KNMV presenteert de BeNeCup

De KNMV en de Belgische FMB-BMB hebben vandaag bekend gemaakt dat er in 2015 wordt geraced in de BeNeCup: een overkoepelend raceprogramma waarin de Supersport-, Superbike- en zijspanklasses van zowel het Open Nederlandse Kampioenschap als het Belgisch Kampioenschap aan bod komen. In een Superbike-race rijdt dus zowel het Belgisch Kampioenschap als het ONK.

We hebben het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de KNMV, maar een meerijdende Belg scoort in deze races automatisch punten voor het ONK. Een Belg rijdt dus altijd mee in twee klasses, een Nederlander alleen in het ONK daar het BK geen open kampioenschap is. Tijdens de races kunnen dus alle coureurs punten verdienen voor het ONK, maar kunnen punten voor het Belgisch kampioenschap alleen worden gescoord door Belgische licentiehouders.

Een klein praktisch voorbeeldje: een Nederlander die als tweede over de finish komt kan dus niet de volle winst pakken voor het ONK, maar als een Belg als vierde over de finish komt kan toch winnaar in het BK zijn, mits de eerste drie Nederlanders zijn.

Het goede nieuws voor de Nederlandse wegracefan is dat Zandvoort eindelijk weer is opgenomen in het programma. Het slechte nieuws voor de coureurs is dat de motorfietsen daar moeten worden uitgerust met extra geluiddempers. 

Stratencircuits en schrapresultaten
Op het volledige BeNeCup-programma staan ook Hengelo, Oss, Chimay en Oostende. Inderdaad, stratencircuits. Om de druk om persé op deze stratencircuits te moeten rijden, hebben ONK-rijders per seizoen vier schrapresultaten. Oftewel: de vier slechtste resultaten van je seizoen worden uiteindelijk weggestreept. Toch betekent dit niet dat je zomaar alle stratencircuits kunt laten schieten, want per raceweekend worden er twee races gereden. In totaal levert dat acht races op stratencircuits op.

Voor de stratencircuits streeft de organisatie naar een maximaal inschrijfgeld per raceweekend van €180 per rijder. Hierover is met de meeste organisatoren al overeenstemming bereikt. 

Hieronder zie je het volledige programma, met enkele opmerkingen hierover:
– Voor het bijprogramma van de geelgedrukte weekenden worden de rijdende klassen later bepaald.
– Het homologatiecomité zal binnenkort circuitkeuringen uitvoeren.
– Zoals te zien rijdt de zijspanklasse niet op Oostende en Zandvoort.

 In het filmpje hieronder is goed te zien hoe een Belgisch stratencircuit qua veiligheid toch echt nog wel een stukje minder veilig is dan Oss en Hengelo.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.