MotoGP-motoren: Yamaha YZR-M1

Willen we flauw zijn, vragen we jullie de tien verschillen met 2019 te vinden. Een knappe peer die ze vindt! Het meest opvallende is voor zover nu te zien een iets andere airbox. Toch wordt 2021 meer dan interessant, al is het alleen al vanwege het eerste Rossi-loze jaar. Of toch niet… Wat is er deze winter gebeurd achter deze zijkuip? Dat is de vraag die iedereen op de lippen brandt. Nadat er vorig jaar van alles misging op blokkengebied bij Yamaha en de Yamaha-blokken zelfs minder toeren mochten maken, moet dit seizoen het jaar van de revanche zijn. Veel wil Yamaha ...
Willen we flauw zijn, vragen we jullie de tien verschillen met 2019 te vinden. Een knappe peer die ze vindt! Het meest opvallende is voor zover nu te zien een iets andere airbox. Toch wordt 2021 meer dan interessant, al is het alleen al vanwege het eerste Rossi-loze jaar. Of toch niet… Wat is er deze winter gebeurd achter deze zijkuip? Dat is de vraag die iedereen op de lippen brandt. Nadat er vorig jaar van alles misging op blokkengebied bij Yamaha en de Yamaha-blokken zelfs minder toeren mochten maken, moet dit seizoen het jaar van de revanche zijn. Veel wil Yamaha er voorlopig nog niet over zeggen, behalve dat ze de boel onder controle hebben, want ze mogen naar eigen zeggen de nieuwe kleppen gebruiken omdat die ook zaten in de M1, die aan het begin van het 2020-seizoen aangeboden werd ter homologatie. Opvallend genoeg ziet Yamaha de ontwikkelingsstop van het motorblok niet eens als een nadeel, omdat de onderlinge krachtsverhouding nu redelijk gelijk blijven en daardoor dus voorspelbaar zijn. Blok. De simpelste oplossing voor Yamaha zou wellicht zijn om terug te gaan naar het 2019-blok, waar Franco Morbidelli mee reed, maar dat mag niet. Wie in 2020 met een 2020-spec reed, moet dat ook in 2021 doen. Wie in 2020 met een 2019-blok reed, mag wel overstappen naar een 2020-blok. Overstappen naar een 2021-blok mag uiteraard helemaal niemand vanwege de ontwikkelingsstop dit seizoen. In het geval van Yamaha zou overstappen naar een 2019-blok ook niet zomaar kunnen, aangezien de motorsteunen op andere plekken zitten bij het 2020-blok. Daar zou dus een ander frame voor nodig zijn, iets dat dan wel weer zou mogen, ondanks de ontwikkelingsstop. Die geldt namelijk niet voor zaken als het frame, maar ook voor bijvoorbeeld de uitlaat en de airbox. In de zoektocht naar meer topsnelheid, iets dat Yamaha echt wel nodig heeft, gaan ze het waarschijnlijk hierin zoeken. Alle beetjes helpen… Nee, moeten helpen. Dat wordt opvallend genoeg nog gedaan met Takahiro Sumi, projectleider van de M1, erbij, die dus ondanks de blamage van verleden jaar zijn positie heeft mogen behouden. Opmerkelijk! Bij het succes van Morbidelli moet je overigens wel verder kijken dan enkel het blok. Een heel belangrijke factor is zijn cheftechnicus Ramon Forcada en vooral diens ervaring met de machine. In totaal is Forcada nu bij 506 GP's aanwezig geweest en altijd was hij daarbij bezig met de M1. Je moet er even goed voor kijken maar bovenin, net onder het zadel, zien we een dun blauw kabeltje lopen dat netjes vastgeklemd zit. Deze wordt gebruikt om het persluchtreservoir voor de pneumatische kleppen snel bij te kunnen vullen, iets dat vaste Eurosport-kijkers al een paar keer ‘live’ gezien hebben.   Het meest opvallende nieuws van Yamaha in 2021 is dat VR46 nog altijd rondwaart. Ditmaal niet als coureur, maar als kledingsponsor (zie het logo links op de schouder van Quartararo). Het heeft inderdaad iets komisch. Technische gegevens Yamaha YZR-M1 Motor1000cc-vier-in-lijnMax. vermogen+ 270 pkTopsnelheid+ 350 km/uMax. toerental p.m.18.000Gewicht157 kgVersnellingsbakseamlessFramealuminium twin tube Delta BoxSwingarmaluminium/CFRP swingarmVeringÖhlinsRemmenBremboWielengesmeed magnesium De mening van Motor.NL-sportcoördinator Marien Cahuzak Treurig. Dat was het enige woord dat in mij op kwam toen ik keek naar de online presentatie van het Yamaha-fabrieksteam. Voor de lotgenoten die ook keken, ik doel daarbij niet eens op de graphics die gebruikt werden. Wel op het feit dat het waanzinnig lang over iemand ging die niet meer in het team zit. Precies, Valentino Rossi. De enige waar het eigenlijk niet over zou moeten gaan, behalve dan misschien toen Maverick Viñales de hoop uitsprak dat het team na het weggaan van Rossi weer als een eenheid gaat opereren... De grote vraag voor mij is dan ook of het fabrieksteam helemaal loskomt van de geest van Rossi. Ik hoop dat ze het lukt, omdat Yamaha-insiders mij diverse keren lieten weten dat Rossi een van de problemen was waar het fabrieksteam mee te maken had. Zijn invloed zou, met zijn vaste groep mensen erbij gerekend, namelijk veel te groot zijn. Nogal een stevige uitspraak, maar wel eentje die 2021 erg interessant maakt. Net als de vraag of Viñales het fabrieksteam kan dragen en of Fabio Quartararo ook deze stap aankan na ‘veilige’ MotoGP-jaren binnen het satellietteam van Petronas. Quartararo lijkt met een achterstand te gaan beginnen, want hij kreeg in december corona en dat zorgde voor een flinke conditionele terugslag. Een overwinning van Fabio zou voor mij dan ook groter zijn dan enkel een Grand Prix-zege. En zelfs groter dan de geest van Rossi.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?