BMW: nu al marktleider van 2014

We ontvingen deze week maar weer eens een halleluja-persbericht van BMW: verkooprecord hier, verkooprecord daar. De Duitsers zijn er niet vies van om het aan de grote klok te hangen, maar het is natuurlijk wel bijzonder hoe ze zich als marktleider maar blijven ontwikkelen. ‘Kampioen blijven is moeilijker dan kampioen worden’ wordt er vaak gezegd, maar getuige de ruim 100.000 (!) motorfietsen die daar dit jaar al de fabriek verlieten zit BMW nog altijd in de lift. Ter vergelijk: op het moment dat er dit jaar 100.217 van de band rolden, waren dat er vorig nog ‘maar’ 93.154.

Het zijn bijna on-Europese cijfers, getuige de concurrentie die slechts kan dromen van BMW’s afzet. Dat zien we ook terug wanneer we de Nederlandse marktcijfers, kentekenregistratie bijgewerkt tot 30 september, onder de loep nemen. BMW steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit en verkocht al 1674 motorfietsen! Yamaha doet het trouwens ook bijzonder goed en verkocht 1232 motorfietsen. Maar het verschil met BMW is dusdanig groot dat we nu al kunnen concluderen dat BMW wéér het best verkochte motorfietsmerk in Nederland is, ditmaal in 2014.

En omdat we dus toch bezig waren om het jubelpersbericht van BMW enigszins te staven, zijn we ook maar even door de rest van de lijst gelopen. We sommen de merken even vlug op:

Aprilia: Verkocht vorig jaar t/m september 120 motorfietsen, in 2014 zijn het er nog maar 65. Alleen de Tuono zit in de lift: van 13 naar 22 verkochte Tuono’s.

BMW: Vorig jaar t/m september 1385 motorfietsen, dit jaar al 1674! De R1200GS (met daarin alle uitvoeringen) is de absolute topper, met 677 stuks. De R1200RT is een goede tweede, met 356 stuks. Hierbij zitten ook nog, net zoals vorig jaar, enkele politie-motoren inbegrepen, die gedurende enkele jaren worden uitgeleverd. Van de nieuweling R Nine T zijn er ‘maar’ 75 verkocht (en daarmee was -ie uitverkocht), van de S1000R 58.

Ducati: De Italianen zijn vrij stabiel. Vorig jaar t/m september verkochten ze 417 motorfietsen, dit jaar zijn het er tot nu toe 25 minder, namelijk 392. Ducati telt de modellen per gamma, en de Monster-serie blijkt de best verkochte: 141 stuks. Verder gingen er 73 Panigale’s over de toonbank en 72 Multistrada’s.

Harley-Davidson: Keurig in de lift. Vorig jaar t/m september verkochten de Amerikanen in Nederland 775 motorfietsen, nu zijn het er al 824. Ook bij Harley worden niet de specifieke modellen vermeld, en staat de Touring-serie bovenaan met 252 stuks.

Honda: Vorig jaar t/m september nog 1364 motorfietsen, nu nog maar 1187. Nog altijd een grote speler, maar duidelijk in de min. De NC-serie doet het trouwens, net zoals vorig jaar, bijzonder goed: 374 stuks. Groot is ook de afzet van de kleine PCX-serie, 131 stuks namelijk.

Kawasaki: De groenen zitten dit jaar flink in de lift. Vorig jaar t/m september verkochten ze in Nederland 530 motorfietsen, nu zijn het er al 869. De Z800 blijkt een echte verkooptopper met 217 stuks. Ook de Z1000 doet het goed, daarvan werden er 186 verkocht. 

KTM: Vorig jaar t/m september 671, dit jaar 627 motorfietsen. Het duurste model uit de KTM-stal blijkt direct ook de best verkochte. De 1190 Adventure (en -R daarbij geregend) werd 95 keer verkocht, maar ook de 390 Duke blijkt een warm broodje: 89 stuks.

Suzuki: Dik in de lift. Vorig jaar t/m september 840 stuks, dit jaar al 1044! De nieuwe V-Strom 1000 is precies 200 keer op kenteken gezet, en de V-Strom 650 zit ‘m keurig op de hielen met 193 stuks. Opvallend is trouwens de GSR750 die met 99 stuks nog beter is verkocht dan vorig jaar, met 74 stuks.

Triumph: Het gaat iets minder goed met de Britten in Nederland. Vorig jaar t/m september verkochten ze 601 motorfietsen in Nederland, dit jaar zijn het er 492. Bij Triumph zijn de gegevens niet precies per model zichtbaar, maar doet de Adventure-reeks het het best: 206 stuks.

Yamaha: Dat gaat erg lekker, vooral met dank aan de nieuwe MT-serie. Want waar Yamaha vorig jaar t/m september nog op 906 motorfietsen zat, zijn het er nu al 1232. De MT07 en MT09 werden samen 490 keer verkocht, en de scooter-reeks doet het trouwens ook erg goed.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.