MotoGP trekt nummer 69 terug

De MotoGP zal tijdens de Grand Prix van Amerika in Austin in het weekend van 14 april officieel Nicky Haydens kenmerkende startnummer terugtrekken. Dat betekent dat rijders vanaf dit seizoen niet meer met dat racenummer aan de start mogen komen in de MotoGP.

Het is niet het eerste startnummer dat teruggetrokken wordt uit de Grand Prix-racerij. Nicky Haydens nummer is alweer het zesde iconische nummer dat niet meer gekozen mag worden als een eerbetoon aan de rijder. In 1995 was Kevin Schwantz de eerste die die eer kreeg, toen zijn iconische nummer 34 in de koningsklasse buiten gebruik gesteld werd. Zodoende moest Andrea Dovizioso toen hij in 2008 overstapte naar de MotoGP een nieuw startnummer kiezen, aangezien hij in de jaren daarvoor wel altijd met nummer 34 reed. 

Schwantz was na Barry Sheene (nummer 7) een van de eerste rijders die een waarlijk iconische status aan zijn startnummer meegaf, en zodoende besloot men hem met zijn pensioen het nummer cadeau te doen. De daaropvolgende nummers waren van minder vrolijke aard, want in 2003, 2010 en 2011 werden de startnummers van Daijiro Kato (74), Shoya Tomizawa (48) en Marco Simoncelli (58) ook teruggetrokken, nadat alle drie bij raceincidenten omkwamen. Overigens is het racenummer van Moto2-racewinnaar Tomizawa enkel teruggetrokken voor de middelste GP-klasse.

De laatste die geëerd werd door het racenummer terug te trekken is Loris Capirossi, met zijn 65 in 2016 – als bedankje voor wat de Italiaan over de jaren bereikte in alle klassen en wat hij voor de sport betekend heeft. 
MotoGP - Teruggetrokken nummers
Nummers straks op?
Met het terugtrekken van de nummer 69 van de wijlen MotoGP-wereldkampioen van 2006, komt net als bij eerder teruggetrokken nummers de vraag weer boven; blijft er zo nog wel wat over? Een goede vraag, want mooi als het symbolisch is, kijken veel jonge rijders op naar bepaalde coureurs en kiezen zo hun eigen racenummer. Denk aan Casey Stoner, die zijn evengoed iconische nummer 27 koos als eerbetoon aan landgenoot Mick Doohan, die er in 1989 zijn eerste seizoen in de GP’s mee reed.

Overigens kun je in deze discussie niet om het nummer 46 en Rossi’s mogelijk aanstaande pensioen heen. Geen racenummer is iconischer dan de 46 van Valentino Rossi en na al dat hij bereikt heeft, zou het niet meer dan logisch zijn ‘zijn’ 46 terug te trekken. Rossi zei er zelf over dat hij het nummer graag blijft zien in de racerij, maar dat het iets is waar hij zich voorlopig nog niet mee bezig wil houden.

Legt ook de kwestie bloot; wanneer is een rijder het waard om zijn nummer te ‘krijgen’? Zeker toen Capirossi het zijne kreeg, waren de uitspraken niet van lucht. Vooruit, Capirossi is 22 seizoenen een smaakmaker geweest in de GP-paddock, met drie wereldtitels op zijn naam – twee in zijn eerste twee seizoenen in de 125cc-klasse en een 250cc-titel in 1998 – maar in de koningsklasse kwam hij nooit verder dan een derde plaats in de eindstand. Ook het terugtrekken van Tomizawa’s 48 stond ter discussie, zeker toen in 2016 Luis Salom overleed tijdens een training en zijn 39 in gebruik bleef.

Om de vraag of de nummers zo niet heel snel opraken te beantwoorden, kun je stellen dat een stukje ouderwets rekenwerk en logica gebiedt dat we voorlopig nog goedzitten. Gemiddeld is er nu eens per vier jaar een startnummer teruggetrokken, waardoor de nummers tot de 100 pas op zouden raken in het jaar 2395.

Foto: Gareth Harford/2Snap
Afbeeldingen: rijders/Motor.nl

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL