Dit was het SBK-weekend op Phillip Island

Normaal gesproken geeft een openingsweekeinde heel veel antwoorden. In het geval van de eerste WK Superbike-races en WK Supersport-race op Phillip Island ligt dat ‘net iets’ anders. Wat heet! Dat Aprilia het goed zou doen, was te verwachten aangezien de RSV4 Factory en Phillip Island al jaren een perfecte combinatie zijn. Maar van een dominantie als vorig jaar was absoluut geen sprake. Sterker nog, in de eerste manche hadden Sylvain Guintoli en Marco Melandri geen antwoord op Eugene Laverty en Suzuki en dat zal de Italiaanse fabrikant niet lekker zitten. Volgens Guintoli kreeg Laverty de kans hem terug te halen, doordat hij te enthousiast aan de wedstrijd was begonnen en daardoor aan het einde problemen met de achterband kreeg. Vanwege het vroegtijdig stilleggen van de tweede manche zal helaas nooit duidelijk worden of Guintoli in de herkansing beter met zijn Pirelli’s omgegaan was. Loskomen van beide Kawasaki’s lukte in ieder geval niet en ook vorig jaar won Guintoli op Phillip Island (zijn enige zege in 2013). Melandri had duidelijk meer van zijn RSV4-debuut verwacht. In de eerste race werd hij zeker knap tweede, maar tijdens de tweede race werd hij weer een keer verrast door zijn Aprilia, toen hij iets harder doorremde bij de inhaalactie op Rea. Melandri kwam daardoor naast de baan, werd teleurgesteld achtste en weet dat er nog veel moet gebeuren wil hij constant snel kunnen zijn. Het lukt hem namelijk nog steeds niet om de Aprilia echt te snappen, iets dat zichtbaar knaagt aan zijn zelfvertrouwen.

WINST MET ZORGEN
Laverty leek na zijn zege in de eerste manche de revelatie te worden van het weekeinde. Dat is hij in mijn ogen nog steeds, maar de zorgen om het geplofte motorblok zijn bij Suzuki net zo groot als de vreugde om de zege. Dit jaar mag een coureur namelijk maar acht blokken gebruiken, Laverty heeft er nu nog maar zeven over. Overigens is Laverty nu de enige SBK-coureur die met twee verschillende merken twee races achterelkaar heeft gewonnen. In oktober pakte hij op Jerez de dubbel bij zijn afscheid voor Aprilia. Ook de andere revelatie komt zonder twijfel uit het Suzuki-kamp: Alex Lowes. In de testen was hij ongekend snel en dat hield hij knap vast tot hij op zaterdagmorgen zwaar ten val kwam. Met een ontwrichte enkel en veel pijnstiller stond Lowes wel aan de start, maar doordat hij amper kon terugschakelen ging hij in de eerste race opnieuw spectaculair in de fout. Ook tijdens de tweede race ging het twee keer mis. Dat de regerend Brits Superbike-kampioen een aanwinst voor het SBK is, mag echter meer dan duidelijk zijn. Zeker omdat hij nog moet wennen aan de elektronica en de Suzuki. Op het voor hem onbekende Phillip Island was hij bovendien vanaf het begin snel, dus een nieuw circuit leren is niet echt een probleem voor de tweelingbroer van Sam.

De enkel van Alex Lowes… Foto: Paul Denning

ALS EEN KAMPIOEN
Tom Sykes is volgens velen de verliezer van het weekeinde, maar die mening deel ik absoluut niet. Natuurlijk, Sykes had zijn 25 punten liever in één race dan in twee wedstrijden behaald, maar Phillip Island ligt de Engelsman niet echt. Daarnaast bleef hij in de eerste heat rustig, zelfs toen hij al in de tweede ronde terugzakte naar de negende positie. Met de zevende plaats deed Sykes, die in de Superpole ten val kwam, aan redelijke schadecontrole. Na een paar aanpassingen tussen beide manches was echter Sykes zeer snel in de tweede race en werd derde. Naar eigen zeggen had hij zonder rode vlag-situatie kunnen winnen. Ook Loris Baz had die gedachte, maar de tweede plaats voelde desondanks niet als een teleurstelling. Dankzij de vijfde plaats in de eerste race staat de Fransman nu tweede in de tussenstand en dat mag een wonder heten. Waarom? Omdat Baz drie Kawasaki’s tot schroot reed en daarbij drie keer ontsnapte aan een zware blessure. Die valpartijen baren het team zorgen, want het zou niet voor het eerst zijn dat Baz een paar races moet missen na een zware crash.

PATA KOMT ERAAN!
Pata Honda is duidelijk op weg terug, maar is er duidelijk ook nog niet. Volgens Jonathan Rea moet het team vooral nog op zoek naar mechanische grip. Toch bieden de zesde en vijfde plaats van Rea veel perspectief. Leon Haslam begon vanwege problemen met de elektronica het seizoen met een val, maar zat er in de tweede manche veel beter bij en hoefde niet eens heel veel toe te geven op zijn teammaat. Gezien de steeds kleiner wordende verschillen met de top, moet Pata met de zes geplande testdagen nog een grote sprong voorwaarts kunnen maken.

EN DUCATI DAN?
En dan Ducati. De tweede vierde plaatsen van Davide Giugliano en het ronderecord van Chaz Davies geven de Italianen hoop. Maar in de wetenschap dat Ducati het altijd goed doet op Phillip Island, denk aan de pole van Carlos Checa vorig jaar, is het erg moeilijk om deze prestaties op waarde te schatten. In de bochten is de Panigale zeker goed, maar topsnelheid blijft een zorgenkind. Zelfs in de slipstream – waardoor je zelf niet alleen harder gaat, maar ook de rijder voor je vertraagd door andere windstromen – kan de 1199 niet mee. Hierdoor kunnen Giugliano en Davies zonder verkeer prima meekomen, maar leggen het in duels bijna altijd af tegen de andere merken. Aragon wordt wat dat betreft erg interessant.

EVO-SUCCES VOOR DORNA
Claudio Corti pakte bij zijn MV Agusta-debuut drie punten en was daarmee tevreden, zeker omdat het team nog steeds in de opstartfase is. EBR keerde puntloos naar huis, maar was desondanks ook tevreden. Geoff May leek zelfs op weg naar de Superpole toen hij viel en zijn sleutelbeen brak. May kwam uiteindelijk 0.4 seconde te kort voor kwalificatie voor de Superpole, die hij uiteraard niet had kunnen rijden vanwege de blessure. Goed om te weten is dat EBR precies een week geleden pas voor het eerst testte op Phillip Island. David Salom won zoals verwacht beide EVO-races na mooie duels met Niccolo Canepa. Dorna zal echter het meest blij zijn met het optreden van tweevoudig Australisch kampioen Glenn Allerton. Hij verving de geblesseerde Sylvain Barrier en was zonder enige voorbereiding snel genoeg om zich te kunnen meten met Salom en Canepa. Dorna wil met het EVO-reglement ook de doorstroom vanuit nationale klassen verbeteren. Het voorbeeld van Allerton zal daarom nog vaak worden aangehaald door de Spaanse organisator.

NIETS AAN DE HAND
In het WK Supersport draaide alles om het heel houden van de Pirelli-banden. Daarom waren Michael van der Mark en zijn Pata Honda-team de hele week bezig met de afstelling voor de wedstrijd. Nadat Jack Kennedy al snel zijn Honda-blok opblies, was al dat werk voor niets want er volgde een sprintrace van slechts vijf ronden. Dorna wil in 2014 duidelijk absoluut geen uitloop hebben van Superbike- en Supersport-races. Wat er zonder de rode vlag gebeurd was, weet niemand maar feit is dat Van der Mark gemakkelijk het tempo van Kenan Sofuoglu en Kev Coghlan kon volgen, nadat hij een beetje overenthousiast een paar foutjes maakte toen hij aan de leiding (!) lag. De drie hadden in ieder geval een groot gat geslagen naar de rest, waardoor Van der Mark minstens op weg leek naar een evenaring van vorig jaar. Minstens… In de sprintrace ging het jammer genoeg snel mis met de Nederlander. Exact zes seconden later was Van der Marks val gelukkig al een stuk minder dramatisch, omdat ook Kenan Sofuoglu onderuit ging. Letterlijk een geluk bij een ongeluk. Dat uiteindelijk Jules Cluzel won was mooi, want daarmee zegevierde MV Agusta voor het eerst sinds 1976 weer in een WK-race. Toen was het uiteraard Giacomo Agostini die met een 500cc viercilinder zegevierde op de Nürburgring. Doordat er, buiten Van der Mark en Sofuoglu, niemand echt bovenuit sprong in het WK Supersport is er nog niets aan de hand voor de titelaspiraties van de Nederlander. Overigens was niet alleen Van der Mark ontgoocheld over de sprintrace. Ook kenners als tweevoudig wereldkampioen Andrew Pitt, tegenwoordig werkzaam bij Kawasaki Intermoto Ponyexpres, waren vol ongeloof.

GEEN STRESS
Tony Coven? deed het gewoon erg knap bij zijn eerste WK Supersport-race op Phillip Island. De Hagenaar kwam moeilijk in zijn ritme en had zeker in het begin veel problemen met zijn Intermoto Ponyexpres Kawasaki, maar hij bleef rustig en bleef werken aan de verbeterpunten. Dat hij uiteindelijk twaalfde werd, is een mooie beloning. De komende vier races worden verreden op banen die Coven? al kent en dat biedt veel perspectief!

RESULTATEN
Race 1 WK Superbike
Race 2 WK Superbike
Stand WK Superbike (na twee races)
Race WK Supersport
Stand WK Supersport (na één race)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.