Demo Classic Oldebroek 10 september

Twaalf keer werd er in de periode 1965-1976 een wegrace georganiseerd op het Vree-circuit in Oldebroek. Vanaf 1967 tekende de Stichting Circuit Oldebroek voor de organisatie. Veertig jaar na de oprichting van de SCO werd er in 2007 een reünie gehouden voor oud-coureurs. Met veel enthousiasme reden ze hun rondjes op het voormalige stratencircuit. Niet meer in het tempo van vroeger, maar toch ook zeker niet in een recreatief tempo. Maar het was geen race, laat dat duidelijk zijn.

Nu vier jaar later komen ze wederom naar Oldebroek voor het verrijden van een tweede Demo Classic, een demonstratie van en met klassieke motoren (en klassieke coureurs). Veel rijders hadden gevraagd om een vervolg op 2007. Maar ook omwonenden wilden graag nog een keer de oude motoren voor hun huis langs zien flitsen. Daarom is er op 10 september een tweede Demo Classic. En ook nu is dit geen race.

De inschrijving is gesloten, maar als zich nog een heel interessante deelnemer zou aanmelden is die uiteraard van harte welkom. De organisatie is trots op het aantal aanmeldingen, dat de verwachtingen behoorlijk overtreft. De deelnemers komen voor het grootste deel uit Nederland, maar er komen ook diverse buitenlanders naar Oldebroek.

De 50cc – een in de jaren zestig en zeventig uitermate populaire klasse in Nederland – kent het grootste aantal deelnemers, bijna zestig. Onder hen tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries en zesvoudig GP-winnaar Aalt Toersen. Op het laatste moment heeft de Duitse GP-winnaar Ingo Emmerich zich nog aangemeld.

Heel bijzonder is de deelname van Jos Schurgers, die op een Yamaha rijdt waarmee nooit in de Grands Prix is gereden. Toen de racemotor gereed was, trok Yamaha zich terug uit de GP’s. De jeugdige Thomas van Leeuwen zal rijden met een motor van Cees van Dongen, doe door ziekte zelf van deelname moet afzien.

De 125cc kent een kleine veertig deelnemers. Onder hen de Brit Chas Mortimer, meervoudig winnaar in Oldebroek in het begin van de jaren zeventig. Net als Jos Schurgers rijdt hij op een Yamaha, waarmee een jaar of veertig geleden Grands Prix werden gewonnen. Oldebroeker Jan Zoombelt komt uit in de 50cc en de 125cc.

Schurgers wacht een druk programma, want hij rijdt ook in de 250cc-klasse. Daarin komt ook Mortimer aan de start en nog ruim dertig andere rijders. Tweevoudig wereldkampioen Dieter Braun (Duitsland) is de bekendste rijder in de 350cc-categorie. Onder de 25 rijders de oudste deelnemer, de 80-plusser Cas Swart en Theo Bult, de wellicht talentvolste coureur die er ooit in Nederland is geweest. Door een ongeval kwam er een vroegtijdig eind aan zijn carrière.

De bekendste naam in de 500cc-klasse is die van de Witte Reus, Wil Hartog, de Noord-Hollander die geschiedenis schreef door in 1977 de TT van Assen te winnen. Ook in Oldebroek won hij meerdere keren. Marcel Ankoné heeft eveneens zijn sporen verdiend in de races om het wereldkampioenschap. In deze klasse komen enkele rijders uit op getrouwe replica’s van bekende racemotoren van vroeger, zoals MV Agusta’s, Honda’s en Benelli’s. Een andere bijzondere motor is de Duitse König, van oorsprong een buitenboordmotor.

De Demo Classic betekent op zaterdag 10 september een hele dag actie op het Vree-circuit. Na de rijdersbriefing (waarin de rijders worden geïnformeerd over het evenement) om half tien – geleid door Theo Bult – beginnen om tien uur de trainingen. Elk van de vijf klassen krijgt een kwartier trainingstijd. De volgorde is zoals die vroeger ook bij de TT werd aangehouden: 50cc, 350cc, 125cc, 250cc en 500cc. Daarna volgt een pauze, waarin een rijdersdefilé wordt gehouden. Vanaf 13.00 uur worden de demoruns gehouden. De eerste run duurt vijftien minuten per klasse. Na een korte pauze volgt de tweede run van twintig minuten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.