Jaimie van Sikkelerus: ‘Een blessure meer of minder maakt niks uit’

Hoeveel pech en blessures kun je doorstaan? Als je Jaimie van Sikkelerus hoort heel veel. Blessures achtervolgen de 23-jarige coureur uit Akersloot al zijn hele carrière, maar hij weet niet van ophouden. Ondanks veel zwaar lichamelijk letsel en tal van zware operaties aan zijn onderbenen gaat hij dit jaar een nieuwe uitdaging aan in het prestigieuze British Supersport. In de wintermaanden werd je geopereerd aan je beide knieën en beide onderbenen. Dat was een probleem dat al heel lang speelde... ‘Ik ben inmiddels vier keer aan mijn knieën geopereerd. Mijn probleem was dat bij het buigen van ...
Hoeveel pech en blessures kun je doorstaan? Als je Jaimie van Sikkelerus hoort heel veel. Blessures achtervolgen de 23-jarige coureur uit Akersloot al zijn hele carrière, maar hij weet niet van ophouden. Ondanks veel zwaar lichamelijk letsel en tal van zware operaties aan zijn onderbenen gaat hij dit jaar een nieuwe uitdaging aan in het prestigieuze British Supersport. In de wintermaanden werd je geopereerd aan je beide knieën en beide onderbenen. Dat was een probleem dat al heel lang speelde... ‘Ik ben inmiddels vier keer aan mijn knieën geopereerd. Mijn probleem was dat bij het buigen van de knie de pijn opspeelde. Dat was in de NK Junior Cup al zo. Dat kregen we niet verholpen, ondanks pijnstillende injecties. Na de operaties bleek de pijn niet verdwenen. Toen kwam de orthopeed bij mij thuis om te kijken waardoor de problemen werden veroorzaakt. Zijn conclusie was dat de positie van mijn voeten een rol speelde. Als je bij het ingaan van een bocht je knieën naar binnen draait, komt er nog meer druk op die knieën en daarom hebben we de voetpositie operatief laten aanpassen.’ Na de eerste race in 2020 werd alles stilgelegd vanwege de coronapandemie. Hoe heb je dat ervaren? ‘Dat viel zeker niet mee, omdat we met een eigen raceteam waren gestart. Door de pandemie hadden we een lange stop. Samen met mijn vader ging ik op vaderdag op het circuit van Lelystad voor het plezier trainen. Doordat ik moest uitwijken voor een andere rijder kwam ik ongelukkig ten val. Daarbij liep ik een gebroken kuit- en scheenbeen op.’ Weer in de lappenmand. Dat was zeker een zware domper voor je… ‘Ja, wat moet ik daarop zeggen? Ik ben de blessures inmiddels wel een beetje gewend. Na een blessure ben ik enorm gedreven om zo snel mogelijk weer op de motor te zitten. Ik heb een keer mijn sleutelbeen gebroken en na zeven dagen reed ik alweer een wedstrijd in Engeland. Het is voor mij de uitdaging om zo snel mogelijk weer actief aan de sport te kunnen deelnemen.’ In november werd je voor de derde keer in 2020 geopereerd en werd je linkeronderbeen gecorrigeerd om je meer bewegingsvrijheid rond de knie te geven… ‘Deze periode was het voor mij best wel zwaar om de motivatie te houden. Eerst heb ik mijn scheen- en kuitbeen gebroken en daarna hebben we mijn knieën laten doorzagen en met schroeven en een plaat twintig graden gedraaid. In november hebben we mijn linkerbeen laten doorzagen en meteen het plaatwerk laten verwijderen uit mijn enkel. Tijdens de operatie hebben ze tien schroeven en een nieuwe plaat geplaatst. Daarna kreeg ik een infectie in mijn rechterbeen en werd ik geopereerd om dat te verhelpen. In maart ben ik opnieuw geopereerd om de plaat te verwijderen en in mei volgt de laatste operatie, hoop ik.’ De vele operaties hebben Jaimie van Sikkelerus al de nodige littekens opgeleverd. Dit jaar ga je deelnemen met je eigen MPM Routz Racing op een Yamaha R6 aan het prestigieuze British Supersport-kampioenschap… ‘We hebben bewust de keuze gemaakt om te gaan deelnemen aan het British Supersport-kampioenschap. Vanwege mijn operaties wist ik niet zeker of ik volledig hersteld zou zijn als het WK-seizoen begon. Afgelopen jaar heb ik niet kunnen racen en moesten we steeds een vervangende coureur inzetten. Dat wilden we niet meer. Daarom besloten we te stoppen op WK-niveau. Dit jaar doen we alles in eigen beheer, omdat we op de lange termijn willen denken.’ Moto2: Het geheim van Kalex Waarom kies je nu voor het British Supersport-kampioenschap? ‘Het niveau is enorm hoog en het is voor mij een nieuwe uitdaging om daar goed te kunnen presteren.’ Je krijgt behoorlijk gevaarlijke circuits voor de kiezen. Ben je daar niet bang voor? ‘Daar ben ik mij terdege van bewust, maar ik ben zeker niet bang om weer te gaan racen. Als je bang bent, moet je meteen stoppen met de motorsport. Dat moet ook niet in je hoofd zitten als je op de motor stapt. De artsen hebben me geadviseerd om in het begin wel uit te kijken, want ze weten niet in hoeverre alles is genezen. Als mijn orthopeed mij zegt dat het kan, is het daarnaast ook mijn eigen risico dat ik ga racen.’ De voorbereidingen voor het nieuwe British Supersport-seizoen zijn in volle gang. Je hebt oud-coureur Kevin van Leuven gekozen als nieuwe crew-chief. Hij heeft ook in het BSB gereden. Denk je profijt te hebben van zijn kennis? Jaimie van Sikkelerus: ‘Ik ben volledig nieuw in de BSB-wereld en Kevin heeft daar in het verleden al geracet. Hij kent de circuits en hij kan mij daarbij goed adviseren. Daarnaast hebben we een Britse monteur, Mark, die voor verschillende teams daar heeft gewerkt. Het zijn totaal andere circuits dan ik gewend was in het WK Supersport. Mijn sterke punt is dat ik de meer technische circuits heel snel leer en daar altijd goed heb gereden.’ Hoe denken je ouders over de blessures? ‘Dat is voor hen soms best heftig. In 2008 scheurde ik mijn lever met inwendige bloedingen, in 2010 brak ik mijn ruggenwervels en dan nog die andere blessures. Wat mijn ouders zien, zijn mijn gedrevenheid en mijn passie voor de sport. Daarom steunen ze mij voor de volle honderd procent. Daar ben ik hen enorm dankbaar voor. Nu je ouder bent, besef je dat meer. Ze hebben ook wel eens vervelende opmerkingen van klanten gekregen. Een sponsor is gestopt omdat hij zich niet kon vinden in hoe we daarmee omgaan. Daar ben ik persoonlijk naar toe gegaan, omdat ik niet wil dat mijn ouders de schuld krijgen dat ik met de sport doorga. Dat is mijn verantwoording en niet die van mijn ouders.’ Jaimie van Sikkelerus.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?