Beste race van Bo Bendsneyder (voor naderend afscheid)

Moto2 Valencia (E) Tijdens de twee GP’s op Valencia werd bekend, dat de wegen van Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team zich aan het einde van dit seizoen gaan scheiden. Helemaal als een verrassing kwam dit nieuws niet. Wel de mededeling dat de reeds eerder aangetrokken jonge en onervaren Belg Barry Baltus (16) de ervaren en tien jaar oudere Hafizh Syahrin als teamgenoot krijgt. De Maleisische coureur reed zijn eerste Moto2-GP in 2012 en kwam in 2018 en 2019 zonder veel succes in de MotoGP uit. Datzelfde doet hij dit jaar in het Moto2-team van Jorge ‘Aspar’ Martinez. Bendsneyder ...
Moto2 Valencia (E) Tijdens de twee GP’s op Valencia werd bekend, dat de wegen van Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team zich aan het einde van dit seizoen gaan scheiden. Helemaal als een verrassing kwam dit nieuws niet. Wel de mededeling dat de reeds eerder aangetrokken jonge en onervaren Belg Barry Baltus (16) de ervaren en tien jaar oudere Hafizh Syahrin als teamgenoot krijgt. De Maleisische coureur reed zijn eerste Moto2-GP in 2012 en kwam in 2018 en 2019 zonder veel succes in de MotoGP uit. Datzelfde doet hij dit jaar in het Moto2-team van Jorge ‘Aspar’ Martinez. Bendsneyder stapt zoals verwacht voor 2021 over naar het WK-Supersport. Hierin gaat de Rotterdammer op een Yamaha uitkomen voor het EAB Racing Team van Ferry Schoenmakers. Maar voordat het zover is, liet Bo Bendsneyder in Valencia zien, dat hij eigenlijk toch wel thuishoort in de GP’s. Althans wanneer alles vlekkeloos verloopt. Na in de eerste race vanaf de veertiende plaats te zijn vertrokken, passeerde de NTS-coureur in dezelfde positie de finish. Na Qatar waren daarmee de lang verwachte punten (in dit geval twee) een feit. Een week later ging het beter met de enige Nederlander op WK-niveau. In eerste instantie verraste Bendsneyder met een negende plaats tijdens de kwalificatie. En dat ook nog een op slechts 0,351 seconde van Stefano Manzi, die verrassend de snelste was. Bijkomend detail was, dat de Italiaan dat deed op een motorfiets die ‘MV Agusta’ heette. Nu gaat het hier slechts om een naam, maar de laatste keer dat een (echte) MV Agusta op pole stond, was tijdens de 350cc-race van de Grote Prijs van Frankrijk in Le Mans van 1976. De coureur? Ene Giacomo Agostini. Suzuki Mir(akel) – MotoGP Europa en Valencia Terug naar Bendsneyder. Want dit keer maakte hij in de race optimaal gebruik van zijn goede startpositie. Lange tijd streed de Nederlander onder andere met Enea Bastianini. Of te wel de leider in de Moto2-titelstrijd. Uiteindelijk moest hij de Italiaan laten gaan. Maar met een prachtige achtste plaats scoorde Bendsneyder zijn tot nu toe beste resultaat in deze sterk bezette klasse. Zijn achterstand op racewinnaar Jorge Martin bedroeg slechts 9,720 seconde! Bo Bendsneyder reed zijn beste Moto2-race. Des te jammer is het dat hij er volgend jaar niet meer bij zal zijn. ‘Ik ben heel blij met het weekend en het resultaat. Dit is niet alleen mijn beste resultaat, maar ook van de temleden, die altijd achter me zijn blijven staan en altijd hard zijn blijven werken om de motor beter te maken’. De coureur krijgt in Portimão nog één keer de kans krijgt om zijn kunnen op het hoogste niveau te tonen. Daarna zal de Nederlandse motorsport het waarschijnlijk geruime tijd zonder een GP-coureur moeten doen. Belgische wereldtopper Voor Clément Desalle (31) kwam er in Pietramurata een eind aan een mooie carrière, waarin hij het WK drie keer als tweede afsloot en 23 GP’s won. Zijn slotrace stond in het teken van het getal 7: zevende in de kwalificatie, zevende in de eerste manche en de tweede manche en zevende in de MXGP-eindstand van dit jaar. Desalle: ‘Dit was mijn laatste GP en ben blij dat ik het seizoen gezond heb afgesloten. Ik ben geëindigd met drie goede GP’s. Het voelt goed om mijn carrière zo af te sluiten, ik sta nog steeds achter mijn beslissing te stoppen. Ik wil iedereen van het team bedanken en iedereen die voor mij heeft gewerkt. Allen deden het fantastisch en dat zal ik altijd blijven waarderen.’ Tekst: Jan Boer Clément Desalle RBRC Valencia (E) Sterke afsluiting Veijer en Van Den Goorbergh De Nederlandse Red Bull Rookies Collin Veijer en Zonta van den Goorbergh hebben het seizoen sterk afgesloten. Tijdens de twee races op het circuit van Valencia boekten beide coureurs nagenoeg identieke resultaten. Veijer maakte twee keer deel uit van een uit meerdere coureurs bestaande kopgroep. De jonge coureur uit Staphorst scoorde uiteindelijk twee zwaar bevochten zesde plaatsen. Hij deed dat op slechts 0,715 en 0,614 seconde van David Muñoz, de Spanjaard die beide keren als winnaar over de finish kwam. Van den Goorbergh werd twee keer negende op respectievelijk 1,443 en 1,537 seconde van Muñoz. Deze resultaten zorgden er voor dat Van den Goorbergh het seizoen (waarin 12 wedstrijden werden verreden) afsloot met 82 punten en zo een achtste plaats in het eindklassement. Veijer scoorde in totaal 67 punten en een tiende plaats in het eindklassement. Gezien de opgedane ervaring en beter wordende resultaten is er goede hoop dat Veijer volgend jaar in zijn tweede RBRC-seizoen nog beter gaat presteren. De cup werd dit jaar gewonnen door Pedro Acosta. Opvallend hierbij is dat de jonge Spanjaard nadat hij de eerste zes van twaalf races had weten te winnen, daarna geen enkele zege meer wist te boeken. Tekst: Henk Keulemans Zonta van den Goorbergh | Foto: Gold & Goose/Red Bull Content Pool Appen met... Thom Molenaar Waarom? Omdat hij in een geweldig mooi debuut heeft gemaakt in het IDM Supersport 300. Hoe kijk je terug naar het afgelopen seizoen? ‘Met gemengde gevoelens moet ik zeggen. Het was vrij kort met vier wedstrijden vanwege Covid-19. Maar daarentegen was ik blij dat we überhaupt konden rijden. Assen was de openingswedstrijd en dat geeft je toch een kleine voorsprong.’ Waarom heb je gekozen voor het IDM? ‘Het niveau ligt veel hoger dan in Nederland. Je moet echt hard rijden voor je klassering en dat maakt het zo mooi om daar te rijden.’ Waarom heb je gekozen voor KTM? ‘We hebben met de motorzaak een goede relatie met KTM en dat gaf een gunstige combinatie. De KTM staat bekend als een moeilijk rijdbare motorfiets met aparte eigenschappen. Het is echt een motor die je moet leren kennen. Mijn monteurs hebben in alle races de motorfiets perfect afgesteld gekregen en nu moet ik nog iets meer ervaring krijgen om het uiterste eruit te halen.’ Je vader heeft ook geracet in het verleden, geeft hij je ook voordeel? ‘Hij is mijn steun en toeverlaat. Zonder hem was ik misschien wel nooit gaan racen!’ Tekst: Ad van de Graaf Thom Molenaar Kort door de bocht Met ingang van volgend jaar wordt de naam OW Cup gewijzigd in International Dutch Championship, het IDC dus. Bij de klassennamen vervalt de toevoeging Cup en het ONK SuperCup 600 en ONK SuperCup 1000 worden omgedoopt tot Dutch Supersport en Dutch Superbike. De IDC-kalender 2021 is nog niet bekend. Er is overleg met het TT Circuit over data. Er worden zeker ook weer races op type 3-dagen verreden met een dynamische geluidgrens van 101 dB. Er is ook overleg met Duitse organisaties over races in Oschersleben en Hockenheim. Vast staat al wel dat de eerste wedstrijd op 10 april in Assen wordt verreden. Tekst: Kees Siroo Van der Sluis voor Nieman en op de achtergrond Vlaar De data voor de wedstrijden van de Dutch Masters of Motocross van 2021 zijn bekend. Er wordt op 21 maart begonnen in Harfsen, een week later gaat het naar Oss, waar ongetwijfeld veel buitenlanders willen komen, omdat twee maanden later de Nederlandse GP wordt verreden. Oldebroek is de derde wedstrijd op zaterdag 17 april. Motorsportpark Gelderland Midden bij Arnhem is het decor op 2 mei. Op Hemelvaartsdag 13 mei wordt de cyclus besloten in Rhenen. Hutten Metaal Yamaha is ook komend jaar het officiële team van Yamaha in de EMX250. Dit jaar behaalde dit team met Thibault Benistant de titel. Het team bestaat uit Dave Kooiker (15), EMX125-kampioen Andrea Bonacorsi (17) en Jeremy Sydow (20), die dit jaar voor GasGas in het WK aan de start kwam, maar al snel geblesseerd moest afhaken. De Est Karel Kutsar heeft de titel in de EMX Open behaald. In deze klasse werden zes wedstrijden verreden. Mike Bolink scoorde in alle twaalf manches punten en is met de 19e plaats de beste Nederlander in de EK-eindstand. Rob Windt is 30e geworden en Damian Wedage 35e. Brad Anderson is kampioen geworden in de EMX 2t. Voor de 39-jarige Brit is het zijn derde Europese titel. In deze klasse gingen geen Nederlanders van start. Tekst: Jan Boer Supermoto The Race in Mettet is definitief geannuleerd. Noemden we eerder nog een nieuwe datum voor dit evenement, kort daarna nam Freddy Tacheny, voorzitter van RUMESM, in overleg met het directiecomité de moeilijke beslissing om het evenement te annuleren. ‘The Race zou de enige supermotorace van het jaar zijn geweest, wat op verschillende niveaus ademruimte had kunnen brengen in deze moeilijke tijden. We hopen van harte liefhebbers in 2021 weer te zien in een context die onze motorsportactiviteiten gunstiger gezind zijn,’ aldus de organisatie. Tekst: Kees Siroo Geen Supermoto dit jaar in Mettet

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?