Interview Bo Bendsneyder: ‘Ik voel dat het eindelijk echt weer kan’

Hoewel Qatar 2 aanvankelijk een stuk ingewikkelder verliep dan een week eerder, toen hij startend van de eerste rij negende werd, liet Bo Bendsneyder ook afgelopen zondag zien dat dit jaar alles anders is als Pertamina Mandalika SAG Team-coureur. Anders word je na een lastige aanloop echt geen twaalfde in de tweede Moto2-race van 2021. Wat is dat dan allemaal? Bo legt het zelf uit. Bizar, dat is het woord dat bij mij opkomt als ik kijk naar je verhaal van de laatste weken. ‘Ja, dat snap ik wel. Normaal gesproken had ik vorige week gereden op Barcelona tijdens de WK ...
Hoewel Qatar 2 aanvankelijk een stuk ingewikkelder verliep dan een week eerder, toen hij startend van de eerste rij negende werd, liet Bo Bendsneyder ook afgelopen zondag zien dat dit jaar alles anders is als Pertamina Mandalika SAG Team-coureur. Anders word je na een lastige aanloop echt geen twaalfde in de tweede Moto2-race van 2021. Wat is dat dan allemaal? Bo legt het zelf uit. Bizar, dat is het woord dat bij mij opkomt als ik kijk naar je verhaal van de laatste weken. ‘Ja, dat snap ik wel. Normaal gesproken had ik vorige week gereden op Barcelona tijdens de WK Supersport-test en nu heb ik de eerste twee Moto2-races er al op zitten. Maar waar ik ook rij, ik wil nooit zomaar meedoen, ik wil dan ook echt wat bereiken.’ Wat is voor jou ‘echt wat bereiken’? ‘Als je kijkt naar de aanloop van Qatar 1 en 2, dan heb je het over minimaal top-6 en misschien zelfs wel een podium. Ik heb er samen met mijn team ook echt aan gewerkt om met de eerste zes mee te kunnen gaan.’ Je sprak na afloop van de eerste race op Qatar zelfs over zenuwen, dat heb ik lang niet gehoord bij je. ‘Het is drie, vier jaar geleden dat ik echt met de top mee kon gaan en dat zorgt voor heel andere gevoelens, omdat ik voel dat het eindelijk echt weer kan. Daarom wilde ik soms misschien wel iets te graag en reed ik rond met iets te veel stress. Dat zijn echter dingen waar je van leert en die je de volgende keer anders doet.’ Had je daardoor ook last van opgepompte armen? ‘Ja, al was het een samenloop van omstandigheden. Zo stond er tijdens de eerste race veel meer wind. Ik heb er wel vaker last van gehad en dan ging ik altijd naar de Clinica Mobile en werd het met een behandeling opgelost. Omdat ik er in de trainingen en met een lange run geen last van had, deed ik dat niet. Maar nu ga ik altijd standaard naar de Clinica, ook als ik geen last heb.’ Vrees je een operatie? ‘We hebbend dat vorig jaar wel aangevraagd, maar volgens de Clinica Mobile was dat gelukkig niet nodig omdat het goed behandelbaar is. Als ik er altijd last van zou hebben, zou het een andere situatie zijn.’ Hoeveel tijd verlies je door armpomp? ‘Dat is rond de 0,4 tot 0,5 seconde per ronde. Verder maak je met armpomp eerder fouten en ben je meer bezig met je arm dan met racen.’ Hoe is het om vooraan – en zelfs even op kop – te rijden in de Moto2? ‘Het is het beste gevoel dat er is! Het fijne is dat de jongens vooraan min of meer hetzelfde rijden als mij en dat is achterin anders. Daar werd ik zo vaak verrast en was inhalen erg lastig. Vooraan wordt natuurlijk ook wel agressief gereden, maar het grote verschil is dat ze aan kop niet in de eerste ronden op hun plaat willen gaan.’ Je teamgenoot Thomas Luthi werd al wereldkampioen, reed MotoGP en heeft meer dan zestig WK-podiums. Toch ben je de snellere van de twee. ‘Ik had niet verwacht zo snel al voor hem te staan, want hij is uiteindelijk aangenomen om voor het kampioenschap te gaan. Al denk ik wel dat hij er binnenkort met al zijn ervaring zal staan. Maar ja, het is mijn teamgenoot, dus hem wil ik altijd als eerste verslaan.’ Vorig jaar was Losail ook goed. Wat is er nu anders? ‘Vorig jaar stond ik er alleen in de kwalificatie heel goed bij, doordat echt alles klopte. Als ik heel eerlijk ben, had ik vorig jaar zelfs geluk dat heel veel jongens voor mij bandenproblemen kregen, anders was ik in de race echt geen elfde geworden. We hebben nu een hele goede basis, waardoor een vergelijk met 2020 totaal niet meer opgaat.’ Verwacht je dat de goede basis zich doorvertaalt naar een goed seizoen? ‘Ik hoop dat natuurlijk wel. Voorlopig ben ik op Valencia, Jerez en Losail snel, dus het ziet er erg hoopvol uit. De Kalex heeft natuurlijk ook al bewezen goed te kunnen zijn op elk circuit.’ Wat is het verschil tussen het Kalex-frame en het NTS-frame waarmee je vorig jaar reed? ‘De data en resultaten op de baan laten het verschil wel zien als ik heel eerlijk ben.’ En wat is het verschil tussen je vorige RW Racing-team en je huidige Pertamina Mandalika SAG Team uit Spanje? ‘Oef, moeilijk… Het is een groot verschil. SAG heeft op dit moment heel veel steun vanuit Indonesië en dat helpt financieel enorm. We hebben overal de nieuwste spullen voor en dat werkt zo fijn. Daarnaast is de basis van SAG heel stabiel, ze werken er al jaren met vaste mensen en het voelt daardoor aan als een Spaanse familie en daarbinnen voel ik mij heel prettig, vanaf het allereerste moment.’ Bo Bendsneyder: ‘Ik heb nog nooit zo’n goede kans gehad’ Leef je mee met RW Racing, dat het ook nu verre van gemakkelijk heeft? ‘Zeker weten, wij hebben samen een hoop shit gehad, maar ik vind het wel heel erg jammer dat RW nu heel veel reacties krijgt vanuit Nederland dat hun team niets voorstelt. Vorig jaar was ik slecht en nu ligt het allemaal aan RW, dat is gewoon niet eerlijk. Ik gun ze echt het beste en vind het hartstikke zuur dat ze nu zoveel pech hebben, met bijvoorbeeld de gebroken pols van Barry Baltus. Die jongen heeft echt wel potentie.’ In Indonesië ben je inmiddels een nationale held. ‘Dat is bizar. Mijn Instagram-account is in een paar weken gegroeid met 10.000 volgers, ongelooflijk. En al rij ik helemaal achteraan, ze blijven mij steunen!’

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?