vrijdag 6 december 2024

MotoGP-testdag Barcelona: Marc Márquez op de fabrieks-Ducati

Nog nooit veranderden zoveel MotoGP-coureurs (negen) en ook technici van merk en/of team. Daarbij komen ook nog eens drie Moto2-coureurs bij, die debuteren in de koningsklasse. Vol spanning werd dan ook uitgekeken naar de eerste test voor het seizoen 2025.

Op het circuit van Barcelona waren natuurlijk in de eerste plaats alle ogen gericht op de kersverse wereldkampioen Jorge Martin (die zijn Ducati heeft ingeruild voor een Aprilia) en Marc Márquez als volwaardig Ducati-fabriekscoureur. Bij zo’n eerste test gaat het niet zozeer om de tijden, maar om de eerste indrukken. Die bleken bij Jorge Martin (uiteindelijk de elfde tijd) en ook zijn nieuwe teamgenoot Marco Bezzecchi (dertiende) positief te zijn. Hoewel ze geen (mondeling) commentaar mochten geven vanwege nog lopende contracten, gaven opgestoken duimpjes en een lach dat aan. ‘The Martinator’ presteerde het zelfs om al in de derde ronde op zijn nieuwe wapen in de beruchte bocht vijf van het Catalaanse circuit met zijn schouder over de kerbstones te vegen. Zo plat! Later ging het nog platter oftewel het eerste schuivertje met de Aprilia was een feit. Het is nog niet bekend met welk startnummer de wereldkampioen in 2025 gaat rijden. Blijft het #89 of wordt het toch #1? In ieder geval reden Pecco Bagnaia (63) en Pedro Acosta (37) weer met hun ‘oude’ nummer.

MotoGP eindrapport 2024: Jorge Martin is de nieuwe nummer 1

Als nieuwe Ducati-fabriekscoureur reed Marc Márquez uitgerust in het knalrood op een knalrode machine zonder stickers. Het was een lust voor het oog. Maar er waren ook mensen die er oogpijn van kregen. In dit geval was er eveneens sprake van verschillende, concurrerende sponsorcontracten. In de eerste plaats tussen Monster (het team) en Red Bull (de coureur). De Ducati-troeven waren snel aan hun prototype van de Desmosedici GP25 gewend. Aan het einde van de test bedroeg het verschil tussen Bagnaia (als derde) en Márquez (als vierde) slechts 0,056 seconde. De jongere broer van laatstgenoemde, Alex, reed met een GP24-machine met 1.38,803 de snelste tijd. Hij werd gevolgd door Fabio Quartararo op de nieuwste Yamaha M1. En dat geeft hoop voor de toekomst. Terwijl Raul Fernandez als vijfde de snelste Aprilia-coureur was, gold dat in het geval van Honda voor Johann Zarco (tiende). Maverick Viñales leek als twaalfde weinig moeite te hebben met zijn overstap van Aprilia naar KTM. Fermin Aldeguer (Ducati GP24) was als twintigste de snelste rookie.

Van 5 t/m 7 februari 2025 wordt het testen voortgezet op het circuit van Sepang (Maleisië).

Foto’s: ANP

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen