Nederlandse wereldtoppers in de motorsport (week 38)

WK Supersport (300) - Catalunya (E) De teamleden van MTM Kawasaki MotoPort konden hun ogen waarschijnlijk amper geloven toen ze de uitslag van de tweede WK Supersport 300-race in Catalonië zagen. De Japanner Yuta Okaya won voor het in België gevestigde team voor Scott Deroue, Jeffrey Buis en Koen Meuffels; een unieke 1-2-3-4 voor het team. Daarnaast is een Nederlandse wereldtitel van Buis of Deroue weer een flinke stap dichterbij gekomen. Deroue finishte als tweede na een inhaalrace, nadat zijn weekend allesbehalve vlekkeloos was verlopen. Na moeizame trainingen moest de nummer twee in het WK vanaf de tiende startrij ...
WK Supersport (300) - Catalunya (E) De teamleden van MTM Kawasaki MotoPort konden hun ogen waarschijnlijk amper geloven toen ze de uitslag van de tweede WK Supersport 300-race in Catalonië zagen. De Japanner Yuta Okaya won voor het in België gevestigde team voor Scott Deroue, Jeffrey Buis en Koen Meuffels; een unieke 1-2-3-4 voor het team. Daarnaast is een Nederlandse wereldtitel van Buis of Deroue weer een flinke stap dichterbij gekomen. Deroue finishte als tweede na een inhaalrace, nadat zijn weekend allesbehalve vlekkeloos was verlopen. Na moeizame trainingen moest de nummer twee in het WK vanaf de tiende startrij vertrekken. In de eerste race ging de winst op een opdrogende baan naar Tom Booth-Amos, uitkomend voor het Nederlandse RT-Motorsports by SKM-Kawasaki team. Buis deed in deze race met een vijfde plaats goede zaken in de titelstrijd, aangezien zijn grootste concurrent Deroue slechts dertiende werd. Meuffels finishte als achtste in de eerste race. Glenn van Straalen maakte een tussentijdse transfer naar de WorldSSP600 als vervanger van Jaimie van Sikkelerus bij het MPM Routz Racing Team. Van Straalen had in de eerste race pech met de rode vlag, nadat hij vroeg was gewisseld naar regenbanden toen er een enorme regenbui over het circuit ging. Andy Verdoia won de bizarre race na een gok om op slicks te blijven te rijden. Van Straalen werd als tweeëntwintigste geklasseerd. In de tweede race pakte Van Straalen net geen punten met een zestiende plaats. Steven Odendaal van EAB Ten Kate Racing werd vijfde en zesde. Andrea Locatelli mocht zich na zijn tiende zege uit elf races World Supersport kampioen 2020 noemen. Tekst: Asse Klein WorldSSP-tussenstand: 1: Andrea Locatelli (I),  Yamaha, 263; 2. Lucas Mahias (FR), Kawasaki, 159; 3. Jules Cluzel (FR), Yamaha, 146; 25. Jaimie van Sikkelerus, Yamaha, 2. WorldSSP300-tussenstand: 1: Jeffrey Buis, Kawasaki, 158; 2. Scott Deroue, Kawasaki, 142; 3: Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, 111; 11. Koen Meuffels, Kawasaki, 54; 23. Glenn van Straalen, Yamaha, 13. Moto2 Misano (I) Moeilijke en zo frustrerende tijden In Qatar was het seizoen 2020 met een vijfde startpositie en een twaalfde plaats in de race voor Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing-team nog zo hoopvol begonnen. Maar na het scoren van de eerste vier WK-punten ging het snel bergafwaarts met de Nederlandse combinatie. Helaas kwam daar ook in Misano geen einde aan. Nadat de kwalificatie voor de eerste race slechts een 25e startplaats had opgeleverd, kwam Bendsneyder in de wedstrijd niet verder dan de achttiende plaats op maar liefst 35,844 seconde van winnaar Luca Marini. Dat deze resultaten de enige Nederlandse GP-coureur frustreert, valt te begrijpen. Maar dat hij in de door het team uitgebrachte persberichten geen enkel commentaar op genoemde resultaten wenst te geven, valt niet te begrijpen. Je mag het gerust onprofessioneel noemen. Zeker ten opzichte van de leden van het NTS RW Racing-team, sponsors en de fans. Gelukkig heeft Bendsneyder de kritiek op zijn handelen aangetrokken, want na zijn tweede optreden op Misano kwam hij wel met een reactie. Dat gebeurde nadat de Nederlander iets beter uit de kwalificatie was gekomen. Nu mocht hij van de 23e startplaats vertrekken na