13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Hoe je een Vespa verandert in een trein en vervolgens een record vestigt

De Oostenrijkse mafketel Günter Schachermayr, aka de Vespa Record-man, is iemand met een ongelooflijke verbeelding. De afgelopen jaren gebruikte Schachermayr zijn Vespa om een rondje over de Red Bull Ring te rijden, een vliegtuig op te trekken om op te stijgen, af te dalen langs een schoorsteen en reed hij zelfs op één wiel over een landingsbaan terwijl hij een ei balanceerde op een lepel die hij in zijn mond hield.

Om de iconische Vespa om te vormen tot een trein kwamen deze keer nog eens bureaucratische moeilijkheden bovenop de technische. Het is namelijk verboden om over spoorrails te rijden. En als je er een vergunning voor zou krijgen, brengt elke vertraging ongelooflijke kosten met zich. Het had de roekeloze Oostenrijkse stuntman zo maar een boete tot 70.000 euro kunnen opleveren… per minuut! 

Schachermeyr gaf niet op en vond uiteindelijk de oplossing zich recht onder zijn neus. In het Prater, het pretpark van Wenen dat beroemd is om zijn reuzenrad, bevindt zich ook de Liliputbahn: een 3,9 km lange smalspoorbaan, die in 1928 werd gebouwd.

Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen

Nu hij de spoorrails had gevonden, moest de Vespa nog in een ’trein’ worden veranderd. Eerst werd een aluminium velg van de juiste afmetingen gemaakt, waarop een laagje rubber werd gelegd om tractie op de rails te krijgen. De stabiliteit van de Vespa werd bereikt met een derde wiel dat aan de carrosserie was bevestigd zoals bij een zijspan.

Nadat hij in het zadel was geklommen, vestigde Schachermayr een record van 10 minuten en 25 seconden. Tot overmaat van ramp kwam aan het eind ook nog de Weense politie even langs… Gelukkig had Schachermayr toestemming van de directie van de Liliputbahn, zodat het risico van een huizenhoge boete werd voorkomen.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen