Niet alleen op de dijken is het puzzelen met geluid…

‘Dan ga je toch lekker racen op het circuit, daar mag het en zit je niemand in de weg!’ Het is een argument dat dijkbewoners vaak gebruiken bij discussies rondom de ‘overlast’ van motoren. Nou, was het maar zo’n feest. Ook op het circuit is het puzzelen voor gevorderden om alles binnen de strenge geluidsregels te krijgen… Vraag het Hennie Lentink, het gezicht van het International Dutch Championship, maar eens! Het klinkt ergens als een slechte grap dat vanwege de huidige strenge coronaregels de eerste wedstrijd ooit van het International Dutch Championship (IDC) niet door mocht gaan, maar dat ...
‘Dan ga je toch lekker racen op het circuit, daar mag het en zit je niemand in de weg!’ Het is een argument dat dijkbewoners vaak gebruiken bij discussies rondom de ‘overlast’ van motoren. Nou, was het maar zo’n feest. Ook op het circuit is het puzzelen voor gevorderden om alles binnen de strenge geluidsregels te krijgen… Vraag het Hennie Lentink, het gezicht van het International Dutch Championship, maar eens! Het klinkt ergens als een slechte grap dat vanwege de huidige strenge coronaregels de eerste wedstrijd ooit van het International Dutch Championship (IDC) niet door mocht gaan, maar dat een IDC MasterClass (training) wel mocht. Maar ‘we’ mogen in ieder geval racen op het TT Circuit, dus wij zijn de laatsten die daar over gaan mekkeren. De MasterClass bestond uit drie sessies vrij rijden, waarbij tijdens de laatste sessie ook de startprocedure werd behandeld en geoefend. Iedereen die vorig jaar het interview met Tristan Lentink in MOTO73 heeft gelezen, weet waarom daar altijd extra nadruk op gelegd zal blijven. Tristan Lentink – De crash heeft mij gemaakt tot wie ik ben Met een knap staaltje omdenken kwam de IDC-organisatie in overleg met het TT Circuit al snel met het idee dat deze Masterclass een prachtige gelegenheid zou zijn om een nieuwe geluidmeting te doen. Het zogeheten brongeluid is namelijk belangrijk om een passende sleutel te vinden voor de rijtijd en het aantal deelnemers per klasse tijdens de IDC-wedstrijden. In het verleden moesten races soms wel tot de helft (!) ingekort worden om nog aan de wettelijke regels te voldoen en het Norm daggemiddelde van een type-3-dag (= 79 dBA) niet te overschrijden. Aan die regels kun je uiteraard – helaas – niets aanpassen, maar duidelijkheid in deze zaak is meer dan gewenst. Als een realistische meting van het brongeluid zou kunnen worden gedaan, zou dit wellicht voor de volgende IDC-race meer duidelijkheid scheppen. Sneeuw! De Masterclass werd verreden onder de condities van een type-3-dag met een dynamische geluidnorm van 101 dB(A). Voorafgaand aan de technische controle werden statische geluidmetingen verricht, nu volgens de FIM-methode waarin ook de zuigersnelheid wordt mee berekend. Of deze manier van meten ook verschillen laat zien ten opzichte van de traditionele metingen, in samenhang met de dynamische metingen, moet nog duidelijk worden. Het weer in de week na Pasen zat echter niet mee, waardoor er op het TT Circuit zelfs diverse trainingsdagen moesten worden geannuleerd vanwege… sneeuw! De IDC MasterClass kon wel doorgaan, maar ruim een kwart van de deelnemers meldde zich af. Vanwege sneeuw of vanwege het ontbreken van een echte race, het maakte niet zoveel uit, want van een goede meting was helaas geen sprake meer… Al tijdens de speciale IDC-dag zag Lentink de bui letterlijk en figuurlijk hangen: ‘Het is begrijpelijk dat de rijders onder deze omstandigheden zo gehandeld hebben, maar het is nu twijfelachtig of het allemaal zinvol en functioneel is geweest om het brongeluid en het daggemiddelde te meten.’ Vooraf werd de statische geluidmeting gedaan. Onrealistisch Een paar dagen later bleek dat Lentink niet voor niets z’n twijfels had. ‘Tijdens de IDC MasterClass waren er te weinig rijders aanwezig om een realistisch ijkpunt voor een nieuw bronvermogen per klasse te bepalen. Alle klassen scoorden ver onder het gemiddelde. Als wij op 10 april een realistische bepaling van het bronvermogen hadden kunnen bepalen, en deze zou lager zijn geweest dan het bronvermogen van 2020 dat nu in het rekenmodel wordt gebruikt, dan hadden wij of meer rijtijd in kunnen plannen of meer deelnemers kunnen accepteren. Of zelfs beide. Dat kan nu niet en daarom gaat dit seizoen bij iedere IDC-race het nieuwe bronvermogen per klasse berekend worden, zodat op iedere volgende IDC-race het aantal deelnemers en rijtijd berekend kan worden op het meeste actuele bronvermogen’, aldus Hennie Lentink. Het is van harte te hopen dat de geluidsproblematiek geen al te grote rol gaat spelen in het eerste seizoen van het International Dutch Championship, want zo’n mooi initiatief verdient het om op alle vlakken een succes te worden. Zet ’m op Hennie en zijn team! De gegevens betreffende de aangepaste statische meting waren bij het publiceren van dit artikel helaas nog niet binnen. IDC watte? Na jaren gereden te hebben onder de noemer KNMV Cup en daarna OW Cup heet dit kampioenschap vanaf dit jaar het International Dutch Championship. Omdat dit een wat lange naam is, zul je veel vaker de afkorting IDC voorbij horen komen. De twee belangrijkste klassen zijn in 2021 het Dutch Supersport en Dutch Superbike, klassenamen die bij de MOTO73-lezers waarschijnlijk direct de gedachten terug zullen doen gaan naar de jaren dat onder anderen Arie Vos, Bob Withag, Joan Veijer, Raymond Schouten en zeker ook Motor.NL-testrijder Peter Politiek voor vaak waanzinnige races zorgden. Voorlopig staan er races gepland op Assen, de Nürburgring en Oschersleben, met de eerste racedag op zaterdag 8 mei op het TT Circuit. Na iedere sessie werd bij iedereen aan de hand van de stickers de uitlaat/dB-killer gecontroleerd.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?