het realiseren van een rondetijd die 1,3 seconde langzamer was dan polesetter Luca Marini. Nadat de race vanwege regenval vroegtijdig was stilgelegd, volgde een herstart over slechts tien ronden. Deze sprintrace beëindigde Bendsneyder als 22e. Zo bleef hij voor de zevende achtereenvolgende keer ver verwijderd van de zo gewenste WK-punten. Zijn commentaar: ‘Voor race twee hebben we de fout gemaakt om toch voor de zachtere band te kiezen. We hadden gehoopt daar iets meer uit te kunnen halen over tien ronden, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik had te veel grip achter wat het uitsturen uit de bochten lastig maakte. Het was een verkeerde keuze en zodoende een verloren zaak. Heel jammer want er had zeker meer ingezeten. Bo Bendsneyder De focussen nu op Barcelona.’ Het is te hopen, dat het daar beter gaat. Want het team van Roelof Waninge kan zeker wel een opsteker gebruiken. Ook al, omdat de tweede coureur Jesko Raffin na de eerste race in Misano vanwege problemen met zijn gezondheid opnieuw de handdoek in de ring moest werpen. De ongelukkige Zwitser wordt voor de rest van dit seizoen vervangen door de pas 18-jarige en onervaren Pool Piotr Biesiekirski. Dat die zeker in de zwaar bezette Moto2-klasse nog niet over voldoende snelheid beschikt, mag niet als een verrassing komen. Helaas kwam hij bij zijn GP-debuut ook nog eens ten val. Tekst: Henk Keulemans MotoE Winst en een val buiten zijn schuld zorgden er voor dat Dominique Aegerter tijdens de twee MotoE-races niet meer dan 25 punten scoorde. Het gevolg was, dat de Zwitser zijn koppositie in het tussen klassement moest afstaan aan Matteo Ferrari, die een derde en eerste plaats behaalde. Appen met…. Glenn van Straalen Waarom? Omdat Glenn een bizarre week had met vijf (!) racedagen achter elkaar en een transfer naar de WorldSSP600. Dat was een heel lang raceweekend!‘Ja, maar wel heel gaaf. Eerst hadden we onze tweede WorldSSP300 ronde op Aragón en daarna direct naar het IDM op de Sachsenring op maandag en dinsdag.’ Dat moet van zondag op maandag een korte nacht zijn geweest.‘We zijn eerst naar Schiphol gevlogen en daarna met de auto door naar de Sachsenring. Ik kan gelukkig overal goed slapen, maar het was zeker geen perfecte nacht.’ Glenn van Straalen Kon je merken dat je er al drie dagen op had zitten?‘De Sachsenring is niet een baan die je zomaar onder de knie krijgt. Vooral maandag einde dag kon ik wel merken dat de absolute scherpte ontbrak. Na een goede nachtrust kon ik er dinsdag weer vol voor gaan.’ En dan is er nog de transfer naar de WorldSSP600, gefeliciteerd!‘Thanks, een mooie kans om binnen het team het seizoen af te maken bij het MPM Routz Racing Team.’ Tekst: Asse Klein Belgische wereldtopper: Clément Desalle Clément Desalle had zich veel voorgesteld van het MXGP-seizoen 2020, maar omdat hij geplaagd wordt door een rugblessure bezet de Kawasaki-fabrieksrijder na acht GP’s slechts de tiende plaats in de WK-stand. Desalle: ‘Het gaat al wel beter, maar het eind van de races is telkens zwaar omdat in de laatste tien minuten de pijn terugkeert. Ik ben aardig tevreden over Faenza en heb nu twee weken de tijd om me voor te bereiden op de volgende GP’s.’ Desalle werd in Faenza II en III achtereenvolgens elfde, tweemaal negende en eenmaal zevende. Tekst: Jan Boer Clément Desalle WK Langbaan Roden Hummel en Pijper hebben WK ticket op zak Voor het eerst en voor het laatst kwamen de grasbaanracers in 2020 in actie in ons land. In Roden werd het organisatorisch en sportief een succes. En er stond wat op het spel. Van de vijfentwintig starters lag er alleen voor de beste vier een startbewijs voor de WK-serie van 2021 klaar. Nederlandse wereldtoppers in de motorsport (week 36) Na twee seizoenen met veel blessureleed is Romano Hummel weer pijnvrij. ‘Dat was voor mij heel belangrijk. Ik heb nu een brace voor mijn linker enkel, waardoor deze gefixeerd is. Tijdens de races heb ik geen last meer van mijn enkel’, vertelt Hummel. De concurrentie heeft dat inmiddels ook ondervonden. Na een mindere start in zijn eerste race klom Hummel nog op naar een derde plaats. Zijn resterende vier races werden gewonnen, waardoor Hummel na de Tsjech Josef Franc als tweede op het podium mocht klimmen. Ook Theo Pijper schaarde zich bij de eerste vier. Na twee zeges in de eerste twee races werd het toch spannend. ‘We hebben na mijn tweede race een paar dingen aan de set-up veranderd, maar dat pakte totaal verkeerd uit’, keek Pijper terug. Met een tweede en twee derde plaatsen was het voor Pijper billen knijpen. De Duitser Diener kon bij een overwinning in zijn laatste rit nog op gelijke hoogte komen met de 40-jarige routinier en zo een run-off afdwingen voor de vierde plaats. Dat gebeurde niet, wat tot ontlading leidde in het kamp van Pijper. Voor het 23e opeenvolgende jaar maakt Pijper weer deel uit van de langbaan elite. Hummel had na de huldiging weinig tijd om zijn fans te woord te staan. Hij moest worden getest. Ditmaal niet op corona, maar op dopinggebruik. Na de festiviteiten op het podium baande hij zich, geschaduwd door een bewaker, weer een weg naar de wachtkamer. Uitslag: 1. Franc (CZ); 2. Hummel; 3. Dilger (D), 4. Pijper; 5. Diener (D), 13. Meijerink, 26. De Vries, 27. Meijer. Theo Pijper stuurt zijn machine voor de Fransman Stella en de Duitser Katt de bocht in. De Quote Romano Hummel “In de winter moet ik echt aan mijn starts gaan werken” Romano Hummel behoorde op zijn thuisbaan in Roden tot de snelste coureurs, maar hij maakte het zichzelf telkens moeilijk. Bij de starts was de concurrentie hem vaak te snel af. Daardoor werd Hummel gedwongen zich en weg door het veld naar voren te vechten. Voor het publiek telkens fraai schouwspel, voor Hummel zelf tenenkrommend. De Foto en het Verhaal De vier coureurs op deze foto hebben gestreden voor een WK start in 2021. Dat is te danken aan de Stichting Motorsport Roden. Zij kozen er voor om dit evenement toch door te laten gaan in tijden waarin het coronavirus een zware stempel drukt op de samenleving. "We wilden dat de coureurs de kans kregen om zich op een sportieve manier te kwalificeren voor de Grand Prix serie van 2021 en niet door nominaties van achter de groene tafel", legde voorzitter Bert Oosterling uit. Het vergde veel creativiteit en moed van bestuur en vrijwilligers. Zo werd er 100 euro gevraagd voor één. De voorzitter dankte dan expliciet de aanwezige toeschouwers. “Dankzij jullie hebben we dit mogelijk kunnen maken.” ONK Sidecars Dutch Masters Berghem + Oss Eindelijk weer zijspancross! Op een moment dat de kampioenen 2020 al lang bekend zouden zijn, werd dankzij bereidwillige clubs alsnog een competitie opgestart. Met een dubbele manchezege in Berghem maakte Daniël Willemsen (foto) een verrassende comeback. Niet met Kaspars Stupelis zoals begin dit jaar werd aangekondigd, maar met zijn eveneens voormalige partner Robbie Bax. Oud-wereldkampioenen Marvin Vanluchene/Ben van den Bogaart werden tweemaal tweede. Regerend Nederlands kampioen Koen Hermans pakte met een derde en vierde plaats het brons. Daarna de jeugd met Veldman, Keuben en Leferink. Etienne Bax won op zaterdag nog een wedstrijd in Tsjechië, maar kwam in Berghem niet verder dan één zevende plaats. Ondanks een zege in de eerste manche kon Willemsen zijn huzarenstukje een week later in Oss niet herhalen. Bax vertrok als vijfde en reed snel naar de kopgroep, die bestond uit Willemsen en Veldman. Nadat die problemen kreeg, pakte Bax de tweede plaats, Vanluchene werd derde. Aanvankelijk ging in de tweede manche Hermans aan de leiding, maar die kwam ten val waardoor Willemsen de kop overnam. Dat was van korte duur toen Bax vanaf een vierde plaats vlot naar de leiding reed. Willemsen viel terug, maar herstelde zich door in de slotfase nog vierde te worden achter Veldman en Vanluchene. Tekst: Jan de With ONK Sidecars Dutch Masters-tussenstand: 1. Daniël Willemsen, 93; 2. Marvin Vanluchene, 84; 3. Koen