Dutch TT, gefeliciteerd met je 95e verjaardag!

Lange tijd leek het erop dat het TT Circuit de 95e verjaardag van de Dutch TT stilletjes voorbij zou laten gaan. Maar een paar dagen ervoor viel er – haast vanuit het niets – toch een uitnodiging op de MotorNL-deurmat voor een wel heel bijzonder feest. Zoals bijna altijd met een onverwacht feestje, werd het een onvergetelijke middag. Alsof koning Willem-Alexander na zijn bezoek aan de Motocross of Nations 2019 de smaak te pakken heeft en ook komt meevieren tijdens de 95e verjaardag van de Dutch TT. Zo hermetisch zijn de toegangswegen rondom het circuit van Assen afgesloten. Echt enkel met een persoonlijke ...
Lange tijd leek het erop dat het TT Circuit de 95e verjaardag van de Dutch TT stilletjes voorbij zou laten gaan. Maar een paar dagen ervoor viel er – haast vanuit het niets – toch een uitnodiging op de MotorNL-deurmat voor een wel heel bijzonder feest. Zoals bijna altijd met een onverwacht feestje, werd het een onvergetelijke middag. Alsof koning Willem-Alexander na zijn bezoek aan de Motocross of Nations 2019 de smaak te pakken heeft en ook komt meevieren tijdens de 95e verjaardag van de Dutch TT. Zo hermetisch zijn de toegangswegen rondom het circuit van Assen afgesloten. Echt enkel met een persoonlijke uitnodiging mag je verder. Overdreven? Nee. Het TT Circuit besluit geen enkel risico te nemen, nadat een week eerder op de Sachsenring heel veel fans op de oorspronkelijke racedag van de Duitse Grand Prix naar het circuit kwamen. Daarnaast staan er op de campings in de omgeving van Assen meer wegraceliefhebbers dan je zou verwachten tijdens een GP die al weken geleden werd gecanceld. Voorzichtigheid is geboden, want als het circuit iets niet wil, dan is het wel een samenkomst als die op de Sachsenring. Die angst blijkt gegrond, want rond 14.30 uur is het een komen en gaan van motoren op de wegen rondom het TT Circuit. Tristan Lentink – De crash heeft mij gemaakt tot wie ik ben Het strenge deurbeleid zorgt voor een haast surrealistische sfeer op Assen. Oorspronkelijk hadden er dik honderdduizend man geweest – onder wie mannen als Valentino Rossi en Marc Marquez –, nu zijn het er amper honderd. Maar vergis je niet, grote namen zijn nog altijd aanwezig! Zoals Hans Spaan, die de Dutch TT wist te winnen in 1989 en daarmee onze laatste landgenoot is die dat wist te flikken. Ook onze eerste wereldkampioen wegrace ooit, Jan de Vries, is aanwezig. In tegenstelling tot Spaan won hij nooit een Grand Prix op het TT Circuit, al was hij daar in 1972 wel heel dicht bij. Tot een puntje van de zuigerveer afbrak en Angel Nieto alsnog als eerste over de finish kwam… Samen met Wil Hartog – waarvan iedereen natuurlijk weet dat hij in 1977 de 500cc-Grand Prix op Assen won –rijdt Jan de Vries een aantal ereronden. Die speciale ronden beginnen om exact 14.00 uur, hét moment waarop het hoogtepunt van de 95e Dutch TT, de MotoGP-race, zou starten. Het geluid en vooral de geur van machines uit een ver verleden maakt gelukkig veel goed, want verder heerst vooral de oorverdovende stilte. En dat op de laatste zondag van juni… Jan de Vries (1) en Wil Hartog (30) worden weggevlagd door Hans Spaan (rechts van Hartog), Peter Oosterbaan, directeur van het TT Circuit en TT Circuit-voorzitter Arjan Bos. Voor lege tribunes op exact het moment dat de MotoGP-race gestart zou zijn. Het is dat het stevig doorwaaide op het TT Circuit, anders hadden we kunnen spreken van waanzinnig goed raceweer. Dat is op zaterdag wel anders, want op het tijdstip dat de MotoGP-kwalificatie verreden had moeten worden, komt het met bakken uit de lucht. Echt Assen! Jan de Vries is inmiddels 76 jaar en Wil Hartog 72 jaar, maar beiden passen nog zonder enige moeite in hun originele, waanzinnig gave racepakken. Het maakt dit beeld af. Naast Jan de Vries en Wil Hartog, waren ook Moto2-rijder Bo Bendsneyder, Hans Spaan en het zijspanstel Bennie Streuer (wereldkampioen in 2015) en Ilse de Haas aanwezig. Ze reden geen demo, maar hun aanwezigheid maakte de zondag op Assen nog bijzonderder. Misschien wel de meest bijzondere oorkonde ooit, die van de 95e verjaardag van het TT Circuit. Zonder Dutch TT. Geen motoren bij de tankstations, dichte hekken en poorten, lege parkeerplaatsen en gesloten kassa’s. En dat terwijl eigenlijk de Moto3-wedstrijd op dit moment had moeten plaatsvinden…

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?