Andrea Dovizioso: ‘De beste zijn? Dat is moeilijk, je hebt de juiste mentaliteit nodig’

Als je aan MotoGP-rijders denkt, stel je je altijd voor dat ze een heel ander leven hebben dan wij. Meestal is dat ook zo, maar het coronavirus heeft iedereen gelijk gemaakt. Ook coureurs zijn gedwongen thuis te blijven. Ducati-fabrieksrijder Andrea Dovizioso praat er in dit interview openlijk over.

‘Niemand had verwacht dat de situatie zo erg zou worden, dus het is allemaal heel vreemd. Het is nu echt cruciaal om thuis te blijven. Ik weet dat het moeilijk is, maar we moeten ons ertoe zetten alleen naar buiten te gaan wanneer het echt nodig is, want het lijkt erop dat deze maatregel werkt. Dus we moeten zo doorgaan. In het begin was het best moeilijk. Mijn vriendin en ik deden thuis wat klusjes, daarna veranderde het een beetje. Mijn dochter brengt ook veel tijd thuis door en er is altijd veel werk met haar te doen!’.

Andrea blijft veel trainen – zelfs meer dan voorheen, dankzij het totale gebrek aan verplichtingen, zowel competitief als representatief – een situatie die jarenlang ongewoon was gebeurd voor de coureurs uit de eredivisie van de motorrace.

‘Ik train meer dan voorheen. Normaal gesproken zijn onze agenda’s erg druk: we moeten trainen, maar ook rusten om klaar te zijn voor het raceweekend. Maar nu kan ik zoveel trainen als ik wil.”

Dovizioso had het zeker niet gemakkelijk tijdens de eerste tests. Die begonnen voor Ducati namelijk met wat meer moeilijkheden door de Michelin 2020-banden. Maar dat niet alleen. Na zo’n lange pauze is het lastig om er meteen vol tegen aan te gaan, zelfs voor een getrainde rijder als Dovi.

‘Ik denk dat twee tests voor het seizoen niet genoeg zijn voor ons. We zijn fysiek niet klaar om drie opeenvolgende dagen zoveel te rijden. Ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan het uitproberen van nieuwe materialen. Daar moeten we ook zeker van zijn voordat we beslissen welke weg we moeten bewandelen om de ontwikkeling voort te zetten. Om deze reden ben ik in de meeste gevallen niet zo snel tijdens tests. Ik wil de nieuwe spullen altijd op het juiste moment proberen, met bepaalde soorten banden, omdat ik de juiste feedback wil geven.’

‘In het begin leek het erop dat de nieuwe banden zich niet goed aanpasten aan onze rijstijl en onze kenmerken. Maar tijdens de laatste tests in Qatar denk ik dat we wel het algemene gevoel met de motor hadden kunnen verbeteren. Maar dat is helaas niet gelukt. Het betekent dat alles moet kloppen op alle circuits. De achterbanden zijn verschillend en hebben veel invloed op de voorband. We hebben veel ronden gereden, maar tijdens tests is het moeilijk om dezelfde omstandigheden te vinden als in een race.’

En de doelen voor het WK, in de hoop dat het opnieuw begint, misschien zelfs zonder publiek?

‘Natuurlijk willen we vechten voor de titel. Als het straks mogelijk is, kunnen we dit alleen tijdens het seizoen ontdekken. Maar het is altijd een opgave, omdat er veel snelle rijders zijn. Het is moeilijk om de beste te zijn, maar je moet deze mentaliteit wel hebben om het te kunnen worden.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?