donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Internationale BMW GS Trophy: dag 4

Ging de wekker gistermorgen nog om een onmenselijke tijd, vanmorgen mochten we uitslapen: 05.30 ging de plaaggeest. De tent kan blijven staan, omdat we einde dag terugkeren naar dit bivak. Maar wat ashet koud vannacht. Het kwik daalde onder de 10 graden en zelfs met drie lagen aan kreeg ik het niet warm. Toen één van de buurhonden besloot urenlang te gaan te blaffen, was het met de nachtrust bijna gedaan. En net op het moment dat je ogen dicht vallen, komt er in de verte een kudde koeien aan met bellen om hun nek. Wat een nacht, tijd voor extra sterke koffie dus!

We rijden vandaag een loop. Het wordt een schitterende, maar ook heel technische route. Steile beklimmingen, veel grote keien en zeer diepe sporen waar je niet in wilt belanden met je BMW. We overwinnen de passages zonder problemen en hebben grote lol. Team India, waar we mee oprijden, doet het ook prima totdat hun journalist besluit door een modderplas te rijden en er uiteraard tot aan het blok in vaststaat. Nadat we de man en z’n BMW eruit getrokken hebben, vervolgen we onze weg en gaan de berg weer af. Op naar de lunch want er staan drie opdrachten op ons te wachten. Na de snelle offroad door de bergen van Albanië keren we terug op het kamp waar de eerste opdracht van vandaag al op TeamNL wacht.

Bekijk de video van rijdag 4

Door alle drie moet een parcours worden gereden in estafettevorm. Het wisselen geschiedt door het geven van een high five. Mike bijt het spits af en rolt de heuvel af, spettert door het water en rijdt een singletrack. Na de high five neemt Remy het stokje over met een serie korte bochten en Willem maakt de opdracht af met een zeer korte slalom. Alles verloopt soepel en strak.

Voor de laatste opdracht moet TeamNL de motor op een aanhanger rijden en deze vastzetten met spanbanden. Ze zijn ervan overtuigd dat ze met deze proef een strakke tijd hebben neergezet, dus fingers crossed.

Weinig tijd om uit te rusten heeft TeamNL niet, want al gauw volgt er een navigatieopdracht. Ze moeten een track volgen waarvan het tweede deel is verstopt in een ander navigatietoestel. Het is de bedoeling dat ze de tracks bij elkaar te voegen en in te leveren bij een van de marshal. De route navigeert TeamNL dwars door de bosjes en door een beekje. Misschien wordt het niet de snelste tijd, maar er waren weinig strubbelingen en obstakels.

Dan de laatste challenge van vandaag, de slowrace. Alle drie rijden ze naast elkaar in een eigen baan om vervolgens het rechte stuk zo langzaam mogelijk af te leggen. Voetje aan de grond betekent einde challenge. Willem rijdt in het midden, want hij is één van de beste in het langzame werk. Mike en Remy rijden aan de buitenkant. Mike zet het eerst een voetje aan de grond en is klaar voor vandaag. Willem en Remy gaan gelijk op, tot Remy helaas ook de aarde moet beroeren. Ook voor hem stopt de tijd. Willem maakt hem super af en rijdt als laatste uit de baan. En nu snel naar het bivak voor een douche, avondeten en de score.

Opdracht 1: 3e plaats
Opdracht 2: 5e plaats
Opdracht 3: 9e plaats
Tussenstand: 7e plaats

Nikki van der Spek
Van jongs af aan vond ik motoren erg fascinerend. Op mijn achttiende ben ik gelijk begonnen met mijn motorrijbewijs en op mijn 21e had ik mijn eigen motorrijschool. Terwijl ik motorrijles gaf, heb ik onder dwang van mijn vriend toch ook maar mijn autorijbewijs gehaald. Ondertussen probeer ik elke tak van rijden en/of sport uit als het kan en daar leer je een hoop van. Daarbij horen vallen en opstaan.’

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen