dinsdag 7 mei 2024

Leen Rehorst: het verhaal van de man die al veel eerder met startnummer 46 reed

Hoewel Valentino Rossi alweer even gestopt is, blijft het startnummer 46 voor velen heilig (en voor sommigen zelfs nog een stap verder). Toch was – en is – Rossi niet de enige die met dit beroemde nummer rijdt, zoals crosser Davy Pootjes. Maar er waren ook mensen hun tijd ver vooruit. Leen Rehorst bijvoorbeeld, die er al mee reed toen zelfs Graziano Rossi nog in de luiers zat.

Foto’s: Guus van Goethem

Hé, weer die 4 en die 6. En ja, dit is echt Leen Rehorst in de jaren vijftig.

‘Neeeee, Rossi reed met het nummer van mij! Ik reed in 1957 al met 46…!’ De lach van Leen Rehorst verraadt aan alles dat hij dit verhaal al vaak verteld heeft en dat hij er per keer meer plezier in krijgt. En hij heeft een punt, want Leen reed in de jaren vijftig een aantal Dutch TT’s en werd in 1956 zelfs beste Nederlander in de 350cc. Op dat moment kon Graziano Rossi net lopen… Met het legendarische startnummer houdt het vergelijk tussen Valentino Rossi en Leen Rehorst opvallend genoeg niet op, want beiden weten niet van ophouden, al doet Rossi dat tegenwoordig helaas op een paar wielen teveel. Wat dat betreft heeft Leen een streepje – nee streep – voor op zijn veel beroemdere collega, want vorig jaar stond hij op 91-jarige leeftijd aan de start van de allereerste Classic GP Assen, 65 jaar na zijn laatste TT.

Hoe Joey Litjens op schoot kwam bij Valentino Rossi

In de tussenliggende periode werd het TT Circuit totaal getransformeerd tot een hypermodern racecomplex, maar de start-finish ligt nog altijd op dezelfde plek waar Leen in 1956 als beste Nederlander zijn TT afsloot. Een bijzondere wetenschap wanneer de in 1931 in Den Haag geboren Leen zijn eerste ronde maakt. Misschien ietsje langzamer dan meer dan een halve eeuw geleden, maar aan alles zie je dat hier iemand rijdt die weet wat je moet doen met een motor om er hard mee te gaan. In het geval van Leen maakte dat niet uit met welke motor, want hij reed in zijn leven met zo’n beetje alles dat twee wielen had en altijd hard met bovendien vaak bijzondere verhalen.

Van gips naar kampioen

Zoals in 1957 toen hij in het gips Nederlands kampioen werd in de 350cc. Op Zandvoort – waar zijn carrière in 1954 tijdens de Sterrendagen begint – valt tijdens de laatste wedstrijd van dat seizoen iemand voor hem, waarna een aantal rijders geen kant meer op kan en ook crasht. Onder wie Leen. Om hem heen krabbelt iedereen weer op, maar Rehorst breekt zijn been en daardoor lijkt zijn kans op de Nederlandse titel in één klap weg te zijn. Pas in het ziekenhuis krijgt hij te horen dat de concurrentie niet genoeg punten heeft gehaald, waardoor hij dus met een gebroken been de nationale titel pakt.

In datzelfde ziekenhuis realiseert Leen zich ook dat de motorsport misschien niet de slimste hobby is als eigenaar van een succesvolle tweewielerzaak in Den Haag. Het is lastig werken met een gebroken been… Hij lijkt zijn laatste race dan ook gereden te hebben, maar komt daar al snel op terug. Van de vroegere betrouwbaarheidsritten tot aan motorcross, speedway en ook wegrace. De veelzijdigheid was in die tijd al bijzonder en is vertaald naar 2023 zelfs uniek. Het feit dat hij zelf nog altijd sleutelt aan de motor maakt zijn verhaal nog veel specialer. En, misschien wel de overtreffende trap, bleef racen.

Zo oud worden, wie wil dat nou niet…

Tegenslag

Maar het is niet alleen de leeftijd van Leen die hem tot een speciale deelnemer maakt tijdens de Classic GP Assen van 2022. Het is hoogst zelden dat je een coureur eerst op een scootmobiel ziet rijden om vervolgens met rijbewijs invorderende snelheden voorbij te zien komen. Sterker nog: veel van zijn leeftijdgenoten zouden slecht ter been waarschijnlijk nog maar heel zelden de geraniums inruilen voor een rondje om het huis. Laat staan een rondje over een nat TT Circuit.

Het past perfect bij Leen Rehorst die nooit van opgeven wil weten. Dat begon al voor zijn racecarrière toen hij met werkzaamheden een staalsplinter in zijn oog kreeg, waaraan hij later zelfs geopereerd moest worden van de medische commissie van de KNMV, omdat anders een startbewijs bij de senioren ondenkbaar zou zijn. En om diezelfde carrière te redden nam hij ooit op staande voet ontslag. De reden? Zijn baas wilde vanwege te veel werk geen vrij geven voor een race!

Classic GP Assen 2023

Tijdens de Classic GP Assen staat alles in het teken van historische auto’s en motoren. Zie legendarische coureurs, zoals Kevin Schwantz en Randy Mamola, weer over het TT Circuit Assen jagen. Daarnaast is er een bomvol raceprogramma en zijn er demonstraties met historische Formule 1-auto’s.

Het evenement vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 10 september op de ‘Cathedral of Speed’. Kaarten zijn in de voorverkoop met korting verkrijgbaar vanaf € 15,- voor de vrijdag, € 30,- voor de zaterdag of zondag en € 49,50 voor een weekendkaart. Voor meer info: www.classicgp-assen.com.

Drama in Monza: wat heeft zich afgespeeld op het circuit in 1973?

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen