11 Raceclichés: dit is wat coureurs bedoelen, maar niet zeggen

Hoe het nieuwe racejaar er precies uit gaat zien, weet helaas nog niemand. Maar gelukkig zijn de eerste wintertesten inmiddels begonnen en dus zijn ze daar, de raceclichés! Het cliché van een cliché is dat het vaak nog waar is ook, maar niet bij deze pareltjes van uitspraken. Wat coureurs er echt mee bedoelen? Wij helpen je een handje op weg. Cliché 1 ‘Het ging vandaag niet om het zetten van een snelle rondetijd.’ Vertaling: Een coureur wilt altijd de snelste zijn, al is het in een hijskraan of van ons part een scootmobiel. Hét gaat dus altijd om ...
Hoe het nieuwe racejaar er precies uit gaat zien, weet helaas nog niemand. Maar gelukkig zijn de eerste wintertesten inmiddels begonnen en dus zijn ze daar, de raceclichés! Het cliché van een cliché is dat het vaak nog waar is ook, maar niet bij deze pareltjes van uitspraken. Wat coureurs er echt mee bedoelen? Wij helpen je een handje op weg. Cliché 1 ‘Het ging vandaag niet om het zetten van een snelle rondetijd.’ Vertaling: Een coureur wilt altijd de snelste zijn, al is het in een hijskraan of van ons part een scootmobiel. Hét gaat dus altijd om het zetten van een snelle ronde, daarvoor ben je racer en daarvoor moet alles in je leven wijken. Het probleem is alleen dat ‘wat ik ook probeerde, gang zat er in dat hok niet in’ zo negatief klinkt en dat je na zo’n uitspraak zo veel uit te leggen hebt. Cliché 2 ‘Ik ben zo blij voor mijn teamgenoot, hij verdient dit echt.’ Vertaling Geloof ons, een coureur is he-le-maal nooit gelukkig voor zijn teamgenoot, want die is aardsvijand nummer 1. Heel misschien uitgezonderd wanneer die teamgenoot – liefst ver - achter hem een goed resultaat behaald. Wanneer een rijder deze uitspraak doet, weet een teammanager direct dat er straks een zeer pittig gesprek aan komt. In het geloof van een coureur is namelijk niemand op gelijkwaardig materiaal sneller. En voor de buitenwereld zitten teamgenoten altijd op hetzelfde materiaal, hoe groot de verschillen tussen twee identiek ogende motorfietsen ook mogen zijn. Denk aan Fabio Quartararo en Franco Morbidelli in 2020 bij Petronas Yamaha. Die met nummer 20 was toch echt een fabrieksfiets… Cliché 3 ‘We hebben wel progressie geboekt dit weekeinde.’ Vertaling Het ging heel misschien als je heel positief kijkt een heel ietsje pietsje beter dan de vorige keer, maar samenvattend blijft het toch een vrij kansloze missie op deze manier. Als je bovendien echte progressie boekt, ziet iedereen dat want vooruitgang wordt direct duidelijk in de uitslagen. Cliché 4 ‘Het was een uitdagend weekeinde.’ Vertaling Volgens de Van Dale betekent uitdagend ‘tot iets uitnodigen of verleiden’. In de racerij zit dit iets anders, want daar moet je eerder denken aan rampzalig, desastreus of wanhopig. Dat je dit woord zo vaak tegenkomt, heeft alles te maken met het Engelse ‘challenging’, dat je ook bij de racerij vaak tegenkomt om een geweldige puinhoop enigszins mooi aan te kleden. Trap er niet in! Cliché 5 ‘Ik weet niet waar het aan ligt.’ Vertaling Het ligt absoluut niet aan mij, want geef mij goed materiaal en ik rij vooraan! Cliché 6 ‘Natuurlijk respecteer ik hem als mens.’ Vertaling Iets dat je heel vaak hoort als een coureur er door een concurrent opzichtig uitgeramd is. Je kunt daarna twee dingen doen: of een vete beginnen of de slimste zijn en doen alsof je er goed mee om kunt gaan. Dan ben jij uiteindelijk nog de winnaar van dit ‘duel’ en winnen is alles wat nog steeds telt. Ook bij een crash. Dat er eigenlijk nog ‘maar als coureur is hij echt een grote eikel’ achter moet staan, zal duidelijk zijn. Het wordt in ieder geval geen kerstkaart eind dit jaar… Cliché 7 ‘Het is pas vrijdagavond dus we hebben nog tijd genoeg om stappen te zetten.’ Vertaling Zondag wordt een ramp. Cliché 8 ‘Het pakket ziet er echt veelbelovend uit.’ Vertaling Niet alleen verslaafden zijn meesters in zichzelf voor de gek te houden, wat te denken van topsporters! Na elke teampresentatie klinkt bij iedereen deze uitspraak. Zelfs bij het team dat vorig jaar al blij was als ze zich een keer wisten te kwalificeren. Hoop doet echter leven en dat geldt in het bijzonder in de motorsport. Cliché 9 ‘We kijken het race per race aan en dan zien we wel of we wereldkampioen worden.’ Vertaling Vraag elk jong talent wat hij/zij later wil worden en er volgt zonder uitzondering ‘wereldkampioen!’. Niemand bekijkt het dus per race. Cliché 10 ‘Dat hoort bij racen.’ Vertaling Hoor je dit, weet je zeker dat iemand ergens slachtoffer van geworden is. Een kapot blok, door iemand onderuit gereden worden of soms zelfs een fout. Het hoort inderdaad bij racen, maar het grote voordeel van dit cliché is dat je verder geen uitleg meer hoeft te geven. Want ja, het hoort er bij.  Cliché 11 ‘In mijn snelste ronde, werd ik helaas even opgehouden en dat kostte mij de eerste rij.’ Vertaling Vanaf rij twee wordt iedereen altijd even opgehouden in zijn snelste ronde, want dat is het ideale excuus. Jij was namelijk snel genoeg, maar iemand anders verprutste het en ja, daar kun je natuurlijk niets aan doen. Ach, soms zijn het net mensen, die coureurs…

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?