Dit was het GP-weekend op Aragon

MotoGP – Spaanse furie
Het was een ongelooflijk spannende wedstrijd in Aragon, waar alles inzat. Haast drie kwartier lang vochten Marc Marquez, Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa om de zege, waar regen ditmaal juist geen spelbreker was, maar een spelmaker. Halverwege de race begon het licht te sputteren en kon Lorenzo geen partij meer bieden aan Marc Marquez. De Yamaha-coureur deed dat aan het begin van de wedstrijd juist wel en leek op weg om in Aragon het Marquez zeer moeilijk te maken. De omstandigheden werden echter steeds lastiger (zo gingen Rossi en Iannone al onderuit op natte gebieden buiten de baan) en Lorenzo had meer en meer moeite om het tempo van Marquez aan te kunnen. Hij moest zelfs Pedrosa voor laten gaan, waardoor het langzaam op een een-tweetje voor Repsol Honda begon te lijken. Echter, de miezer werd regen en zorgde voor een totaal ander scenario. Terwijl de monteurs in de pitstraat de reservemachines van regenbanden voorzagen en de motoren warmdraaiden, zochten de meeste coureurs ook vrij snel hun tweede machine op. Nadat Aleix Espargaro als eerste binnenkwam, volgde de rest… Behalve Dani Pedrosa en Marc Marquez. Liggend aan kop, en met nog zes ronden te rijden, besloten ze om de gok aan te gaan om ‘buiten’ te blijven op slicks. Het was de verkeerde keuze, want het tempo moest drastisch omlaag en de risico’s op een valpartij werden steeds groter. Pedrosa ging spectaculair onderuit bij het aanremmen en niet veel later was het ook raak voor raceleider Marc Marquez. De huidige wereldkampioen zocht onvrijwillig het grind op en kon uiteindelijk nog wel zijn weg vervolgen, zij het met een gehavende Honda RC213V. Veel te laat kwam hij alsnog in de pitstraat terecht om van motor te wisselen. Jorge Lorenzo had wel de juiste tactiek gehanteerd en kon zodoende in de slotfase vrij gemakkelijk de race controleren en uiteindelijk ook winnen. Het was voor hem de eerste zege van het jaar en het betekende eveneens de eerste overwinning voor Yamaha op Motorland Aragon. 

Achter Lorenzo was een zeer gelukkige landgenoot van hem te vinden. Op zo’n tien seconden achterstand reed Aleix Espargaro naar plek twee. Een welverdiende eerste podiumplaats voor de sympathieke Forward Yamaha-coureur, die zodoende loon na werken krijgt. Daarnaast gokte Espargaro als eerste, liggend op de zesde plaats, om over te stappen op regenbanden en die keuze leverde hem deze goede uitgangspositie op om richting het podium te rijden. Hij moest daarvoor overigens wel het gevecht aangaan met Cal Crutchlow. De Ducati-coureur zette in de regen snelle tijden neer en kwam snel op Espargaro af. In de laatste ronde knokte de Brit voor wat hij waard was en kwam haast tegelijk over de finish met de open klasse-coureur. Met de ellebogen tegen elkaar kwamen ze over de streep en bleek Espargaro net voldoende ruimte over te houden om tweede te worden, waardoor Crutchlow genoegen moest nemen met de derde plek. Ook daar was Cal Crutchlow echter voldoende blij mee, aangezien hij tot nu toe een matig seizoen beleeft. 

Marc Marquez en Dani Pedrosa stapten na hun crashes nog wel op, wisselden eveneens van machine en konden uiteindelijk toch nog wat WK-punten aan hun conto toevoegen. Drie punten waren er weggelegd voor Marquez, terwijl zijn teamgenoot er eentje minder ontving. In de tussenstand, met nog vier races te gaan, staat Marquez nog altijd fier aan de leiding met 75 punten voorsprong op Pedrosa. Als Marquez in Motegi, waar de volgende race wordt gehouden, een betere score neerzet dan zijn landgenoot kan hij tot wereldkampioen gekroond worden.
Moto2 – Masterclass van Viñales
Hij liet er duidelijk geen gras over groeien. Nadat hij poleman Mika Kallio in de vierde ronde voorbijging, zag Maverick Viñales niemand meer in zijn buurt komen. De Kalex-coureur breidde zijn voorsprong uit tot een veilige marge en kon zodoende redelijk gemakkelijk naar zijn tweede zege van het jaar rijden. Kallio wilde maar al te graag de tweede plaats vasthouden, maar de Fin had moeite om het tempo hoog te houden. Hij kwam dan ook in het gedrang te zitten en zag met lede ogen aan dat ook Tito Rabat voorbij kwam. De teamgenoten zijn felle tegenstanders voor elkaar in de titelstrijd, maar de laatste drie wedstrijden bleek de Spanjaard steeds de sterkste coureur te zijn. Ook in Aragon dus. Terwijl Kallio terugzakte en uiteindelijk ‘slechts’ zevende werd, kon Rabat uiteindelijk de tweede plek innemen. Even leek het in de eindfase zelfs dat de Marc VDS Racing Team-coureur misschien nog een dreiging kon zijn voor Viñales, maar zover kwam het uiteindelijk niet. Naast de twee Spanjaarden mocht Johann Zarco eveneens op het podium staan. De Caterham-coureur reed een prima race en zag dat beloond worden met plek drie. Daarvoor moest hij wel Thomas Lüthi van zich afschudden, tot tweemaal toe. Dat deed hij met succes en kon voor de tweede keer op rij plaats nemen op het ereschavot. Achter Lüthi (vierde) liet Franco Morbidelli, de Europees Superstock 600-kampioen van 2013, wederom zien dat hij in de Moto2 tot top-vijf materiaal behoort. Volgend seizoen blijft de Italiaan overigens Italtrans Racing Team trouw en zal wederom naast een ervaren man komen te staan. Julian Simon maakt in het team namelijk plaats voor Mika Kallio.  
Moto3 – Fenati slaat terug
Zoals eigenlijk altijd schotelden de Moto3-coureurs het publiek wederom een spetterende race voor. Ditmaal was dat vooral te danken aan Romano Fenati. De Italiaan, in dienst van SKY Racing Team VR46, blijkt dit seizoen zeer wisselvallig te zijn en zo leek hij in Aragon ook af te stevenen op een middelmatig resultaat. Echter had hij andere plannen en stoomde op vanuit het middenveld om uiteindelijk na twintig ronden als winnaar over de finish te rijden. Uiteraard kreeg hij deze zege niet cadeau, want lange tijd lagen de Estrella Galicia-rijders aan kop. Het leek er dan ook lang op dat een van de twee Alex’en zou gaan winnen. De andere titelkandidaat, Jack Miller genaamd, was er op dat moment al niet meer bij, aangezien hij in de vierde ronde vakkundig uitgeschakeld werd door Alex Marquez. Bij een aanraking ging Miller onderuit en kon Marquez zijn weg vervolgen. De Australische klassementsleider reed na een spoedreparatie door zijn monteurs uiteindelijk de wedstrijd wel uit, maar meer dan een 27e positie zat er niet in. Miller verloor daardoor zijn leidende positie in de tussenstand, voor het eerst sinds de start van het seizoen in Qatar. 

Marquez won uiteindelijk de race net niet, op de finish kwam hij 0,057 seconde tekort op Fenati. De twintig punten voor de tweede plek waren echter genoeg om nu als leider in het klassement door het leven te gaan. Met nog vier races op het programma heeft het broertje van Marc nu elf punten voorsprong op Miller. Rins had in de tussenstand ook voorbij kunnen komen aan de KTM-coureur, maar hij kon niet meekomen met Marquez, Fenati en de verrassende Kent, die uiteindelijk derde werd. Hierdoor werd de Spanjaard vierde en dat was onvoldoende om Miller voorbij te gaan.

Voor de Nederlanders liep Aragon uit op een teleurstelling. Scott Deroue moest in de derde ronde van de race al het strijdtoneel verlaten door een crash, liggend op een 23e plek. Jasper Iwema, de vervanger van Bryan Schouten bij CIP, kende een matig begin van de race. Startend vanaf plek 31 moest hij dan ook flink zijn best doen om naar voren te komen. Dat lukte echter perfect en Iwema maakt flinke sprongen in het veld. De CIP-coureur lag zelfs vanaf ronde dertien op plek vijftien, maar dat hield de Drent niet vol. Met de zwart/wit geblokte vlag in zicht, werd hij in de laatste meters nog voorbij gereden door Zulfahmi Khairuddin, waardoor Iwema een flinke domper na de finish moest zien te verwerken.
Fotografie: 2Snap

Voor uitslagen ga je naar www.motogp.com

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.