MXGP Turkije & Sardinië: Jeffrey Herlings WK-leider!

Jeffrey Herlings heeft ‘m, de rode plaat! Had na Oss gezegd dat dit in 2021 nog zou gebeuren en je was waarschijnlijk een dikke week uitlachen. Of langer… Maar het is echt, Herlings staat na Riola Sardo precies één punt voor op Tim Gajser. ‘Ik blijf hard werken, het kampioenschap is nog lang.’ Met deze MXGP-variant van de beroemde wielrenuitspraak ‘Parijs is nog ver’ liet Jeffrey Herlings na zijn tweede zege in Turkije wederom geen twijfel bestaan wat zijn doel is voor 2021. Hij wil wereldkampioen worden en kwam in Afyon weer ietsje dichterbij dat doel dankzij zijn 93e (!) GP-zege. Met een ...
Jeffrey Herlings heeft ‘m, de rode plaat! Had na Oss gezegd dat dit in 2021 nog zou gebeuren en je was waarschijnlijk een dikke week uitlachen. Of langer… Maar het is echt, Herlings staat na Riola Sardo precies één punt voor op Tim Gajser. ‘Ik blijf hard werken, het kampioenschap is nog lang.’ Met deze MXGP-variant van de beroemde wielrenuitspraak ‘Parijs is nog ver’ liet Jeffrey Herlings na zijn tweede zege in Turkije wederom geen twijfel bestaan wat zijn doel is voor 2021. Hij wil wereldkampioen worden en kwam in Afyon weer ietsje dichterbij dat doel dankzij zijn 93e (!) GP-zege. Met een eerste en tweede plek behaalde hij twee punten meer dan WK-leider Tim Gajser, waardoor het verschil tussen de twee voorafgaand aan Riola Sardo 34 punten bedroeg. Het verschil met Romain Febvre (zes punten) en Tony Cairoli (vijf) werd in Turkije zelfs nog kleiner. Hoewel Riola Sardo voor het eerst op de MXGP-kalender stond, kennen praktisch alle rijders de baan goed dankzij wintertesten en voorbereidingswedstrijden. Daardoor wist iedereen vooraf ook dat het zand op Sardinië behoorlijk ingewikkeld kan zijn, volgens sommigen is het zelfs zwaarder dan Lommel omdat het er vaak veel warmer is dan in Vlaanderen met ook nog eens een hoge luchtvochtigheid. Jeffrey Herlings wilde geen favoriet zijn in Valkenswaard 2010 42 seconden Voor Gajser werd het allemaal nog ingewikkelder, omdat hij vlak voor Riola Sardo zijn sleutelbeen brak. Honda wilde dat zo lang mogelijk stilhouden – Gajser ‘vergat’ het bijvoorbeeld te melden in het persbericht vooraf –, maar al op vrijdag wist iedereen het en anders wel na de kwalificatie waarin Gajser slechts achttiende werd, terwijl Herlings pole pakte. Niemand was daar echter mee bezig, omdat Cairoli zwaar crashte en lang bleef liggen. Gelukkig kwam de Italiaan goed weg, al betekende het wel einde GP voor hem. Gajser was er wel bij, maar werd na een vroege val in de eerste manche op een ronde gereden door winnaar Herlings, die daarmee nog een mokerslag uitdeelde. Jorge Prado werd tweede, dik 42 seconden achter Jeffrey, Febvre derde op 53 seconden. Met Calvin Vlaanderen fantastisch vierde, Brian Bogers vijfde en Glenn Coldenhoff tiende eindigde alle Nederlanders in de top-10. De tweede manche gaf een ander beeld omdat Prado kopstart pakte en Herlings lang achter zich hield, met Febvre vlakbij. Pas na een aantal pogingen kwam Herlings langszij door een waanzinnige inhaalactie en won zo zijn 94e (!) GP, waardoor hij nu alleen nog Stefan Everts (101 zeges) voor zich heeft. Ook in de tweede manche eindigde alle Nederlanders in de top-10, met wederom Vlaanderen op de vierde plek waardoor hij indrukwekkend ook vierde algemeen werd. Bogers werd negende (zevende algemeen), terwijl Coldenhoff na een val als tiende over de streep kwam (negende algemeen). En Gajser? Achtste, op meer dan een minuut van zijn WK-concurrent Herlings en met uiteindelijk 35 punten minder. Tim Gajser. Nog een podium! Kay de Wolf bevestigde in de MX2 nogmaals dat Nederlanders en loodzwaar zand prima samen gaan. Nadat hij zich als derde kwalificeerde, eindigde hij ook als derde, maar onderweg gebeurde van alles. In de eerste manche raakte hij opgesloten bij de start. Dat hij nog vierde werd, dankte hij aan een zeer spectaculaire inhaalrace. In de tweede manche viel Thibault Benistant pal voor hem en landde De Wolf er bovenop. Hij herstelde snel – alsof hij al jaren WK rijdt – en werd weer vierde, goed genoeg voor het podium dus. Roan van de Moosdijk vierde zijn terugkeer van een blessure met een twaalfde en prachtige zevende plaats in de MX2. Indrukwekkend als je weet dat hij pas een week eerder voor het eerst pijnvrij dertig minuten kon rijden. Tom Vialle won alweer met overmacht de MX2GP. MXGP-tussenstand: 1. Herlings (KTM), 371 punten;2. Tim Gajser (Honda), 370;3. Febvre (Kawasaki), 367;4. Prado (KTM), 359;5. Cairoli (KTM), 326;8. Glenn Coldenhoff (Yamaha), 234.11. Vlaanderen (Yamaha), 165; 13. Bogers (GasGas), 152. MX2-tussenstand: 1. Renaux (Yamaha), 403 punten;2. Guadagnini (KTM), 332;3. Geerts (Yamaha), 325;7. Kay de Wolf (Husqvarna), 273;13. Van de Moosdijk (Kawasaki) 155. Quotes ‘Toen ik op de grond lag, voelde ik niet alles zo goed. Ik was behoorlijk bang.’Het waren angstige momenten voor Cairoli (rechts) toen hij zwaar crashte.‘Ik weet dat het echt niet fijn is om met een blessure te rijden.’Natuurlijk was Herlings blij om de WK-leiding over te nemen, maar deed dat wel met gemengde gevoelens vanwege de blessures van Gajser en Cairoli.‘Het was echt een zware crash…’Het zit Coldenhoff duidelijk niet mee de laatste tijd. Hopen dat de MXoN dat kan doen veranderen.  ‘Voorafgaand aan het seizoen was top-15 het doel.’Kay de Wolf blijft het fantastisch doen, met ook al een prima negende plek tijdens Afyon II.‘Elk punt was belangrijk nu de onderlinge verschillen zo klein zijn.’De reden waarom Gajser in de eerste manche bleef pushen, zelfs voor een negentiende plek.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?