Oorzaak van Saloms crash bekend

Het SAG-Team waar Luis Salom voor uitkwam heeft een persbericht vrijgegeven over de oorzaak van de crash die hem fataal werd. Het zal geen eenvoudig bericht geweest zijn om te schrijven, maar het maakt wel duidelijk hoe klein het hoekje hoeft te zijn waarin het ongeluk kan zitten.

Uit de telemetriedata kunnen de juiste mensen zowat alles opmaken wat er met de motor gebeurt. Een X aantal sensoren verspreid over de motor doen data op, en daaruit kan men opmaken wat er gebeurde, waar, wanneer en hoe veel van dat gene. Zo ook bij Saloms crash.

Na analyse blijkt dat Salom in de fatale ronde een langzamere tijd neerzette dan voorgaande rondes. Bij het uitkomen van bocht 11 had Salom veel minder snelheid dan de ronde ervoor, om die reden remde hij negen meter later dan bij zijn snelle ronde. Je zou nu denken dat dit in het voordeel van de Mallorcaan zou zijn, maar niets bleek minder waar.

Omdat Salom er minder vaart uit hoefde te halen, was de rem nog aangelegd op het punt dat hij anders al lang en breed klaar was met remmen. Op dat punt ligt een hobbel – welbekend bij de rijders – waardoor het voorwiel van Saloms Kalex blokkeerde, met alle gevolgen van dien.

Zo blijkt maar weer, dat een ongeluk in een klein hoekje – of dit geval hobbeltje – zit. 

Nota bene: bovenstaande informatie komt voort uit het persbericht van het SAG-Team. Dit is – zeker in deze context – zeer klinische data van een zeer tragische gebeurtenis. Het team wil hiermee een eventuele beschuldigende vinger terecht wijzen, omdat sommigen in de paddock beweerden dat er iets met de motor van Salom aan de hand was.

Foto: 2Snap

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?