BMW Boxer Cup komt terug

Café-racers waren vroeger opgevoerde machines, die harder liepen en beter stuurden dan het origineel. Anno 2017 lijkt elke willekeurige machine tot café-racer om te bouwen, maar zelden wordt het qua performance beter op. BMW gaat bewijzen dat het wel kan en reïntroduceert de BMW Boxer Cup, en wel met de R nineT Racer.

De klasse zal als bijvangst meerijden met het IDM in 2018, terwijl BMW eigenlijk dit jaar al wilde starten. Om de R nineT Racer ook echt om te bouwen tot racer, moet er wel aardig wat gedaan worden. Bedoeling is dat iedereen met Wilbers-cartridges in de voorvork rijdt, met een Wilbers-schokdemper aan de achterzijde. Ilmberger gaat onder meer kleppendekselcovers en een blokspoiler leveren, terwijl BMW een speciaal stukje software voor het ABS ontwikkeld heeft.

Al met al bepaald geen goedkoop cupracertje, maar dat je hard kunt gaan met een R nineT is inmiddels wel bewezen. En het mooie van een cup-klasse is dat iedereen met de zelfde problemen moet leren leven, en dat zorgt voor mooi racewerk.

BMW Cup-klasses: waanzin!
Wie het in het verleden ooit heeft mogen aanschouwen, weet dat BMW’s oude Cup-klasses waanzinnig zijn, in iedere zin van het woord. Ten tijde van de Boxer Cup met de R1100S had je een veld vol briesende boxertwins met te weinig grondspeling; gaaf om te horen, zien en – omdat ze er eigenlijk niet voor gemaakt waren – goed voor mooie knokpartijen in de baan. De onzin neemt in omvang toe wanneer BMW de K1200R inzet als cup-racer voor de BMW Power Cup. Maar onzin staat in BMW’s cup-klasses omgekeerd evenredig gelijk aan spektakel.

De BMW Boxer Cup 2.0 mag zich daarin nu gaan bewijzen. In augustus verwacht BMW meer te kunnen vertellen over de klasse.

Foto’s: BMW

 

[justified_image_grid ids=24917,24918,24919,24920]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.