrechtse heuvelrug: de Amerongse Berg van 6.900 cm. Jodelahiti. Aan de voet van deze puist vind je De Bergschuur, een prachtig vertrekpunt met een toffe bazin, – een motorrijdster, dat spreekt vanzelf. Na de apfelstrudeldinges beginnen met de 1.4o00 centimeter lange klim van de Amerongse Berg. Een verkeersbord waarschuwt voor een helling van 5 %. Als de motoren met carburateur dat maar halen!

Bochtenspaghetti

Snel binnendoor naar het oosten, waarna het echte werk begint: de Posbank. In Italië noemen ze de Stelvio ook wel De Posbank van Het Zuiden. Maar voor The Real Thing moet je dus gewoon bij Arnhem zijn. Wat een bochtenspaghetti hier! En maar liefst 8500 cm hoog. Er vlak achter loop je helemaal naar adem te happen, want daar ligt het Rozendaalse Veld. Met 11.021 centimeter is dit het hoogste punt van Nederland. Op Zuid-Limburg na natuurlijk. Over de begane grond gaan we de Achterhoek in. Bedenk echter wel dat het sediment waarover je rijdt, hier is neergelegd door de Rijn. Dus eigenlijk ga je over fijngemalen Alpen. De Hettenheuvel bij Montferland vormt met 9160 cm het hoogste punt van de Achterhoek.

Tienduizenders

Via het Duitse Kleve beginnen we aan de beklimming van het Nijmeegse Rijk. Na een kort onverhard rondje Duivelsberg, pakken we de fraaie Zevenheuvelenweg naar Groesbeek. Ten zuiden ervan eindigt het laatste stukje van de stuwwal en rijden we Limburg in. We komen in de Maasvallei, waar we bijna weer op zeeniveau (9 m NAP) zitten. Langs de rustig slingerende Maas hebben we een kilometer of 90 om te recupereren, te hergroeperen en de remmen te laten afkoelen. Voorbij het grensplaatsje Posterholt stijgen we ongemerkt naar een centimeter of 5000 en pakken we voor de tweede keer een stukje Duitsland. Terug in Nederland doemen bij Doenrade de eerste tienduizenders op. Daarna wordt het eigenlijk alleen nog maar hoger.

Stukje Frankrijk

Snel zijn we nu bij het mijndorpje Schinnen. Door zwaar heuvelend land razen we op Maastricht af, maar keren daar in de buitenwijken om naar Bemelen. Daar gaan we over de Bemelerberg (12.500 cm). Aan de linkerhand zien we kale, lichtrode rotsen, die door een instorting aan de oppervlakte zijn gekomen. Alsof er een stukje Frankrijk uit de hemel is gevallen. Dat gevoel blijven we de rest van de dag houden. Even verder zien we bijvoorbeeld de Galibier van Limburg: de Cauberg. Maar van onze kant af is het eerder een kuil, want de weg duikt vlak voor Valkenburg de diepte in. Hier staat een waarschuwingsbord met een opschrift dat je veel te weinig ziet in Nederland: 12 %. Met een lengte van ruim een kilometer en een verval van een meter of zestig, mag het een colletje van de derde categorie worden genoemd.

Limburg telt 41 hellingen die zwaarder zijn, maar die rollen niet zo koninklijk het centrum van Valkenburg aan de Geul binnen. Bij Schoonbron slaan we af naar Ubachsberg. Zo komen we over de Colmont (18.100 cm) vanwaar je een weids uitzicht over de heuvels en de dalen hebt. Bij het gehucht De Huls (Simpelveld) kunnen we de zuurstofmaskers tevoorschijn halen. Hier begint de weg naar Vrouwenheide. De top ging lang door voor het hoogste punt van Nederland. Totdat men ging meten, want toen bleek de Vaalserberg ruim 100 meter hoger te zijn. Nu staat de heuvel met 21.600 cm op de tweede plaats.

Hoogtevrees

We komen op de beroemde Eyserweg. Als je de zacht slingerende afdaling langs oude bomen en zanderige weilanden inglijdt, besef je dat Zuid-Limburg echt veel onderdoet voor de Eifel of de Ardennen. Vervuld van trots beginnen we tien kilometer verder aan de klim onze eigen Mont Blanc: de Vaalserberg. Via enkele echte haarspeldbochten bereiken we het Drielandenpunt en de top van 323 meter. De Boudewijntoren doet daar nog eens 5.000 centimeter bovenop, waardoor we eindelijk een momentje van hoogtevrees kunnen beleven. We dalen af aan de Belgische kant, waar weer een paar scherpe haarspeldbochten liggen. Enkele minuten later rijden we de Epenerbaan op. Breed slingerend asfalt van de Mergellandroute ligt voor ons. En ineens zien we overal motoren, vaak met Duitse en Belgische kentekens. Die zijn naar Zuid-Limburg gekomen om eens lekker te rijden. Kun je nagaan.

DOWNLOAD DE ROUTE MET WAYPOINTS

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/NL-bergen_1.gpx”]

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

2 Reacties

  1. In Nijmegen ligt een verborgen pareltje. De Ubbergse Holleweg. De Renault Grand Scenic moest in zijn 1 naar boven. Ik zeg verder niets want de aanwonenden zullen niet blij met mij zijn.

  2. Vorige week het eerste deel gereden van Amerongen naar Gennep zo’n 155 km. Nu heb ik toch aardig wat motorkilometers in Nederland gereden maar deze combinatie van bergen (!) met echte haarspeldbochten en de verbindingswegen van de ene bergpas via dorpjes naar de volgende bergpas heeft mij zeer verrast.
    Wat een mooie route!! Dat maakt het een dagtocht van ca. 450 km. incl. aanrijdroutes vanuit Dordrecht meer dan waard.
    Volgende week deel 2 van Gennep naar Epen. Deze moet nog mooier worden volgens JDO.
    Ik ben weer zeer benieuwd.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen