maandag 15 juli 2024

5 conclusies na de TT Assen 2022 en resultaten

Fout Quartararo geeft Espargaró en Bagnaia hoop

De TT Assen brengt altijd verrassingen en dat was dit jaar niet anders met podiumplaatsen voor Marco Bezzecchi en Maverick Viñales achter winnaar Francesco Bagnaia, een eerste DNF van Fabio Quartararo in 2022 en een spectaculaire inhaalrace van Aleix Espargaró. De zomerstop is aangebroken en daarom is het een goed moment om de balans na de eerste seizoenshelft op te maken.

1 Quartararo constant, maar niet foutloos

Fabio Quartararo was tot aan Assen bezig aan een foutloos seizoen. In de races waarin hij niet kon winnen, wist hij er wel het maximale uit te halen, terwijl zijn Yamaha-merkgenoten faalden. De tweede plaats van Quartararo in Mugello was hiervan het perfecte voorbeeld. Ook kan de regerend wereldkampioen goed reflecteren, want zo gaf hij toe dat hij in de beginfase van het seizoen te veel had afgegeven op de mindere punten van de Yamaha YZF-M1. Quartararo gaat met een voorsprong van 21 punten de zomerstop in, maar dat hadden er veel meer kunnen zijn. In 2021 was Quartararo nog de winnaar in Assen, maar deze editie verliep totaal anders.

De 23-jarige coureur reed in derde positie toen hij een inhaalpoging bij Aleix Espargaró in de Strubben deed. Hij ging hierbij echter in de fout en schoof onderuit. Ook Aleix Espargaró moest door de grindbak en verloor daarmee veel tijd. Deze actie leverde Quartararo na afloop nog een long lap penalty voor de race in Silverstone op. Quartararo stapte weer op, maar kwam later in de race nogmaals ten val in de Strubben. Eén keer crashen was al bijzonder, maar twee keer crashen in één race is uniek voor de regerend wereldkampioen. Na afloop liet de Fransman nogmaals zien een volwassen coureur te zijn geworden door meteen zijn excuses bij titelconcurrent Aleix Espargaró aan te bieden.

2 Te veel troeven bij Ducati

Ducati won zes van de elf races en gaat ruim aan de leiding bij de constructeurs, maar zal niet volledig tevreden de zomerstop ingaan. Het Italiaanse merk begon als grote favoriet voor de rijderstitel, maar lijkt toch weer mis te gaan grijpen. Met acht rijders die allen vaak goed presteren heeft de Italiaanse fabrikant schijnbaar te veel troeven in huis. Francesco Bagnaia en Enea Bastianini wonnen beiden drie keer, maar crashten ook te vaak. Dat Johann Zarco – nog altijd zonder MotoGP-zege – momenteel de beste Ducati-coureur op plaats drie in het klassement is, zegt veel.
Niet dat Zarco een matige coureur is, maar het werd in Assen opnieuw duidelijk dat Bagnaia wel over de meeste snelheid van de Ducati-rijders beschikt. De Italiaan pakte voor de vierde keer dit jaar de pole position en reed in de race van start tot finish aan de leiding. Ondanks dat het tijdens de race, hoe kan het ook anders in Assen, begon te druppelen, maakte de Italiaan geen fouten. Met zijn MotoGP-zege heeft Bagnaia nu in iedere categorie de TT Assen gewonnen. Het begon met zijn eerste Grand Prix in 2016, dat is waarom hij een tatoeage van het TT Circuit op zijn arm liet zetten.

3 Aleix Espargaró blijft verbazen

Aleix Espargaró kwam in Assen als vijftiende weer de baan op, nadat hij door Quarataro in de grindbak werd gedrukt. De Aprilia-coureur liet nogmaals zien waarom hij een echte titelkandidaat en de verrassing van 2022 is. De enige Espargaró die in deze TT van start ging – broer Pol was geblesseerd – had daarna het beste tempo van het veld en ging zijn collega’s één voor één voorbij. Toen de Spanjaard voor de laatste keer aanremde voor de Geert Timmer-bocht ging hij zowel Brad Binder (P5) als Jack Miller (P6) in één actie voorbij om zo nog vierde te worden. Met deze fantastische manoeuvre liep Espargaró dertien punten in op Quartararo.

Ook kon de Aprilia-coureur na afloop richting parc fermé. Niet voor zichzelf, maar om daar teamgenoot Maverick Viñales te feliciteren met zijn eerste podiumplaats voor Aprilia. De Spanjaard maakte daarmee de cirkel rond. Vorig jaar in Assen stond Viñales voor het laatst op het podium met Yamaha in het weekend dat de breuk ontstond.

Maar de allergrootste verrassing van Assen was Marco Bezzecchi. De Italiaan bezorgde het Mooney VR46 Racing Team hun eerste podium tijdens hun debuutseizoen in de MotoGP. Bezzecchi reed achter Bagnaia ijzersterk naar een tweede plaats. Het team van Valentino Rossi komt dit jaar sowieso goed voor de dag, aangezien Bezzecchi’s teamgenoot Luca Marini op de Sachsenring al voor een podiumplaats streed en vijfde werd.

4 Dramatisch seizoen voor Honda

Deze conclusie kunnen we slechts op de helft van het seizoen al maken. In het voorseizoen leek Honda met zijn compleet nieuwe RC213V een stap voorwaarts te hebben gemaakt. Dat bewees Pol Espargaró met een podiumplaats in Qatar. Maar het bleef bij één podium voor ’s werelds grootste motorfietsenfabrikant. Daarbij kwam nog dat Marc Márquez opnieuw geopereerd moest worden aan zijn bovenarm en voorlopig is uitgeschakeld. De Honda is niet competitief genoeg. Het dieptepunt was op de Sachsenring toen geen enkele Honda-coureur sinds Silverstone 1981 in de punten wist te finishen. Ditzelfde gebeurde Yamaha in Assen, wat aangeeft hoe de Japanse fabrikanten momenteel onder druk staan van Ducati en Aprilia. In Assen speelden de Honda’s ook een bijrol, waarbij Takaaki Nakagami met een twaalfde plaats het beste resultaat scoorde.
Suzuki kende een seizoenshelft met twee gezichten. Na vijf races stond Alex Rins gedeeltelijk bovenaan in het kampioenschap. Sinds bekend werd dat Suzuki zich eind 2022 terugtrekt uit de MotoGP gaat het met de resultaten van Rins en Joan Mir ook belabberd, waardoor beide rijders een bijrol in het kampioenschap spelen.

En als laatste dan nog KTM. Miguel Oliveira scoorde een hoogtepunt door de regenrace in Indonesië te winnen. Brad Binder verzamelt constant punten met een zesde plaats in de tussenstand tot gevolg, maar de Oostenrijkers komen nog niet in de buurt van hun indrukwekkende resultaten van 2020.

5 Grid voor 2023 al bijna rond

Bij de vijf fabrieksteams voor 2023 is de rijderssamenstelling bijna compleet. Bij Ducati is het nog niet bekend of Bastianini of Jorge Martin de teamgenoot van Bagnaia gaat worden. Op basis van de huidige situatie heeft Martin de meeste kans. Bij Repsol Honda lijkt Mir de nieuwe teamgenoot van Marc Márquez te worden, al is dit nog niet officieel bevestigd. Pol Espargaró wordt gelinkt aan Tech3 KTM. Daarnaast lijkt de complete Suzuki line-up naar Honda te vertrekken, aangezien Rins met LCR in verband wordt gebracht, die wellicht Ai Ogura als teamgenoot krijgt ten koste van Takaaki Nakagami. Ook Alex Márquez is zijn plek kwijt, maar werd – mede door zijn Estrella Galicia 0.0-sponsoring – bevestigd als Gresini Racing Ducati-coureur in 2023 naast Fabio Di Giannantonio. De huidige plek van Bastianini leek in eerste instantie naar Miguel Oliveira te gaan, maar die gaat waarschijnlijk nu bij RNF Aprilia racen. Door het wegvallen van Suzuki staan er volgend jaar twee rijders minder op de grid, daar lijken Andrea Dovizioso en Darryn Binder het slachtoffer van te worden. In deze zomerstop van vijf weken zullen hoogstwaarschijnlijk de laatste puzzelstukjes worden gelegd voor de grid van 2023.

Fotografie Henk Keulemans, Joop van der Weide

Voorspelling Marien

Oké, Aleix Espargaró won niet maar hij was op Assen voor mij wel de man van de MotoGP-race, waarin hij meer meemaakte dan normaal in een half seizoen. Zonder ook maar één seconde zich gek te laten maken of op te geven, hoewel daar redenen te over voor waren. En dan die inhaalactie aan het einde! Ik heb ‘m inmiddels ontelbaar vaak teruggekeken en ik blijf juichen. Ook toen Fabio Quartararo z’n excuses kwam aanbieden aan hem, reageerde Aleix als een groot kampioen. Dat laatste is hij uiteraard nog niet, maar dat gaat wel gebeuren!

De resultaten

TT ASSEN

26 RONDEN = 118,092 KM

1. Francesco Bagnaia (I), Ducati, 40.25,205; 2. Marco Bezzecchi, Ducati, +0,444; 3. Maverick Viñales (E), Aprilia, +1,3; 4. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +2,585; 5. Brad Binder (ZAF), KTM, +2,721; 6. Jack Miller (AUS), Ducati, +3,045; 7. Jorge Martin (E), Ducati, +4,340; 8. Joan Mir (E), Suzuki, +15,851; 9. Miguel Oliveira (PT), KTM, 8,325; 10. Alex Rins (I), Suzuki, +8,596; 11. Enea Bastianini (I), Ducati, 9,783; 12. Takakaaki Nakagami (J), Honda, +10,617; 13. Johann Zarco (F), Ducati, +14.405; 14. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +17,681; 15. Alex Marquez (E), Honda, +25,866.

Racegemiddelde winnaar: 175,2 km/u.

Snelste ronde (15e): A. Espargaró, 1.32,500 = 176,7 km/u.

WK-STAND (NA 11 VAN 20 RACES)

1. Quartararo, 172 punten; 2. A. Espargaró, 151; 3. Zarco, 114; 4. Bagnaia, 106; 5. Bastianini, 105; 6. B. Binder, 93; 7. Miller, 91; 8. Mir, 77; 9. Rins, 75; 10. Oliveira, 71.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen