Officieel: Viñales naar Yamaha

Eindelijk heeft Yamaha haar rijdersduo ook compleet. Huidige ECSTAR Suzuki-coureur Maverick Viñales verruilt zijn Suzuki GSX-RR voor een Yamaha YZR-M1 en wordt Valentino Rossi’s nieuwe teamgenoot voor de seizoenen 2017 en 2018. 

En met die overstap slaat Viñales niet alleen het advies van de GP-wereldkampioen van 1993 Kevin Schwantz in de wind, maar hij gooit met het zetten van zijn handtekening ook de sluisdeur van dit jaars Silly Season op een kier. Na de stroomversnelling die was ontstaan na het vertrek van Jorge Lorenzo bij Yamaha komt de MotoGP-transfermarkt nu weer in rustiger water.

Viñales heeft zich namelijk verzekerd van de felbegeerde kampioensfiets van Lorenzo, en dat was de toch wel het meest waardevolle zitje op de markt. Naar verluidt heeft hij er ook wel goed voor betaald, want Suzuki zou hem 1 miljoen euro meer hebben willen betalen dan Yamaha. Alleen ja, de Suzuki is – ondanks de prima vorm – nog steeds een gok. Bij de Yamaha M1 krijgt Viñales nog net geen geschreven garantie volgend jaar overwinngen te kunnen gaan behalen.

WEGGEKAAPT
Met de overstap naar Yamaha, beginnen de fabriekszitjes inmiddels echt schaars te worden, want de vrijgekomen plaats bij Suzuki is meteen weggekaapt door Andrea Iannone. Iannone moet aan het eind van het seizoen zijn biezen pakken om ruimte te maken voor Jorge Lorenzo.

Daarmee zijn bij zowel Yamaha als Ducati beide zitjes vergeven, bij Honda heeft Pedrosa al bijgetekend en waarschijnlijk blijft Márquez ook aan. KTM heeft tot nu toe alleen Smith in dienst en Suzuki heeft nu een interessante situatie gecreëerd door Espargaró niet te informeren over de komst van Iannone, maar het tweede zitje is dus nog niet vergeven. Alleen Aprilia heeft nog helemaal niemand onder contract voor volgend seizoen. 

Kort om; één Honda, één KTM, één Suzuki en twee Aprilia’s. Het Silly Season kabbelt rustig verder.

Foto: 2Snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?