Rumoer bij Suzuki: Iannone aangesteld, Aleix boos en LCR Suzuki

Waarschijnlijk valt het korte tijdsbestek waarin Suzuki de deal beslecht te verwijten dat het niet allemaal even tactvol gegaan is. Suzuki beschikt namelijk per 2017 over de diensten van Andrea Iannone, maar huidig Suzuki-coureur Aleix Espargaró was van niets op de hoogte.

Sterker nog, de oudere Espargaró moet zelf de gesprekken met Suzuki nog beginnen over een eventueel vervolg van de samenwerking. Iets wat hem totaal in het verkeerde keelgat geschoten is. Verbolgen is niet het juiste woord, maar teleurgesteld is hij zeker.

Aleix hoopte zijn werk met de Suzuki GSX-RR voort te zetten, omdat hij er de afgelopen anderhalf jaar veel tijd en moeite in gestoken heeft, en niet zonder succes. Beide Suzuki’s beginnen de aansluiting met de voorste rijders te vinden. Een groot gebrek aan respect in de ogen van Espargaró.

Wat hem mede in paniek heeft doen schieten – waardoor hij nu openlijk de media zoekt met zijn frustratie – is het feit dat Davide Brivio heeft laten ontvallen dat Johann Zarco een optie heeft op een Suzuki volgend jaar, en ook de naam van Alex Rins is gevallen. Twee jonge honden die misschien wel eens zíjn GSX-RR af kunnen pakken.

LCR SUZUKI?
Geruchten of niet, bestaat de kans dat Aleix volgend jaar alsnog over een GSX-RR beschikt, een derde Suzuki op de grid dus. Vindt dat geen doorgang, dan komt dat waarschijnlijk niet omdat Suzuki Aleix’ media-uitlatingen aan de smakeloze kant vonden, maar eerder omdat ze er geen zin in hebben.

Desalniettemin schijnt LCR Honda interesse te hebben hun huidige – behoorlijk tegenvallende – Honda RC213V in te ruilen voor een Suzuki GSX-RR. Mogelijk zit daar dat kansje voor Suzuki om Espargaró alsnog te bedanken voor zijn bewezen diensten, terwijl LCR daarmee misschien een opleving kan hebben na het huidige tegenvallende seizoen.

Ware het niet dat Suzuki al meermalen de schouders opgehaald heeft bij het idee meer dan de huidige twee GSX-RRs te gaan leveren en rijden. Ze hebben die twee machines nu aardig op orde en een derde motor zou de fabriek te veel zijn, was het excuus. Alleen zijn fabrieksteams reglementair verplicht tot leveren, wanneer een privateer-team er om vraagt. Mocht LCR dus een verzoek in dienen, dan hebben ze geen keus. Of we Aleix Espargaró vervolgens op die eventuele LCR Suzuki terug zien, moet dan ook nog maar blijken. 

Één ding is wel zeker; Suzuki doet nu mee met de grote-jongens en krijgt op haar beurt dus ook de grote-jongens-drama te verduren. Wordt vervolgd…

Foto: 2Snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?