MXGP Oss, Lommel (B), Loket (CZ) en Kegums (LV)

Geen zomervakantie voor de crossers, want ze moesten vier weekeindes achter elkaar aantreden. Voor de Nederlanders verliepen deze GP’s met ups (Kaj de Wolf) en downs (Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Roan van de Moosdijk). Oss was een nieuwe locatie voor alle rijders. De kennismaking met circuit De Witte Ruysheuvel viel bij de toppers en veel teamleden niet in goede aarde. Ze waren slecht te spreken over de indeling van het terrein, met het startveld aan de ene kant en ver daarvan verwijderd het rennerskwartier aan de andere kant. Ook het op een kilometer van het rennerskwartier parkeren van ...
Geen zomervakantie voor de crossers, want ze moesten vier weekeindes achter elkaar aantreden. Voor de Nederlanders verliepen deze GP’s met ups (Kaj de Wolf) en downs (Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Roan van de Moosdijk). Oss was een nieuwe locatie voor alle rijders. De kennismaking met circuit De Witte Ruysheuvel viel bij de toppers en veel teamleden niet in goede aarde. Ze waren slecht te spreken over de indeling van het terrein, met het startveld aan de ene kant en ver daarvan verwijderd het rennerskwartier aan de andere kant. Ook het op een kilometer van het rennerskwartier parkeren van de auto’s was velen een doorn in het oog. Wereldkampioen Tim Gajser voert het klassement na zeven GP’s aan Niet alleen op de infrastructuur was er kritiek, de top-drie van de MXGP sprak zich na afloop van de wedstrijd in duidelijke bewoordingen uit over de baan. Winnaar Tim Gajser: ‘Op sommige stukken is de baan aan de smalle kant. Bovendien staan de hekken erg dicht op de baan.’ Ook tweede man Tony Cairoli liet weten dat de baan best wel wat breder mocht zijn. Het duidelijkst was de als derde geëindigde Romain Febvre: ‘Dit is een baan voor een Nederlandse kampioenswedstrijd, niet voor een Grand Prix. Er zijn zoveel mooie circuits in Nederland, waarom wordt er dan uitgerekend hier gereden? Er is hier geen enkele structuur aanwezig.’ Lange tijd was het nog spannend of de van mei naar juli uitgestelde GP zou kunnen doorgaan. De aangescherpte coronamaatregelen leken het onmogelijk te maken toeschouwers toe te laten. Voor organisator Ebert Dollevoet was het duidelijk: geen toeschouwers, geen GP. Uiteindelijk werd er wel gereden, nadat er een creatieve oplossing werd gevonden voor het publiek. Bij grotere evenementen mochten toeschouwers slechts aanwezig zijn als ze zitplaatsen zouden innemen. Daarom werden er duizenden klapstoeltjes naar het circuit gehaald, zodat iedereen kon zitten. Vreemd was het wel dat een DJ in de pauze de mensen opriep te gaan springen… Elders in Brabant Op een paar keer Assen na werden de afgelopen jaren alle Nederlandse cross-GP’s verreden in Valkenswaard en Lierop. Beide circuits staan onder druk, omdat de bestemmingsplannen niet in orde zijn en er drammers in de buurt wonen die alles in het werk stellen om de motorsport de nek om te draaien. Lierop moest zodoende na 2013 afhaken. Valkenswaard hield het vol tot vorig jaar. Voor beide circuits gloort er weer hoop aan de horizon. In Valkenswaard heeft de gemeente een zeer uitgebreide studie laten verrichten over de toekomst van het Eurocircuit. Inmiddels is het eindrapport besproken in de gemeenteraad. Van de aangeboden opties koos de raad voor de doorgaan op de huidige voet. Dat betekent dat de zes verenigingen die nu gebruik maken van het Eurocircuit dat kunnen blijven doen. Maar wel pas als er een nieuw bestemmingsplan is gemaakt. Het huidige bestemmingsplan dateert van 1977. Wethouder Kees Marchal: ‘We zijn als gemeente heel blij dat er eindelijk duidelijkheid is voor alle betrokkenen van het Eurocircuit. De verschillende opties zijn zorgvuldig overwogen, de voor- en nadelen afgewogen. Een groot compliment voor iedereen die aan dit alles heeft bijgedragen. De voorbereidingen voor de bestemmingsplanprocedure gaan beginnen. We hebben weer perspectief. Samen met de betrokkenen gaan we straks aan de slag.’ Voorafgaand aan het besluit van de gemeenteraad heeft tijdens een commissievergadering één van de (groene) insprekers de gemeente beschuldigd van ‘integriteitsproblemen, corruptie en belangenverstrengeling’. De gemeente vindt deze beschuldiging dermate ernstig dat besloten is bij de plaatselijke politie aangifte te doen van smaad en/of laster. GP-organisator Maarten Roos liet weten dat hij direct weer een MXGP op het Eurocircuit wil laten verrijden zodra alle vergunningen in orde zijn en niets of niemand het doorgaan van een GP kan verhinderen. Het gemeentebestuur van Someren, de gemeente waar Lierop onder valt, heeft de raad voorgesteld om de MAC Lierop een krediet van 40.000 euro te verstrekken. Dat geld is bedoeld om rapporten op te stellen die gebruikt kunnen worden bij het maken van een nieuw bestemmingsplan voor het circuit De Herselse Bossen. In 2013 hebben enkele omwonenden de gemeente gevraagd op te treden tegen het in hun ogen illegale circuit. Volgens hen zou men niet beschikken over de benodigde vergunningen. Een gerechtelijke uitspraak in 2018 was gunstig voor het circuit, omdat werd uitgesproken dat op grond van het overgangsrecht er getraind mag worden en er jaarlijks vier nationale wedstrijden mogen worden gehouden. De gemeente heeft, vooruitlopend op een nieuw bestemmingsplan, recent een milieuvergunning verleend aan de MAC Lierop. Jeffrey Herlings staat op het punt Glenn Coldenhoff van de leiding te verdringen Underdog staat op Voorafgaand aan de GP van Oss was het een reële verwachting dat er twee of misschien zelfs wel drie Nederlanders op het podium zouden komen. In eerste instantie werd daarbij gedacht aan Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff in de MXGP en ook Roan van de Moosdijk werden podiumkansen toegedicht in de MX2; de drie rijders die enige dagen eerder waren aangewezen om Nederland te vertegenwoordigen tijdens de Motocross of Nations in het Italiaanse Mantova. Maar juist deze drie slaagden er niet in twee resultaten te boeken. Herlings kreeg in het begin van zijn eerste manche aan het eind van het startveld Ivo Monticelli op zijn rug. De Italiaan sprong erg ver, terwijl Herlings juist nauwelijks sprong omdat het startmechanisme van zijn voorvork nog niet was vrijgekomen. Herlings kreeg een flinke opdonder op zijn linkerschouder. Hij moet een ongelofelijk hoge pijngrens hebben, want ondanks een scheurtje in zijn schouder reed hij verder. Volgens mensen die eenzelfde verwonding hebben gehad, moet dit aanvoelen alsof er met een mes in je rug wordt gestoken. Herlings reed niet alleen verder, maar slaagde er zelfs nog in om in de slotfase door te stoten naar de eerste plaats, maar moest de tweede reeks laten schieten. Coldenhoff finishte achter Herlings als tweede, maar kwam in de tweede manche ten val en scoorde niet. Van de Moosdijk reed een puike eerste manche (derde), maar moest na de pauze zijn Kawasaki met een defect aan de kant zetten. Kaj de Wolf kent een uitstekend debuutseizoen in de MX2. Maar toch kwam er een Nederlander op het podium: eerstejaars MX2-rijder Kaj de Wolf, afkomstig uit het naburige Eersel. Hij werd vijfde en tweede. Dat was toereikend voor de derde plaats totaal achter Jago Geerts en Jed Beaton. De Wolf: ‘In de laatste paar ronden realiseerde ik me dat ik op het podium kon komen. En dat al na vier races. Ik heb niet kunnen dromen dat ik al zo snel op het podium zou komen. De snelste tijd in de kwalificatie zei me niet zoveel, want dan is het één rondje hard gaan, terwijl je in de race 30 minuten plus twee ronden moet gaan. De meeste mensen zullen inderdaad hebben verwacht dat Jeffrey en Glenn op het podium zouden komen, maar de underdog stond op.’ Twee weken later in het diepe zand van Lommel ging het nog net iets beter en daar behaalde de fabrieksrijder van Husqvarna na een derde plaats in de eerste reeks zijn eerste winst in een GP-manche. Hij werd totaal tweede achter Geerts. Met een zesde en negende plaats in Tsjechië en negende en achtste in Letland staat De Wolf nu op de achtste plaats in de WK-stand, die wordt aangevoerd door de Fransman Maxime Renaux (winnaar in Kegums). Roan van de Moosdijk zakte in het klassement, want hij was zo ongelukkig om in Tsjechië het schippersbotje van zijn pols te breken. Hij is eraan geopereerd en moest Lommel en Kegums laten schieten. Een geluk voor hem is dat de beide Scandinavische GP’s zijn geannuleerd, zodat de eerstvolgende GP pas op 5 september is. Han Ribbink overleden Han Ribbink, lid van de Motorcross Commissie van de FIM, is in het weekend van de GP van Oss plotseling overleden. Ribbink heeft meer dan twintig jaar deel uitgemaakt van deze commissie van de internationale motorbond. Hij was vanwege zijn leeftijd van 71 jaar bezig aan zijn laatste termijn. Voor aanvang van de GP in Oss werd één minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan Ribbink. Op de foto officials van de FIM en de KNMV. Kleine achterstand Hoe lang zou Herlings niet kunnen rijden? Het is bekend dat hij een bikkelharde is. Dat bleek ook nu weer, want twee weken na Oss was Herlings in Lommel present. Hij testte zichzelf op zaterdagmiddag in Deurne en kwam daar tot de conclusie dat hij de volgende dag in Lommel zou kunnen aantreden. Een week eerder was hij als toeschouwer bij de Tsjechische GP, waar hij de lucht klaarde met Monticelli. Kwam Herlings naar Lommel in een poging een paar punten te scoren om zijn puntenachterstand niet al te groot te laten worden? Het antwoord kwam al meteen in de vrije training: Herlings was daarin de snelste! In de tijdtraining realiseerde hij de tweede tijd achter wereldkampioen Tim Gajser. Was hij fit genoeg om een half uur voluit te gaan in het diepe zand van Lommel? Daarover liet hij geen twijfel bestaan. Het grootste deel van de door regen geteisterde eerste manche bezette hij de tweede plaats achter Romain Febvre. Met nog een paar ronden te gaan verwees Herlings de Fransman naar de tweede plaats en zegevierde met bijna een halve minuut voorsprong. In de tweede reeks had Herlings de pech in de derde bocht met Glenn Coldenhoff onderuit te gaan. Vanuit de achterhoede werkte hij zich nog op naar de vijfde plaats, goed voor de tweede plaats op het podium achter Febvre. Jorge Prado werd de verrassende winnaar van de Letse GP Herlings had een week eerder het geluk dat zijn concurrenten Febvre en Gajser (winnaar in Oss) steken lieten vallen. In Loket ging de winst naar Jorge Prado, die eerste en derde was geworden. Door een valpartij in de laatste ronde verspeelde Herlings in Kegums een dubbelzege; nu werd hij vierde in de tweede manche. Puntenverlies leed hij nauwelijks, want Gajser kwam tot 44 punten, terwijl Prado en hij beiden 43 scoorden. Herlings won zeven punten op Febvre. Nog niet halverwege het seizoen bedraagt het verschil van Herlings met Gajser 43 punten. Dat is zeker geen onoverkomelijke achterstand. Nederland telt goed mee in de zwaarste crossklasse, want met Coldenhoff (achtste), Calvin Vlaanderen (elfde) en Brian Bogers (veertiende) staan er vier landgenoten bij de eerste vijftien. WK-STANDEN MXGP NA 14 MANCHES: 1. Gajser, Honda, 2702. Febvre, Kawasaki, 2573. Prado, KTM, 2554. Cairoli, KTM, 2525. Herlings, KTM, 2278. Coldenhoff, Yamaha, 17411. Vlaanderen, Yamaha, 10514. Bogers, GasGas, 90. MX2 NA 14 MANCHES: 1. Renaux, Yamaha, 2712. Guadagnini, KTM, 2373. Geerts, Yamaha, 2364. Fernandez, Honda, 2145. Benistant, Yamaha, 2048. De Wolf, Husqvarna, 18412. Van de Moosdijk, Kawasaki, 132.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?