Hoe het WorldSBK Argentinië met een sisser afliep

De WorldSBK-ronde in Argentinië leek uit te lopen op een drama. Natuurlijk door de reisbeperkingen maar ook door een heuse zandstorm, die een dag voor de eerste training veel schade aanrichtte en van het circuit een stoffige bedoening maakte. Door het harde werk van de lokale organisatie liep het allemaal nog vrij goed af. Daar zullen de boekhouders van de teams heel anders over denken… De eerste overzeese WK Superbike-ronde sinds februari 2020 bleek veel meer voeten in de aarde te hebben dan vooraf gedacht en gehoopt. Rijders en teams waren allereerst redelijk verbaasd dat de wedstrijden in Argentinië op de ...
De WorldSBK-ronde in Argentinië leek uit te lopen op een drama. Natuurlijk door de reisbeperkingen maar ook door een heuse zandstorm, die een dag voor de eerste training veel schade aanrichtte en van het circuit een stoffige bedoening maakte. Door het harde werk van de lokale organisatie liep het allemaal nog vrij goed af. Daar zullen de boekhouders van de teams heel anders over denken… De eerste overzeese WK Superbike-ronde sinds februari 2020 bleek veel meer voeten in de aarde te hebben dan vooraf gedacht en gehoopt. Rijders en teams waren allereerst redelijk verbaasd dat de wedstrijden in Argentinië op de kalender bleven staan. Naast corona met alle ingewikkelde reisbeperkingen van dien, was het laatste evenement op Circuito San Juan Villicum in 2019 allesbehalve vlekkeloos verlopen. Vanwege een stoffige asfaltlaag door de nabijgelegen woestijn, waarbij door de hoge temperaturen ook nog eens teerolie vrijkwam, besloten zes rijders in de eerste race niet te starten. Door wat politieke druk en lagere temperaturen gingen alle rijders een dag later wel van start in de overige races. Met in het achterhoofd de twijfel hoe het racen in Argentinië deze keer zou verlopen, kwam er nog een probleem bij. Veel vluchten werden anderhalve week voor vertrek geannuleerd. Met zeer veel moeite konden de meeste teams nog hun reis omboeken, maar wel tegen ticketprijzen van duizenden euro’s. Daarnaast waren er nog veel extra en relatief hoge kosten verbonden aan coronatests, huurauto’s en visa. Maar lang niet de volledige paddock had – om verschillende redenen - de oversteek gemaakt. Supersport-rijders Randy Krummenacher en Yari Montella waren niet van de partij. Andere coureurs moesten het doen zonder vaste teamleden. Voor Ten Kate Racing Yamaha-rijder Galang Hendra Pratama was het met zijn Indonesische paspoort niet mogelijk om een visum te bemachtigen. Hierdoor waren er slechts twintig Supersport rijders. WorldSBK Jerez en Portimão: Michael van der Mark wint met BMW Compliment Het vliegveld van Buenos Aires is de enige plek in Argentinië waar internationale reizigers op dit moment welkom zijn. Dorna had speciaal voor de paddock vier charters geregeld naar San Juan, wat zo’n 1.100 km verder ligt. Keurig geregeld, maar het betekende wel dat veel rijders lang moesten wachten op Buenos Aires, waardoor ze in totaal 30 tot 40 uur over hun reis deden. Tijd om uit te rusten was er niet, want veel rijders moesten een dag later – in een andere tijdzone – al beginnen aan hun eerste training. Allemaal verre van ideaal wanneer je een topprestatie moet leveren. Eenmaal op het circuit was er wel een meevaller. Het circuit was voorzien van compleet nieuw asfaltlaag, ‘een biljartlaken’, zoals Kervin Bos het noemde. Daarnaast was het circuit ook compleet schoongereden door de lokale organisatie. Althans zo leek het, want donderdagmiddag kwam er een nieuwe verrassing. Een enorme zandstroom waaide over het circuit, waardoor al het werk van de organisatie teniet werd gedaan. De storm had ook voor veel schade in de paddock gezorgd. Opnieuw werd alles in het werk gesteld om de baan zo schoon mogelijk te maken voor de trainingen. Dit bleek vrij goed gelukt, gezien het mooie compliment van Rea na afloop van de eerste dag: ‘De organisatie heeft goed werk verricht. De baan ligt er goed bij, er zijn geen hobbels meer en er ligt al aardig wat rubber op de baan. Buiten de ideale lijn ligt er nog wel zand, maar dat is vergelijkbaar met Qatar. Het circuit heeft een mooie layout om op te racen!’ Tijdens de races bleek ook dat er volop ingehaald kon worden en waren de omstandigheden vergeleken met de voorgaande jaren veel beter. Zo liep een veelbesproken WorldSBK-ronde -ondanks zeer veel geregel en kosten - toch nog relatief goed af. Sterk optreden van Michael van der Mark Michael van der Mark was in de subtop goed onderweg in Argentinië. In de eerste race had de BMW-coureur al een goed tempo, maar werd het ook een vrije saaie race voor de Rotterdammer. Michael finishte als zesde niet ver achter de strijd om de vierde positie. Na een sterk slot scoorde Van der Mark een top-vijf klassering in de Superpole Race. In de tweede race had Michael lang zicht op het gevecht om de kop. Uiteindelijk finishte hij net als in de eerste hoofdrace als zesde. Ook in het kampioenschap heeft Michael de zesde positie stevig in handen. ‘Al met al was het een goed weekend, ik heb mooie gevechten geleverd en we werden steeds beter. Het was mooi dat we in Race 2 konden strijden met de jongens voor het podium, maar we moeten zeker nog een beetje sneller worden’, aldus Michael. Michael mag tevreden zijn met constantie prestaties in Argentinië. Toprak op matchpoint Toprak Razgatlioglu leek op een hattrick af te stevenen in Argentinië. Na een eenzame triomftocht in de eerste race, wist de Yamaha-coureur Scott Redding te verslaan in de Superpole Race. Redding had ondertussen zijn laatste kansen op de titel al verspeeld met een vroege crash in Race 1. Jonathan Rea had met een tweede en derde plaats al tien punten verloren op Razgatlioglu voor aanvang van de tweede race. In deze slotrace was er een geweldig gevecht tussen de top-drie, waarbij Redding uiteindelijk de sterkste was. Rea maakte weer een paar punten goed door voor Razgatlioglu als tweede te finishen. De zesvoudig-kampioen moet tijdens de slotronde in Indonesië maar liefst 30 punten goedmaken op Razgatlioglu om hem van zijn eerste wereldtitel af te houden. WK Superbike tussenstand (na 35 races) 1: Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 5312: Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 5013: Scott Redding (GB) | Ducati | 4654: Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 2785: Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 2706: Michael van der Mark | BMW | 2367: Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 2138: Garrett Gerloff (USA) | Yamaha | 2139. Axel Bassani (I) | Ducati | 19910: Alvaro Bautista (E) | Honda | 180 Toprak Razgatlioglu is er dichtbij om Jonathan Rea van zijn troon te stoten.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?