vrijdag 26 april 2024

Het gelijk van Mirjam Pol in de Dakar Rally

Olaf Harmsen uitgevallen na een val. Martien Jimmink uitgevallen na een val. Maar ook topper Adrien van Beveren uitgevallen na een val. Winnaar van de tweede etappe, Ross Branch, geblesseerd na een val net als Laia Sanz. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. O ja, ook nog eens heel veel navigatieproblemen voor heel veel motorrijders. Het mag duidelijk zijn dat de Dakar Rally in Saoedi Arabië een ouderwets echte is met overal gevaar. Of uitdagingen zo je wilt.

Hoewel het nooit met zekerheid te zeggen is, staat vast dat de nieuwe roadbook-regels hierbij een grote rol spelen. Tijdens een aantal etappes krijgen de motorrijders die slechts 25 minuten voor de start. Dat is krap, heel krap… Alleen het inladen van dat roadbook is al een klusje dat nu onder hoge tijdsdruk staat en daarmee is een gedegen voorbereiding uitgesloten. Vroeger deed je die voorbereiding namelijk op de avond voor de proef.

Mapman

De reden hierachter is wel te verklaren. Sommige topteams gebruikten een mapman, iemand die de hele route uitzocht en precies kon zien of er bijvoorbeeld afgesneden kon worden zonder waypoints te missen. Daar konden de topamateurs nooit tegenop. De organisatie hoopt met dit besluit ervoor te zorgen dat de verschillen aan kop kleiner worden én dat de snelheid naar beneden gaat omdat ze redeneren dat je langzamer gaat rijden als je op deze manier moet navigeren.

Voorafgaand aan de eerste Dakar in Saoedi Arabië had Mirjam Pol al haar twijfels over deze denkwijze van de organisatie: ‘Ik denk dat er meer ongelukken gaan gebeuren juist omdat er niet langzamer gereden gaat worden.’ Voorlopig lijkt ze gelijk te hebben. Helaas in dit geval.

In een greppel

Na de tweede etappe liet Mirjam bovendien het volgende weten: ‘We hebben de hele dag in het stof gereden waardoor het heel gevaarlijk werd. Sommigen reden zo loeihard, dat ik echt soms dacht ‘hoe kan dat nou? Wat zie jij dat ik niet kan zien?’ maar daardoor reed ik wel weer in het stof. Vaak ging het dan uiteindelijk toch ook wel fout en zag ik ze even later onderuit in een greppel liggen!’

Het kant-en-klare roadbook is sowieso nog niet echt Mirjam’s favoriet. Het scheelt wel heel erg veel tijd aan voorbereiding, tijd die ze kan gebruiken om haar rust te pakken maar toch… ‘Het allergrootste nadeel op de piste is dat ik de kleuren blauw en zwart moeilijk uit elkaar kan houden. Als het een moeilijke ondergrond is waarop we rijden én je hebt ook nog eens allerlei aanwijzingen die erbij geschreven zijn, ja dan zie ik het verschil tussen blauw en zwart niet echt meer. Maar… het scheelt wel een heel veel tijd en daar is ook altijd gebrek aan in de rally, dus…. Het is ook een kwestie van wennen.’

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen