vrijdag 17 mei 2024

MotoGP Nederland 2023: Francesco Bagnaia zegeviert in Assen

Francesco Bagnaia en Marco Bezzecchi lieten tijdens 92e TT Assen zien waarom zij zo van het Nederlandse circuit houden. Bagnaia won de race terwijl zijn VR46 Academy-collega Bezzecchi pole position pakte en voor de eerste keer de Sprint op zijn naam schreef. Fabio Quartararo en Aleix Espargaró scoorden hun eerste podiumplaats van het seizoen.  

Foto’s: Henk Keulemans

Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was domineerde Marco Bezzecchi de trainingen. Vorig jaar had de Mooney VR46 Racing Team-rijder als MotoGP-nieuwkomer zijn eerste podiumplaats behaald in Assen. Ook de woorden van vriend Bagnaia die Bezzecchi vooraf als grote kanshebber aanwees, brachten hem niet van de wijs. Bezzecchi klokte een 1’31.471 in de kwalificatie, een absoluut ronderecord en vertrok vanaf pole position tijdens de Nederlandse Grand Prix. Na de start van de Sprint zakte de Ducati-rijder even terug naar de derde plaats, maar al snel liet hij er geen twijfel over bestaan wie het sterkste was tijdens de allereerste Sprint in Assen. Francesco Bagnaia kwam maar iets te kort en finishte als tweede. Een dag later waren de rollen precies omgedraaid. Bezzecchi voorspelde het vooraf al: ‘Ik denk dat Pecco over een langere race net iets sterker is’. Dat bleek ook zo te zijn, waardoor de regerend wereldkampioen met zijn vierde grand prix-zege van het seizoen de zomerstop inging. Bezzecchi werd deze keer tweede.

MotoGP Duitsland 2023: sensationele en dramatische generale voor TT Assen

Jorge Martin was als de man in vorm naar Assen gekomen. De Prima Pramac Racing-rijder had in de laatste drie GP’s voor Assen de meeste punten gescoord waaronder een dubbele zege op de Sachsenring. Martin crashte vroeg in de kwalificatie en kwam uiteindelijk maar tot een tiende tijd. Dit speelde hem parten in de races, want het bleek door de kleine onderlinge verschillen lastig inhalen op het TT Circuit Assen. Martin finishte als zesde en vijfde. Brad Binder kwam twee keer als derde over de finish, maar behaalde geen podiumplaats. De KTM-rijder kwam beide keren in de slotronde – op exact dezelfde plek bij uitkomen Stekkenwal – op de groene strook buiten de baan. In de laatste ronde levert dat altijd een straf op. Na de Sprint kreeg de Zuid-Afrikaan een drie seconden penalty, omdat hij al een ‘track limits’ waarschuwing op zijn dashboard had staan. Hierdoor zakte Binder naar de vijfde plaats. Na de race werd Binder één plek teruggezet. Aleix Espargaró kreeg daardoor een aangename verrassing in de uitloopronde. De Aprilia-rijder reed zijn beste weekend van het seizoen in Assen. Na een vierde plek in de Sprint werd hij in de race gepromoveerd naar een derde plek, wat voor de Aprilia-rijder zijn eerste podiumplaats van 2023 betekende.

Snel en onstuimig

Ook Fabio Quartararo kreeg een cadeautje van Binder, want hij schoof op van een vierde naar een derde plek in de Sprint. De 2021 MotoGP-kampioen kende een goed weekend in Assen, ondanks dat hij niet fit begon en afsloot. Voor Quartararo was de TT Assen – na een moeizame periode – de ultieme kans om zich te mengen met de top van het veld. De Fransman en zijn Yamaha zijn altijd sterk op het Drentse circuit. Dat bleek ook in deze editie zo te zijn. Toch was zijn voorbereiding verre van ideaal. Tijdens een hardlooprondje in Amsterdam kwam Quartararo ten val. Hij brak daarbij een teen en verzwikte zijn enkel. Met een pijnlijk gezicht en pijnstillers reed de Yamaha-coureur zijn ronden over het TT Circuit Assen. In de race op zondag kende Quartararo een zeer matige start. Hij zakte van een vierde plek op de grid naar twaalfde positie bij de eerste doorkomst. In een poging om snel terrein goed te maken, ging de Fransman hard onderuit in de Ruskenhoek. Zijn landgenoot Johann Zarco reed kort achter hem en werd meegenomen in de crash. Bij deze valpartij blesseerde Quartararo ook nog zijn elleboog. Na de TT Assen zal de Yamaha-rijder eerst geopereerd worden aan zijn teen met als doel om na de zomerstop weer volledig fit te zijn.

De vloek van het Repsol Honda Team in de MotoGP

Het verhaal van Honda en Marc Márquez in 2023 wordt triester en triester. De achtvoudig wereldkampioen kwam maar liefst vijf keer ten val op de Sachsenring en ging hij niet van start tijdens de Duitse Grand Prix. Ondanks een pijnlijke rib, gebroken vinger en diverse kneuzingen kwam Marc Márquez wel in actie tijdens de TT Assen. ‘Ik ben hier om Honda te helpen’, verklaarde hij vooraf. Maar op de momenten dat de Repsol Honda-coureur wilde aanzetten kwam hij ten val. Eerst op vrijdagmiddag en in de kwalificatie knalde de Spanjaard achterop Enea Bastianini tijdens een poging om hem te volgen voor een snelle ronde. In de Sprint werd hij slechts zeventiende. Het vertrouwen in de motor was zoek en Marc Márquez kreeg steeds meer last van zijn rib. Zoveel dat hij in de nacht van zaterdag op zondag niet kon slapen en zelf al had besloten om de race in Assen niet te gaan rijden. Bij een medische check zondagmorgen bleek zijn rib gebroken. Dit resulteerde erin dat zijn dramatische eerste seizoenshelft met in totaal vijftien crashes werd afgesloten met het bericht dat hij niet fit verklaard was om te starten in de race op Assen. Repsol Honda-teammanager Alberto Puig werd gevraagd naar de situatie voor Marc Márquez in 2024. ‘Ik ga er vanuit dat Marc volgend jaar ook voor ons rijdt, want hij heeft nog een contract. Maar ik wil ook aangeven dat iedereen vrij is om te doen wat hij wil in zijn leven. Honda is geen bedrijf dat mensen wil hebben die niet tevreden zijn.’ Zal Marc Márquez van dit ‘aanbod’ gebruik maken en op zoek gaan naar een betrouwbaarder zitje voor 2024? Of blijft hij zijn werkgever waarmee hij zes keer MotoGP-kampioen werd trouw in 2024? Vragen waar we in de komende maanden antwoord op gaan krijgen.

Plek creëren voor Acosta

In Assen gaf toptalent Pedro Acosta KTM een uitdaging van jewelste door aan te geven dat hij volgend jaar niet meer in de Moto2 wil uitkomen. De plekken bij het KTM zijn ook in 2024 bezet door Brad Binder en Jack Miller. Wanneer KTM zijn groeibriljant wil behouden, dan zal de 19-jarige Spanjaard gestald moeten worden bij GasGas Tech3 of er zal een extra MotoGP-zitje gecreëerd moeten worden. Dat laatste is zeer onwaarschijnlijk. Pol Espargaró heeft nog een contract voor volgend jaar bij GasGas, ondanks dat hij dit jaar nog geen race heeft gereden. Espargaró gaf in Assen aan dat hij van voornemens is om na de zomerstop in Silverstone terug te keren nadat hij bij de openingsrace in Portimão drie rugwervels brak. ‘Ik wil dit jaar met mijn resultaten en snelheid bewijzen dat ik de plaats voor volgend jaar verdien. Als dat niet lukt, ben ik bereid om een stap opzij te zetten en mijn plaats aan een jongere rijder te geven.’ Maar daar kan KTM niet op wachten, want Acosta mag contractueel na 30 juni met andere fabrikanten praten. Augusto Fernandez moet Pol Espargaro’s beslissing misschien nog wel gaan afwachten. Zijn contract loopt eind 2023 af. Wanneer KTM Fernandez de deur wijst, is dat voor de tweede keer na Remy Gardner dat ze na één jaar afstand doen van hun Moto2-wereldkampioen. Toen Augusto Fernandez ernaar gevraagd werd in Assen gaf hij het volgende antwoord: ‘Ik feliciteer Acosta, want hij hoort absoluut in de MotoGP. Maar ik doe het ook goed in mijn eerste jaar en heb mij iedere race verbeterd. Ik hoop dat we volgend jaar beiden op de MotoGP-grid staan.’ KTM moet snel handelen, want er liggen ongetwijfeld andere fabrikanten op de loer om Acosta van zijn MotoGP wens te voorzien.

Titelstrijd tussen drie Ducati’s?

In Assen domineerden de Ducati’s niet zo als op de Sachsenring toen hun acht motoren in de top-negen finishten. Op het TT Circuit konden andere merken zich mengen in de strijd, maar het kampioenschap geeft bij het ingaan van de zomerstop toch wel een dominant beeld. De top-drie in het kampioenschap wordt bezet door Ducati-rijders. Bagnaia, Martin en Bezzecchi hebben een duidelijke voorsprong te pakken op Binder, die vierde staat. Het lijkt er sterk op dat deze drie rijders gaan uitmaken wie er MotoGP-wereldkampioen 2023 gaat worden. Bagnaia heeft de beste papieren met 35 en 36 punten voorsprong op zijn merkgenoten. Ook in de resterende twaalf GP’s wordt er gereden volgens hetzelfde format. In Assen werd er gestemd om de eerste training om te buigen naar een vrije training. Ducati stemde tegen en er was een unanieme beslissing nodig om de verandering erdoor te krijgen. Na de zomerstop gaat de MotoGP begin augustus verder op Silverstone.

MotoGP Nederland 2023 uitslagen

Sprint Nederland
1. Bezzecchi, 20.09,174;
2. Bagnaia, +1,294;
3. Quartararo, +1,872;
4. A. Espargaró, +2,245;
5. Binder, +4,592;
6. Martin, +5,036;
7. Maverick Vinales (E), Aprilia, +5,876;
8. Bastianini, +10,102;
9. A. Marquez, +10,525.
  • 13 ronden = 59,046 KM.
  • Racegemiddelde winnaar: 175,7 km/u
MotoGP Nederland
1. Bagnaia, 40.37,640 min.;
2. Bezzecchi, +1,223,
3. A. Espargaró, +1,925;
4. Binder, +1,528;
5. Martin, +1,934;
6. A. Marquez, +12,437;
7. Marini, +14,174;
8. Nakagami, +14,616;
9. Morbidelli, +29,335;
10. A. Fernandez, +33,736;
11. Lorenzo Savadori (I), Aprilia, + 35,084;
12. R. Fernandez, + 39,622;
13. Stefan Bradl (DE), Honda, +42,504;
14. Jonas Folger (DE), KTM, +45,609.
  • 26 ronden =  118,092 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 174,4 km/u
  • Snelste ronde (13e): Martin, 1.33,065 = 175,6 km/u
MotoGP stand na 16 races
1. Pecco Bagnaia (I)                Ducati             194
2. Jorge Martin (E)                 Ducati             159
3. Marco Bezzecchi (I)            Ducati             158
4. Brad Binder (ZAF)               KTM                114
5. Johann Zarco (F)                 Ducati             109
6. Luca Marini (I)                    Ducati             98
7. Jack Miller (AUS)                KTM                79
8. Aleix Espargaró (E)             Aprilia             77
9. Fabio Quartararo (F)          Yamaha          64
10. Alex Marquez (E)              Ducati             63
11. Franco Morbidelli (I)        Yamaha          57
12. Maverick Viñales (E)         Aprilia             56
13. Alex Rins (E)                     Honda             47
14. Augusto Fernandez (E)     KTM                42
15. Fabio di Giannantonio (I) Ducati             34

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen