Dit was het GP-weekend op Phillip Island

MotoGP – Rossi wint crashfestijn
Alles leek erop dat Marc Marquez met gemak de zestiende Grand Prix van 2014 zou gaan winnen. De Repsol Honda-coureur zette zijn tegenstanders al vrij snel op meer dan vier seconden achterstand en het was slechts een kwestie van de finishlijn bereiken. Dat lukte echter niet, doordat hij zeer onverwacht zichzelf onderuit remde in de zeventiende ronde. Marquez bleek echter deze race niet de enige coureur te zijn die in de fout ging. Al vrij vroeg in de race moest er afscheid genomen worden van zijn teamgenoot Dani Pedrosa. De Spanjaard maakt nog altijd kans op het vice-wereldkampioenschap, maar doordat hij aangetikt werd door een vallende Andrea Iannone moest hij de pits opzoeken. Teveel schade aan de achterzijde van zijn Honda RC213V betekende einde wedstrijd voor Pedrosa. Op dezelfde plek moest ook Stefan Bradl de race verlaten. De Duitser kon zijn Honda niet in bedwang houden bij het aanremmen en knalde vol op Aleix Espargaró. Terwijl Bradl het grind opzocht, leek Espargaró zijn weg nog te kunnen vervolgen. Hij had echter ook teveel schade aan zijn NGM Forward Yamaha en moest iets later zijn machine in het gras parkeren.

In de achttiende ronde, na de uitschakeling van wereldkampioen Marquez, kwam Valentino Rossi voor de eerste maal als leider door. De Italiaan reed een ijzersterke race, na een middelmatige start. Dat had vooral te maken met zijn minder goede kwalificatie, waardoor hij van de derde startrij moest beginnen. Bradley Smith en Pol Espargaró zaten hem namelijk flink in de weg, waardoor Marc Marquez en ook Jorge Lorenzo al voor hem aan het verdwijnen waren. Rossi zette de jacht echter in en kon uiteindelijk in de negende ronde zijn teamgenoot voorbij gaan. Marquez bleek een brug te ver te zijn, maar die ging zelf in de fout. Hierdoor kon Rossi redelijk eenvoudig naar zijn 108e overwinning rijden, in zijn 310e Grand Prix. Achter hem was het plotseling nog behoorlijk spannend om plek twee. Lorenzo leek veilig naar deze positie te kunnen rijden, maar in de eindfase kreeg hij te maken met een opstomende Cal Crutchlow. De Ducati-coureur zat er ditmaal goed bij en kon snel Lorenzo binnenhalen, die gripproblemen kende met zijn voorband. In rap tempo stak Crutchlow de Spanjaard voorbij en leek op weg naar een stunt door tweede te worden. Zo ver kwam het echter niet, want de Brit ging in de laatste ronde onderuit. Op dezelfde plek (de Honda corner) als dat Andrea Iannone, Stefan Bradl en Pol Espargaró crashte. Hierdoor kon uiteindelijk Lorenzo alsnog de tweede positie grijpen en zorgde Bradley Smith voor een volledig Yamaha-podium. Het betekende voor de Brit dat ie voor de eerste keer op het MotoGP-podium mocht klimmen.  
Moto2 – Nog geen beslissing
Iedereen verwachtte dat er in Australië een wereldkampioen gekroond zou worden, en dat moest dan Tito Rabat zijn. Het leek er ook lang op dat dit zou gaan gebeuren, aangezien de Spanjaard veruit de snelste rijder was gebleken tijdens de trainingen en de kwalificatie. Echter in de wedstrijd maakte hij met regelmaat een fout, waardoor andere coureurs kansen roken. Maverick Viñales was de scherpste en greep zijn derde zege van het seizoen. Tito Rabat had geen antwoord op de aanstaande MotoGP-coureur voor Suzuki en moest genoegen nemen met de derde plek, omdat ook Thomas Lüthi net wat sterker bleek te zijn in de eindfase. Hierdoor verzamelde Rabat te weinig punten om de titelstrijd in Australië te beslissen, mede doordat Mika Kallio vierde werd. Liggend aan de leiding, ging de Fin ging enorm wijd in de zeventiende ronde en moest aan het einde veel terrein prijsgeven. De Marc VDS Racing Team-coureur wist echter toch nog aan te sluiten bij Lüthi, Rabat en Lowes. Aan de finish kon hij Sam Lowes nog verwijzen naar de vijfde plaats, waardoor Rabat te weinig voorsprong wist te pakken in de tussenstand om de titel nu al voor zich op te eisen. De strijd wordt dus voortgezet in Sepang, waar Rabat een volgende kans krijgt om zich te laten kronen als wereldkampioen.
Moto3 – Miller vecht terug
De toprijders in de Moto3 deden er weer alles aan om een mooi gevecht voor te schotelen en dat lukte wederom. Dat had vooral te maken met het feit dat Jack Miller alles op alles moest zetten om de titelstrijd open te houden. Een fout of een slecht resultaat zouden zijn kansen flink doen slinken. Het onvermijdelijke slipstreamgevecht op Phillip Island werd een tactisch spelletje in de grote kopgroep en Miller wist de Honda-armada nipt voor te blijven. De Australiër was de enige overgebleven KTM-coureur die kans maakte op de eindzege, nadat Romano Fenati en Danny Kent (Husqvarna, dat eigenlijk gewoon een KTM is) al onderuit waren gegaan. Hoewel de Honda’s veruit sterker waren op het rechte eind kon Miller door een prima slotronde net uit de klauwen blijven van Alex Marquez en Alex Rins. De Australiër, die volgend jaar de overstap maakt naar de MotoGP, wist hierdoor vijf punten van de voorsprong van Marquez af te snoepen. De missie voor de volgende twee races: de achterstand van twintig punten goed zien te maken. Een lastige klus, maar niet onmogelijk.

Voor de Nederlanders verliep de race helaas niet al te goed. Na een prima kwalificatie (zevende tijd) had Jasper Iwema alle kansen om punten te scoren, maar dat liet hij na. De Drent moest evenals in Aragon genoegen nemen met de zestiende plaats. Scott Deroue kwam niet in de buurt van de punten. De RW Racing GP-coureur werd als 23e afgevlagd en heeft nu nog twee races de gelegenheid om alsnog in zijn debuutseizoen felbegeerde WK-punten te pakken.

Fotografie: 2Snap

Voor uitslagen ga je naar www.motogp.com.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.