vrijdag 6 december 2024

Moto3 Australië, Thailand en Maleisië 2024: Veijer gaat voor historische tweede plek in het WK

Het is 34 jaar geleden dat er een Nederlander tweede werd in de WK-eindstand van de Grand Prix wegrace. Collin Veijer is daar nu dicht bij, want hij gaat als derde gelijk in punten met tweede Daniel Holgado beginnen aan de laatste Moto3-race van het seizoen. David Alonso liet opnieuw zijn enorme talent zien. De 18-jarige Columbiaan won zowel in Australië, Thailand als Maleisië, waardoor hij nu zes zeges op rij heeft geboekt.

Er staat geen maat op David Alonso in 2024. De Columbiaan was al Moto3-wereldkampioen toen er werd begonnen aan de Grand Prix van Australië, de zeventiende van in totaal twintig raceweekenden. Maar de 18-jarige coureur had  records op het oog. In de slotfase van de Moto3-race op Phillip Island wist Alonso – zoals zo vaak dit jaar – zich los te rijden van de concurrentie. Het betekende zijn elfde zege van het seizoen, waarmee hij het record van Valentino Rossi evenaarde van het aantal GP-overwinningen in de lichtste klasse tijdens één seizoen. Rossi won in 1997 elf races tijdens zijn kampioensjaar in de 125cc. Alonso vierde zijn zege door Rossi te imiteren, die bij zijn elfde zege ook met een verband rondom zijn hoofd op het podium stond.

Moto3 Japan 2024: David Alonso pakt wereldtitel

Een week later won Alonso in Thailand opnieuw, waarmee hij op eenzame hoogte kwam qua aantal zeges in de lichtste GP-categorie. Maar daar bleef het niet bij. Tijdens de extreme hitte in Maleisië was Alonso opnieuw de sterkste. De 18-jarige coureur maakte in de slotfase weer het verschil. Het betekende zijn dertiende zege van het seizoen en zijn zesde op rij. De laatste rijder die dat presteerde in deze raceklasse was Rossi in 1997. Marc Márquez won vijf races op rij in de lichtste GP-klasse in 2010. Dat Alonso zich qua statistieken kan meten met iconen als Rossi en Márquez, zegt alles over zijn prestaties in 2024. Er lijkt met Alonso een toekomstig topcoureur in de MotoGP aan te komen. De zege in Maleisië werd niet uitbundig gevierd. Het Aspar Team van Jorge Martinez – waar Alonso voor uitkomt – is gevestigd in de regio van Valencia. Veel teamleden komen uit het gebied dat zwaar is getroffen door het extreme noodweer, waarbij veel dodelijke slachtoffers zijn gevallen en de schade in de regio enorm is. Alonso toonde na de race zijn betrokkenheid in een indrukwekkend interview. De 18-jarige kondigde direct aan dat hij zijn overwinningsbonus zou doneren aan de slachtoffers in Valencia.

Collin Veijer (rechts) met winnaar David Alonso (midden) en Luca Lunetta (links) op het podium in Buriram.

Downs en ups

Terwijl de wereldtitel al was vergeven, strijdt Collin Veijer voor de tweede plaats in het wereldkampioenschap. De Nederlander liet kostbare punten liggen in Australië. Veijer reed in de kopgroep toen hij in Miller Corner ten val kwam. Dit gebeurde nadat Angel Piqueras brutaal de deur had dichtgegooid. Bij zijn crash nam de Staphorster concurrent Ivan Ortolá met zich mee, waardoor beide rijders puntloos bleven. Zijn andere concurrent Daniel Holgado werd tweede en liep 20 punten uit.

Een week later waren de rollen omgedraaid. De Moto3-race in Thailand begon in tricky omstandigheden, omdat er nog natte plekken waren vanwege regen die er eerder in de ochtend was gevallen. Veijer begon sterk aan de race die was ingekort tot twaalf ronden. Door de lastige situatie met de natte plekken – die na de openingsfase waren verdwenen – viel het veld al snel uit elkaar. Veijer reed voorop in de kopgroep die eerst uit zeven en later uit tien rijders bestond. Holgado maakte daar geen deel van uit en zou als twaalfde finishen. Veijer kreeg gedurende de race te maken met een probleem met de versnellingsbak. Doordat er bij zijn voortandwiel een aantal tanden waren afgebroken, kon de Nederlander zijn eerste versnelling niet meer gebruiken. Dit kostte trekkracht bij het uitkomen van de langzame bochten. Ondanks deze handicap wist Veijer zich wel vooraan te handhaven, al zakte hij begrijpelijk wel iets terug naar het midden van de kopgroep.

Toen de Leopard Honda-teamgenoten Adrian Fernandez en Piqueras samen crashten in de voorlaatste ronde, bleven er vijf rijders – onder wie nog steeds Veijer – voor de overwinning over. De Staphorster ging als laatste van dit stel op de laatste bocht af. Achter winnaar Alonso verremde Ortolá zich voor de krappe hoek. Luca Lunetta ging voorbij aan Taiyo Furusato en pakte de tweede plaats. De Japanner kwam tevens wijd uit de laatste hoek, wat Veijer de kans gaf om onderdoor te duiken. Het duo kwam met elkaar in contact, waarbij Furusato crashte en glijdend als vijfde over de finish kwam. Veijer werd net als een jaar eerder – toen hij zijn eerste Grand Prix podium behaalde – derde. Een knappe prestatie gezien zijn technische issue. Ortolá eindigde als vierde.

Strijd om plek twee

Voorafgaand aan de GP van Maleisië had Veijer 11 punten minder dan Holgado en 21 punten meer dan Ortolá. De Nederlander had goede herinneringen aan het Sepang International Circuit, aangezien hij vorig jaar daar zijn eerste GP-overwinning wist te behalen. Deze keer wist Veijer zich niet op de eerste rij te kwalificeren, maar moest hij als achtste vertrekken. Het was pas de derde keer dit seizoen dat hij niet op de eerste twee startrijen stond. In de race koos Veijer – vanwege de extreme temperaturen – voor de hardere band. De Nederlander wist zich in de kopgroep, die in de slotfase nog uit zeven rijders nog bestond, te handhaven, maar hij kon zich niet bemoeien met de strijd om de overwinning. Maar voor Veijer was dat deze keer niet het allerbelangrijkste, omdat zijn concurrent Holgado in de tweede ronde al was gevallen. ‘Toen ik zag dat Holgado crashte, zei ik tegen mijzelf om kalm te blijven en geen risico’s te nemen’, vertelde Veijer na afloop. De Husqvarna-rijder reed in de laatste ronde op een vijfde plaats kort achter zijn andere concurrent Ortolá, maar kwam hem niet meer voorbij. Furusato werd dicht achter Alonso tweede, gevolgd door José Antonio Rueda.

Door zijn vijfde plaats staat Veijer nu gelijk in punten met Holgado. Met nog één Grand Prix te gaan maakt Ortolá ook nog een kleine kans om vice-wereldkampioen te worden. De Spanjaard heeft negentien punten minder en heeft dus een mindere dag van zowel Holgado als Veijer nodig. ‘We gaan ons nu vol focussen op de laatste race, want ik wil heel graag tweede worden in de eindstand’, zei Veijer na de race. Het wordt cruciaal om voor Holgado te finishen in de laatste race en dan is de kans groot dat Veijer tweede wordt in het Moto3-wereldkampioenschap.

Het is heel lang geleden dat er een Nederlander tweede werd in de eindstand van de Grand Prix wegrace. De laatste die dat presteerde was Hans Spaan in de 125cc in 1990. Veijer is ondertussen al zeker van minimaal de vierde plaats in het WK en ook daar heeft de Nederlandse wegracesport heel lang op moeten wachten. Wilco Zeelenberg werd vierde in het 250cc wereldkampioenschap van 1991 en hij was de laatste Nederlander met een top-vijf resultaat in de eindstand.

David Alonso (80) was ook niet te kloppen in Maleisië. Collin Veijer (95) finishte op een seconde van de winnaar als vijfde.

Foto’s: Henk Keulemans, ANP, MotoGP, Teams

Moto3 uitslagen

Moto3 Australië
1. David Alonso (COL), CFMoto, 33.49,557;
2. Daniel Holgado (E), GasGas, +2,936;
3. Adrian Fernandez (E), Honda, +2,939;
4. Stefano Nepa (I), KTM, +1,168;
5. David Muñoz (E), KTM, +2,972;
6. Ryusei Yamanaka (J), KTM, +3,377;
7. Taiyo Furusato (J), Honda, +2,336;
8. Luca Lunetta (I), Honda, +3,886;
9. José Antonio Rueda (E), KTM, +3,908;
10. Angel Piqueras (E), Honda, +3,943;
11. Joel Kelso (AUS), KTM, +4,449;
12. Ricardo Rossi (I), KTM, +4,474;
13. Jacob Roulstone (AUS), GasGas, +4,478;
14. Matteo Bertelle (I), Honda, +5,064;
15. Tatsuki Suzuki (J), Husqvarna, +12,446;
18. Collin Veijer, Husqvarna, +39,310.
  • 21 ronden = 93,408 km
  • Racegemiddelde winnaar: 165,6 km/u
  • Snelste ronde (3e): Stefano Nepa (I), KTM, 1.35,370 = 167,9 km/u (nieuw record)

Moto3 Thailand
1. Alonso, 20.29,345;
2. Lunetta, +0,353;
3. Veijer, +0,522;
4. Ivan Ortolá (E), KTM, +0,936;
5. Furusato, +1,683;
6. Muñoz, +2,492;
7. Kelso, +2,806;
8. Scott Ogden (GB), Honda, +5,022;
9. Nepa, +7,641;
10. Suzuki, +8,308;
11. Yamanaka, +9,040;
12. Holgado, +11,640;
13. Rossi, +11,697;
14. Filippo Farioli (I), Honda, +14,989;
15. Roulstone, +17,090.
  • 12 ronden = 54,648 km
  • Racegemiddelde winnaar: 160,0 km/u
  • Snelste ronde (10e): Luca Lunetta (I), Honda, 1.41,231 = 161,9 km/u (nieuw record)

Moto3 Maleisië
1. Alonso, 33.03,671;
2. Furusato, +0,088;
3. Rueda, +0,411;
4. Ortolá, +0,996;
5. Veijer, +1,091;
6. Kelso, +1,225;
7. Yamanaka, +1,496;
8. Nepa, +7,244;
9. Bertelle, +7,346;
10. Lunetta, +10,806;
11. David Almansa (E), Honda, +10,904;
12. Roulstone, +16,019;
13. Farioli, +20,5485;
14. Xabi Zurutuza (E), KTM, +20,793;
15. Tatchakorn Buasri (TH), Honda, +21,001.
  • 15 ronden = 83,147 km
  • Racegemiddelde winnaar: 150,8 km/u
  • Snelste ronde (4e): David Alonso (COL), CFMoto, 2.11,047 = 152,2 km/u (nieuw record)

WK-stand (na 19 van 20 races)

Positie Naam Punten
1 Alonso 396
2 Holgado 236
3 Veijer 236
4 Ortolá 217
5 Muñoz 162
6 Fernandez 153
7 Rueda 144
8 Piqueras 137
9 Kelso 134
10 Furusato 128

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen