MotoGP Jerez en Tsjechië: Quartararo en Binder nieuwe winnaars

Na de eerste twee MotoGP-zeges van Fabio Quartararo zorgde rookie Brad Binder voor een ongekende sensatie door op een KTM de GP van Brno te winnen. Wereldkampioen Marc Marquez ligt in de lappenmand. De late start van het MotoGP-seizoen 2020 kan als de meeste verrassende ooit genoemd worden bestempeld. Tijd om na de eerste races de balans op te maken. Het GP-seizoen leek als vanouds te beginnen met Marc Marquez op kop in Jerez, maar dat bleek schijn. Nadat Marc in leidende positie een potentiële crash wist op te vangen zoals alleen hij dat kan, moest hij in het achterveld ...
Na de eerste twee MotoGP-zeges van Fabio Quartararo zorgde rookie Brad Binder voor een ongekende sensatie door op een KTM de GP van Brno te winnen. Wereldkampioen Marc Marquez ligt in de lappenmand. De late start van het MotoGP-seizoen 2020 kan als de meeste verrassende ooit genoemd worden bestempeld. Tijd om na de eerste races de balans op te maken. Het GP-seizoen leek als vanouds te beginnen met Marc Marquez op kop in Jerez, maar dat bleek schijn. Nadat Marc in leidende positie een potentiële crash wist op te vangen zoals alleen hij dat kan, moest hij in het achterveld zijn weg vervolgen. Een geniale opmars strandde op plaats drie, toen hij met highsider van zijn Honda werd geslingerd. Een gebroken bovenarm was het gevolg, maar drie dagen na zijn operatie zat hij alweer op de motor tijdens de Andalucia GP in Jerez. Dit bleek te vroeg voor de achtvoudig wereldkampioen en hij kwam vanaf de kwalificatie niet meer in actie. Het was de eerste MotoGP-race die Marquez moest missen sinds zijn debuut in 2013. Niet veel later brak thuis het plaatje in de bovenarm van de Spanjaard, waardoor hij opnieuw onder het mes moest. Hierdoor is hij nog langer uit de roulatie en lijkt hij daardoor zijn vijfde MotoGP-titel op rij te kunnen vergeten. Dat Honda kwetsbaar is en geen tweede titelkandidaat in huis heeft, blijkt wel, want na drie races was het beste resultaat van het Japanse merk een vierde plaats van Takaaki Nakagami. Op 19 juli ging het MotoGP-seizoen 2020 dan toch van start in Jerez. Quartararo profiteert Door het wegvallen van Marc Marques is de kans vrij groot dat we een nieuwe MotoGP-kampioen krijgen, aangezien de Spanjaard en Valentino Rossi de enige rijders zijn met een titel in de koningsklasse op zak. In de persconferentie voorafgaand aan het seizoen moesten de toprijders zelf aangeven wie zij als kanshebbers zagen voor de titel. Fabio Quartararo, Maverick Viñales, Andrea Dovizioso, Jack Miller, Alex Rins en natuurlijk Marc Marquez werden genoemd. Niet alleen voor die laatste, maar ook voor Rins werden de kansen heel snel kleiner nadat hij bij een crash in de eerste GP een schouderbreuk opliep. Dan blijven er nog vier rijders over, van wie Quartararo in Jerez het sterkste bleek. De jonge Fransman kon vorig jaar zonder druk doorgroeien tot de revelatie van het seizoen 2019. Voor het seizoen kreeg hij al een zitje in het fabrieksteam vanaf 2021, maar met die druk bleek hij ook uitstekend om te kunnen gaan. Tijdens de twee races in Jerez, die werden verreden onder extreem warme omstandigheden, reed hij beide keren foutloos en met een ruime voorsprong naar de overwinning. Dit betekende niet alleen dat hij op de achtste plaats binnenkwam als jongste GP-winnaar ooit, maar nog bijzonderder was dat het de eerste MotoGP-overwinningen voor een satellietteam waren. Met de Nederlanders Wilco Zeelenberg, Torleif Hartelman en Robin Spijkers aan boord bij Petronas Yamaha SRT hadden deze zeges ook een Nederlands tintje. Marc Marquez was in de eerste race op Jerez magistraal, maar ook te enthousiast. In de achtervolging De overige drie genoemde kampioenskandidaten in de persconferentie; Viñales, Dovizioso en Miller, konden alleen de schade beperken in Jerez. Miller, die al het meeste onwaarschijnlijk leek, deed dit het minste met een vierde plaats en een crash. Dovizioso werd derde en zesde, maar klampte zich vast aan het feit dat hij nog niet eerder op het podium had gestaan in Jerez. Viñales werd tweemaal tweede. De puntenachterstand op Quartararo gaf hem waarschijnlijk geen kopzorgen, wel de achterstand op zijn toekomstige teamgenoot in de races. En dan is er nog Valentino Rossi. Tijdens de eerste race leek het er niet op dat hij zich kon bemoeien met het podium. Sterker nog, een top-tienklassering was al een hele opgave voor de 41-jarige Italiaan. Het hele weekend had Rossi problemen met de banden en hij stevende af op een matig resultaat, tot hij uitviel met een technisch probleem. Na 25 jaar weten we dat je Rossi nooit moet afschrijven en dat bleek een week later maar weer eens. Rossi ging in conclaaf met Yamaha, zodat hij zijn afstelling mocht aanpassen ten opzichte van Quartararo en Viñales. Dat bleef niet zonder resultaat. De 41-jarige behaalde zijn 199e MotoGP-podium en maakte achter Quaratararo en Viñales het Yamaha-podium compleet tijdens de GP van Andalusië. Fabio Quartararo (20) was de baas in Jerez en scoorde zijn eerste twee MotoGP zeges.Fabio Quartararo stond met zijn idool Valentino Rossi op het podium in Jerez. De twee verschillen twintig jaar. Alles op zijn kop Tot zover was alles nog redelijk ‘normaal’, totdat de rijders op Brno in actie kwamen. Helaas moesten we in deze race Francesco Bagnaia missen. De Pramac Ducati-coureur was één van de verrassingen in Jerez. Tijdens de tweede race in Jerez was de Italiaan op weg naar een tweede plaats toen zijn Ducati het opgaf. Tijdens de eerste vrije training in Brno voegde hij zich bij Marc Marquez, Rins en Cal Crutchlow in de MotoGP-ziekenboeg toen hij bij een crash zijn scheenbeen brak. Tijdens de kwalificatie in Tsjechië zette Johann Zarco vrijwel uit het niets de snelste tijd neer, tevens de eerste pole voor Esponsorama Racing, beter bekend als Avintia Racing. Deze verrassing bleek echter nog niets vergeleken met wat er in de race zou gebeuren. Franco Morbidelli, die net als Bagnaia tijdens de  Andalucia GP was uitgevallen toen hij op weg was naar een podiumklassering, pakte kopstart en reed weg. De Italiaanse teamgenoot van Quartararo zou deze keer wel zijn eerste MotoGP-podium scoren. Morbidelli werd slechts door één rijder achterhaald: Brad Binder! De Zuid-Afrikaan had in Jerez al laten zien zich moeiteloos aan te passen op de KTM in de MotoGP, al was hij nog wat ongelukkig in de races op Jerez. Ongelukkig was Binder in Brno niet, want hij kwam vanaf een zevende startplaats als een komeet naar voren. Er stond geen maat op de MotoGP-nieuwkomer en hij bezorgde in zijn derde race KTM de allereerste zege sinds het Oostenrijkse merk in 2017 zijn entree maakte in de MotoGP. KTM zal nu extra blij zijn dat de 25-jarige coureur ook al vastligt voor 2021. Zarco maakte het ongelooflijke podium compleet door achter Morbidelli derde te worden. En wat deden de ‘kampioenskandidaten’ in Brno? Quartararo zevende, Miller negende, Dovizioso twaalfde en Vinales veertiende. De geblesseerde Rins deed het nog het beste door een vierde plaats te scoren, voor Rossi. Brad Binder op het podium Nieuwe generatie Het moge duidelijk zijn dat het bijzondere tijden zijn in de MotoGP. Naast de gevestigde orde – Marc Marquez, Viñales, Dovizioso, Miller, Rins, Rossi en toch ook Quartararo, hoewel het pas zijn tweede MotoGP-seizoen is – staat er een nieuwe generatie op die het de toppers heel erg lastig maakt. Voorafgaand aan het seizoen hadden velen verwacht dat Joan Mir deze nieuwe generatie zou aanvoeren, maar die valt voorlopig tegen. Met de nadruk op voorlopig, want niets lijkt zeker in 2020. Voorlopig zijn Bagnaia, Morbidelli en natuurlijk Binder de leiders van deze nieuwe generatie. Binder was niet de enige KTM-coureur die hard ging tijdens de eerste races. Pol Espargaró liet ook zien waarom Repsol Honda hem heeft gecontracteerd voor het seizoen 2021 naast Marc Marquez. Na een zesde plaats in Jerez had hij zomaar naast Binder op het podium kunnen staan in Brno als hij niet onderuit was gegaan. Ook Miguel Oliveira maakte indruk met de KTM door zesde te worden in Tsjechië. Brad Binder schreef geschiedenis voor KTM en Zuid-Afrika.Wie dit podium voor de Brno GP had voorspeld, kan met pensioen Voorzichtige conclusies Na drie races heeft Quartararo een voorsprong van zeventien punten op Viñales. Morbidelli staat derde in de tussenstand met evenveel punten als Dovizioso. Met twee races op de Red Bull Ring in aantocht moeten de Ducati-rijders op hun favoriete circuit de kans grijpen om terug te slaan. Zoals gezegd is er een heel leger aan rijders die voor een dagsucces en wie weet voor de titel kunnen gaan. Conclusies trekken is nog veel te vroeg na deze ongekend bizarre opening van het seizoen. En wat gaat Marc Marquez doen wanneer hij eenmaal terug is? ‘Never say never in MotoGP’, om met de beroemde woorden van commentator Nick Harris te spreken. Met nog elf races te gaan, belooft het een zeer interessant en spannend seizoen te worden. Wordt vervolgd! WK-tussenstand: 1. Fabio Quartararo, 59; 2. Maverick Viñales, 42; 3. Franco Morbidelli 31; 4. Andrea Dovisioso, 31; 5. Brad Binder, 28; 6. Johann Zarco, 28; 7. Valentino Rossi, 27; 8. Takaaki Nakagami, 27; 9. Jack Miller, 20; 10. Alex Rins, 19. MotoGP in cijfers 2 Quartararo werd de op één na jongste ‘back to back’-winnaar in de MotoGP-geschiedenis, achter Marc Marquez.  25 Het podium van Rossi in Jerez, zijn 235e uit zijn carrière, betekende dat hij in al zijn 25e GP-seizoenen minimaal één keer op het podium heeft gestaan. 2014 Het laatste volledige Yamaha-podium dateerde van Phillip Island 2014 met Valentino Rossi (1), Jorge Lorenzo (2) en Bradley Smith (3). 3 Slechts drie races had Brad Binder nodig om de eerste Zuid-Afrikaanse MotoGP-winnaar ooit te worden.  Moto2 Bastianini in vorm De Italianen zijn erg sterk begonnen aan de herstart van het Moto2-seizoen. Luca Marini was het sterkste in de Spaanse GP en een week later won Enea Bastianini door van start tot finish te leiden verrassend de GP van Andalusië in Jerez. Na afloop van deze race was er een volledig Italiaans podium, met daarbij Marini en zijn teamgenoot Marco Bezzecchi. In Brno deed Bastianini het nog eens dunnetjes over en won hij zijn tweede race op rij, waardoor hij zich nu leider in het WK mag noemen. De winnaar van Qatar, Tetsuta Nagashima, liet in de laatste twee races veel punten liggen en zakte naar de derde plaats in het klassement. WK-tussenstand: 1. Enea Bastianini, 73 punten; 2. Luca Marini, 58; 3. Tetsuta Nagashimi, 55; 4. Sam Lowes, 46; 5. Aron Canet, 36; 19. Bo Bendsneyder, 5; Enea Bastiaini (33) voert na twee zeges op rij het WK aan, voor Luca Marini (10). Moto3 Alles ligt nog open De Moto3-races waren, zoals we gewend zijn, spannend van start tot finish. Albert Arenas pakte na Qatar zijn tweede zege op rij in Jerez. Een week later ging de Spaanse leider in het WK onderuit en won Tatsuki Suzuki. In Brno wist Dennis Foggia zijn eerste GP-zege te pakken. Arenas werd tweede, waardoor hij zijn leidende positie in de tussenstand verstevigde. De Belg Barry Baltus maakte zijn GP-debuut in Jerez, nadat hij in Qatar nog te jong (geen zestien jaar) was om deel te nemen. Een zeventiende plaats was het beste resultaat van de Belg in de drie races. WK-tussenstand: 1. Albert Arenas, 70 punten; 2. Ai Ogura, 52; 3. John McPhee, 51; 4. Tatsuki Suzuki, 44; 5. Raul Fernandez, 36. Grote kopgroepen tijdens de Moto3-races in Jerez en Brno. MotoE Winst voor Granado en Aegerter De MotoE-klasse heeft het seizoen afgetrapt met twee races in Jerez. In het eerste weekend ging de winst naar Eric Granado. Dat een race over zes ronden veel chaos kan opleveren, lieten de coureurs met de elektrische motoren in het tweede Spaanse weekend zien. Granado was één van de rijders die onderuit ging. MotoE-nieuwkomer Dominque Aegerter won de race. WK-tussenstand: 1. Dominque Aegerter, 41 punten; 2. Jordi Torres, 30; 3. Eric Granado, 28; 4. Mattia Casadei, 27; 5. Lukas Tulovic, 23.  Aegerter (77) en Granado (51) wonnen de MotoE openingsraces van 2020.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?