Hermans, 67; 4. Justin Keuben, 62; 5. Etienne Bax, 61. Daniël Willemsen en Robbie Bax. Foto: Luc Driesen Kalenderupdates Geen MXGP Argentinië, geen SX Goes Het zal niet als een verrassing komen dat de Argentijnse MXGP is afgelast. Deze wedstrijd op 22 november stond al onder voorbehoud op de kalender. Een aanpassing van de kalender van 2020 is het niet, maar al wel een evenement dat in 2021 niet zal worden verreden: de SX van Goes in januari. Vanwege de 1,5 meter-maatregel kunnen er slechts 500 kaarten worden verkocht. Bovendien moet iedereen een vaste zitplaats krijgen. Dat is organisatorisch lastig omdat er meer controle noodzakelijk is, terwijl er aanzienlijk lagere inkomsten tegenover staan. Daarom weet de organisatie dat de SX financieel niet rond te krijgen is. De Zeeuwen richten nu de blik op 2022. Tekst: Jan Boer Kort door de bocht De Northern Talent Cup, een standaardklasse met KTM Moto3-motoren, reden op de Sachsenring en de Lausitzring hun eerste twee wedstrijden tijdens de IDM-kampioenschap. Maar liefst vijf Nederlanders deden mee. Kas Beekmans was op de Sachsenring met zijn zesde en twaalfde plaats de best geklasseerde Nederlander voor Damian Boessenkool die negende en dertiende werd. Op de Lausitzring finishte Beekmans als zevende en tiende, Damian Boessenkool werd twee keer twaalfde. Maik Duin scoorde zijn eerste punten met zijn veertiende plaats. Yamaha-coureur Melvin van der Voort behaalde op de Sachsenring in de eerste wedstrijd voor het ONK Supersport 300 de derde plaats. In de tweede manche had de 15-jarige coureur nog te veel hinder van een val waardoor hij niet verder wam dan de negende stek. Ruben Bijman werd vierde voor Colin Velthuizen, die in de tweede heat derde werd. Rick Dunnik werd als zevende en achtste afgevlagd. Melvin van der Voort had ook geen geluk op de Lausitzring. Bij het aanremmen voor een bocht kwam hij in aanraking met de motor van Ruben Bijman en crashte. Velthuizen, Bijman en Dunnik kwamen als vijfde, zesde en zevende over de finish. Bennie Streuer behaalde samen met passagier Ilse de Haas twee keer de vijfde en derde plaats tijdens de tweede ONK zijspannen. Ricardo Brink was tijdens het IDM Superbike op de Sachsenring én Lausitzring de best geklasseerde Nederlander. Op de Sachsenring eindigde hij als elfde en twaalfde, op de Lausitzring twee keer een top-10 klassering. Waar Pepijn Bijsterbosch in beide races elfde werd. Die behaalde op de Sachsenring de twaalfde en negende plaats, waar Danny van der Sluis net punten miste. Ook in het IDM Supersport was er op de Sachsenring Nederlands succes. Sander Kroeze behaalde in beide races de vierde plaats. Glenn van Straalen werd zesde en vijfde, Victor Steeman achtste en tiende, Dion Otten negende. Op de Lausitzring pakte Sander Kroeze in de eerste manche de derde plaats voor Van Straalen en Steeman. In de tweede heat kwamen Van Straalen en Kroeze ten val. Steeman eindigde als vijfde en Milan Merckelbagh als zevende. Rob Hartog heeft op Oulton Park circuit tijdens de British Supersport race de negende en elfde plaats behaald. In de GP2-klasse, die samen met de British Supersport-klasse rijdt behaalde Jorel Boerboom de achtste en zevende plaats. Toen het officieel bekend werd dat het WK zijspannen was gecanceld, werd er achter de schermen aan een noodoplossing gewerkt. Door de inzet van de RKB-F1 Motorsport/ Santander Salt, MSVR en een grote commerciële partner uit Duitsland is er nu een internationale zijspan Superprix: 4 oktober op Oschersleben en 18 oktober op het befaamde Brands Hatch. Vier races van elk vijfentwintig minuten zullen de uitslag bepalen, met een totale prijzenpot van € 15.000,- in elke wedstrijd van de Superprix-competitie. Tekst: Ad van de Graaf De Italiaanse Fantic-rijder Andrea Bonacorsi heeft na Faenza I ook de beide resterende wedstrijden in Faenza gewonnen. Hij gaat halverwege de competitie ruim aan de leiding. Scott Smulders scoorde drie keer in Faenza II en III: 17e, 5e en 19e. Met een 18e plaats behaalde Cas Valk zijn eerste punten tijdens Faenza III. Ivano van Erop en Dave Kooiker bleven puntloos. In de EMX2T kan na drie van de vijf wedstrijden de Brit Brad Anderson de titel nauwelijks nog ontgaan. In deze klasse kwamen geen Nederlanders aan de start. (Tekst: Jan Boer) Randy Kerstjens won in Maasbree de eerste ronde voor het ONK Trial bij de Inters 1. Vanwege corona moest in maart de openingswedstrijd worden afgelast. Alex van den Broek was er ook weer erbij en werd op afstand tweede voor Luc Branten en - ook weer in actir - Ewoud Lalkens. (Tekst: Kees Siroo) Stan Reit heeft voor een verrassing gezorgd bij de Inters 2 in de ONK trial. De pas 14-jarige zoon van veelvoudig trial kampioen Marco Reit uit Breda werd vorig jaar al kampioen in de voornaamste Kampioensklasse bij de KNMV jeugd. Hij heeft van de motorbond dispensatie gekregen voor het ONK, waar je normaal aan kan deelnemen als je 18 bent. (Tekst: Kees Siroo) Stan Reit met vader Marco Danny van der Sluis heeft in Assen zijn derde opeenvolgende overwinning geboekt in het ONK SuperCup 1000. Net terug van de IDM op de Sachsenring versterkte hij zijn leidende positie in de belangrijkste klasse van de OW Cup. De Staphorster won met ruime afstand op Vasco van der Valk en Frank Nieman, tweede in de stand. Door bandenproblemen moest Nigel Walraven in de slotfase terug naar de vijfde plaats achter Renzo van Emmerik. Joey Louwes heeft goed geprofiteerd van het ontbreken van Glenn van Straalen, Victor Steeman en Jeroen Hilster, die IDM-verplichtingen hadden. Bij de vierde ONK SuperCup 600 reed Louwes al sterk in de kwalificaties en in de door een rode vlag in twee delen verreden race, klopte hij zowel Finn de Bruin als Quentin Koers. Louwes staat nu derde achter Steeman en Van Straalen. In de GP van Italië in Ortona nabij Rome heeft Romain Kaivers een sterke rentree gemaakt in het European Championship Supermoto S2. De Belg kon door een blessure niet aantreden in de eerste EK ronde in Castelletto di Branduzzo, maar kwam sterk voor de dag in Ortona. Hij eindigde na drie manches als derde, achter Kevin Negri en Diego Monticelli. Zijn landgenoten Romeo Fiorentino en Loucas Capone werden 12e en 13e in deze klasse. Sterke rentree Romain Kaivers De vierde OW Cup werd verreden als een Type 2-dag, met geluidsnormen die iets ruimer zijn. Op zaterdag werd tijdens de eerste kwalificatie iedere overtreding, hoe marginaal ook, geregistreerd en bij Ridersinfo opgehangen. De scores van de tweede kwalificatie en races zijn niet bekend. Wel werd met 1,6 dB het geldende daggemiddelde voor een Type 3-dag overschreden. Dat had geen negatieve gevolgen, omdat het deze keer een Type 2-dag betrof. Maar tijdens de CRT-dagen en OW Cup wordt altijd al in de marge van de toegestane geluidnorm gewerkt en dat heeft meerdere malen geleid tot een vermindering in rijtijd en/of het aantal ronden. De uitlaten werden bij iedereen gecontroleerd Thomas Chareyre nam revanche op Marc Reiner Schmidt die de eerste S1GP op zijn naam schreef. De Fransman werd in de laatste ronde van de eerste race nog geklopt door Schmidt, die hem naar de tweede plaats verwees. In de tweede race won de TM-rijder met een marge van 4,5 sec op Schmidt. In de derde race was Lucas Hollbacher zijn naaste belager, hij werd op KTM op twee tellen tweede voor Schmidt. Winnaar Chareyre gaat met vier punten voorsprong naar de finale in Busca op 27 september. De enige wedstrijd voor de BeNeCup en het ONK Supermoto zal op 14 en 15 november in Mettet worden verreden. Onder strikte Covid-normen organiseert RUMESM deze enige Supermoto-race van 2020. De wedstrijd wordt georganiseerd in een pyramide-systeem met kwalificaties, herkansingen, troostingwedstrijden, halve finales en met als afsluiter een B-Finale en natuurlijk een Superfinale met de beste 40 rijders. Overigens is publiek daarbij niet toegelaten. Tekst: Kees Siroo

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?