Jorge Lorenzo: ‘Yamaha heeft het fout’

Het seizoen 2020 is voorbij en Jorge Lorenzo heeft geen vooruitzichten voor 2021. Yamaha was niet helemaal tevreden over de prestaties van de testrijder. Vooral de tests in Portimão verliepen teleurstellend. En nu ontslaat Yamaha hem zonder veel ceremonie en geeft de voorkeur aan Cal Crutchlow.

Een keuze die breed (en niet erg elegant) wordt bekritiseerd door Lorenzo. Hij trekt de bekwaamheid van Cal als testrijder in twijfel. Onder andere door te suggereren dat er twee personen zijn binnen Yamaha die specifiek besloten om hem ‘uit te schakelen’.

Wilco Zeelenberg: ‘Altijd gevoel gehad dat we iets zouden kunnen bereiken’

Lorenzo: ‘Ze bekritiseerden me over mijn optreden in Portimão, waar het ook slecht ging. Maar zoals ik al zei, in juni werd mij verteld dat er geen tests meer zouden zijn, dus ik heb genoten van andere aspecten van het leven. Ik heb niet getraind, omdat ik voor februari geen tests meer moest doen, en ik heb mijn trainingsintensiteit flink verlaagd. Ik bleef in vorm, maar niet volgens een testplan. Voor Covid-19 waren er 15/16 dagen gepland, en ik had mijn trainingsplan. Toen ik te horen kreeg dat ik niet meer op de Cataluyna zou testen en dat er geen tests meer zouden zijn, heb ik het aantal trainingen vertraagd.’

Oude motor

‘In Portimão, op een gloednieuw circuit, had ik acht maanden niet gereden en ik zat met een team dat ook niet meer getraind was. Hoe verwachtten ze dat ik snel zou gaan op de motor van 2019? Een testrijder moet met de fiets van 2021 rijden. Niet alleen die hebben ze me niet gegeven, ook op de fiets van 2020 fiets heb ik niet gereden. Ze gaven me 2019 fiets! Wat voor werk kan ik verrichten onder deze omstandigheden?’

Volgens Jorge Lorenzo zit er een precies aan te wijzen achter deze beslissing. ‘Ik denk dat ze deze beslissing hebben genomen onder druk van een of twee mensen. En ik heb het niet over Lin Jarvis, omdat ik denk dat het niet alleen van hem komt. Ik denk aan twee mensen die hebben doorgedrukt op het besluit om de overeenkomst met mij niet te verlengen. Een oneerlijk besluit, dat alleen gebaseerd is op deze test, waarbij, ik herhaal, mijn potentieel niet goed is beoordeeld. Ik denk dat ik weet hoe ik moet racen en ik weet hoe ik goede aanwijzingen moet geven. Zelfs als ik langzamer was dan Cal, zouden mijn aanwijzingen honderd keer preciezer zijn geweest dan een coureur met weinig sensibiliteit. Een coureur die niet geschikt is voor het rijden op de Yamaha, zoals Cal of Dovizioso. Maar de beslissing is aan hen: we zullen in de toekomst zien welke resultaten ze zullen behalen.’

Reportage: Hoe Yamaha zich in de eigen motorblokken sneed

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?