vrijdag 30 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Internationale BMW GS Trophy: dag 2

Van 4 t/m 10 september rijden 21 teams uit alle windstreken om de winst in de Internationale BMW GS Trophy. Aan de hand van proeven en opdrachten wordt uiteindelijk bepaalt welk team er met de trofee vandoor gaat. Maar in essentie gaat het daar niet om in de BMW GS Trophy. Kameraadschap, GS-avontuur en lol maken zijn veel belangrijker. Nikki van der Spek doet verslag.

We worden wakker op de binnenplaats van Berat Castle, een oud kasteel met fantastisch uitzicht op de bergen waar de zon achter omhoog komt. De jongens kruipen net de tent uit en iedereen lijkt er zin in te hebben. Ook Mike is met het goede been uit bed gestapt.

Maar wat een nacht… De Chinezen en Indiërs hadden hun tent naast de mijne opgezet en na twee seconden waren ze complete oerwouden aan het kappen en was de ene na de andere scheet te horen. Dit in combinatie met een tent die voelt als een sauna was het een geweldige nacht.

Bekijk de video van deze rijdag

Heftig klimmen

Een stevig ontbijt met Albanese producten is een goed begin van de dag, op de koude koffie na dan. De eerste opdracht begint direct op het terrein bij de kasteelmuur. Het wisselen van het voorwiel. Snel wordt er een rolverdeling en tactiek besproken. Remy geeft het gereedschap aan en houdt de motor in evenwicht terwijl Willem de remklauw los maakt en Mike doet de rest. De jongens verwachten maximaal 3.5 minuut bezig te zijn met deze oefening.

Ondertussen krijg ik zonnebrand uitgereikt van één van de marshalls, schijnbaar zie ik er uit alsof ik factor 50 nodig heb, dus ik gebruik het maar. Zo blijft in ieder geval het stof er lekker aan vastplakken want ook vandaag krijgen we weer een stoffige rit en staan er een paar heftige klimmen op ons te wachten.

En dan de challenge, de jongens beginnen goed en alles lijkt volgens plan te lopen. Ieder voert zijn taak uit zoals afgesproken en het lijkt allemaal vrij soepel te verlopen, totdat door een miscommunicatie de voorrem niet genoeg op druk is gepompt en daardoor de motor niet op tijd stil staat in het vak. Dit heeft het grote gevolg dat ze gediskwalificeerd worden voor deze oefening, dus nul punten. Shit! Hopelijk vanmiddag een nieuwe kans tijdens de tweede challenge.

De route brengt ons al snel naar een moeilijke, technische klim met alleen maar losse stenen. De twee vrouwenteams waar we mee op rijden, Mexico en Zuid-Afrika zijn flink aan het worstelen en de motoren worden dan ook regelmatig neergelegd. TeamNL heeft de taak gekregen de dames omhoog te helpen, dus alle calorieën worden er in de ochtend direct uitgezweet. De route blijft vrij technisch, maar de uitzichten zijn geweldig. Albanië is een schitterend land, maar in de kleine dorpjes ga je echt terug in de tijd. Karretjes met ezels ervoor, paarden met zakken hooi of takken op hun rug en de ene oude geroeste auto na de ander. Door de apk zouden ze hier zeker niet meer komen.

Safe rijden

Dan de tweede challenge. Een strategie wordt besproken na het falen van de ochtend. Rustig waar het moeilijk is en hard waar het kan, blijven zitten op de motor en geen fouten is wel het uiteindelijke doel. TeamNL rijdt achter elkaar aan door een parcours die is uitgezet op een helling. Het eerste gedeelte bestaat uit kort werk, wat daarna overgaat in een snel gedeelte als een soort barrelrace. Er zijn drie vlaggen uitgezet waar je zo snel mogelijk omheen moet rijden. Het ene team gaat slidend en driftend rond en de ander keert er kort omheen en geeft gas op het rechte stuk. In het gedeelte van het korte werk op de helling laat Remy helaas de motor een keer afslaan. Gelukkig blijft hij zitten, maar besluit daarna op safe te rijden en het team rijdt vervolgens in een treintje achter elkaar aan. Niet de snelste tijd dus. We hopen dat de andere teams ook wat fouten hebben gemaakt voor extra straftijd.

Meer van Ohrid

Na de Albanese lunch, die voornamelijk bestaat uit diverse groenten, kip en verse patat waar de olie nog uitdruipt vervolgen we onze weg. Hopelijk krijgen we er onderweg geen last van, want er staat nog een aantal uur flink offroad op ons te wachten. Een mooie route met flinke keien, modder en heel veel stof, lekker afwisselend. Na de hele dag ruim 30 graden voelt de frisse temperatuur in de bergen zeer aangenaam. Als we na een aantal uren eindelijk weer het asfalt zien, hoor je via de intercom iedereen opgelucht ademhalen. We rijden de berg af om vervolgens neer te strijken bij het prachtige meer van Ohrid, waar ons basekamp is opgezet. We horen dat het team om 20:30 een kennistest krijgt, dus Remy besluit te leren, Mike maakt de video af voor de videowedstrijd en Willem zet alle drie de tenten op. Teamwork!

Na het eten is het tijd voor de puntentelling… Zoals we van eerste oefening al hadden verwacht zijn het helaas 4 punten geworden. De tweede oefening ging toch een stuk beter dan verwacht omdat de andere teams veel fouten hebben gemaakt: 15 punten! Dat brengt TeamNL op de achtste plaats in het tussenklassement. Goed voor het teamgevoel! In de komende dagen kan er nog veel gebeuren en wie weet schuiven Remy, Michael en Willem nog een paar plaatsen op.

Later vandaag de link naar de videocontest, waarmee TeamNL nog meer punten kan scoren.

Nikki van der Spek
Van jongs af aan vond ik motoren erg fascinerend. Op mijn achttiende ben ik gelijk begonnen met mijn motorrijbewijs en op mijn 21e had ik mijn eigen motorrijschool. Terwijl ik motorrijles gaf, heb ik onder dwang van mijn vriend toch ook maar mijn autorijbewijs gehaald. Ondertussen probeer ik elke tak van rijden en/of sport uit als het kan en daar leer je een hoop van. Daarbij horen vallen en opstaan.’

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen